آرای ابن سینا نمونه برجسته تفکر ایرانی و اسلامی است

دکتر قاسم پورحسن گفت: اولین اثرفلسفی که به زبان فارسی به جامعه ایرانی اهدا شده است اثری از شیخ رییس است.

به گزارش خبرنگار شبستان، همایش ابن سینا و فلسفه اسلامی به همت بنیاد حکمت صدرا در سالن تلاش وزارت تعاون صبح امروز با سخنرانی دکتر قاسم پورحسن، ایت الله خامنه ای، دکتر رضا داوری اردکانی و آیت الله سیدحسن مصطفوی آغاز به کار کرد.

دکتر پور حسن دبیر همایش ابن سینا و فلسفه اسلامی، با بیان اینکه دغدغه اصلی برگزارکنندگان همایش بررسی حیات عقلی بعد از فارابی تا قبل از سهروردی است، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد تا در این مجموع نشستها جریان های مهم عقلی و کلامی قبل و پیش از ابن سینا را مورد مطالعه و دقت قرار دهیم.

وی با اشاره به همایش های پیشین که در همین راستا برگزار شده ادامه داد: که در همین حوزه فلسفه اسلامی برگزار شد، حکمت شیعی، باطنیه و اسماعیلیه بود که ماحصل آن در مجلدی مستقل منتشر شد.

 

وی نشست دوم را فارابی به عنوان موسس فلسفه اسلامی دانست و گفت: مجموع نشستهای این همایش که در قالب سی مقاله گرد آمده بود در دو جلد کتاب منتشر شد و در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان قرار گرفت.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی نشست ابن سینا و فلسفه اسلامی را به عنوان نشست سوم معرفی کرد و اظهار امیدواری کرد که مطالب و مقاله های ارایه شده در این دو روز بخشی از حکمت اسلامی را مورد خوانش و توجه قرار دهد.

وی بر این باور بود که ابن سینا یک جریان جدید و نویی را در حیات عرفانی تدوین کرده و تاملاتی که در طول زندگی خود داشته است نمونه ای برجسته از تفکر ایرانی و اسلامی است.

پورحسن اولین اثر فلسفی که به زبان فارسی به جامعه ایرانی اهدا شده است را اثری از ابن سینا معرفی کرد و گفت: این زحمات و تلاشهای او آثار بسیاری برای فارسی زبانان داشته است.

گفتنی است همایش دو روزه ابن سینا و فلسفه اسلامی تا عصر فردا با برگزاری نشست های تخصصی در حوزه فلسفه اسلامی به کار خود ادامه خواهد داد.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 76108

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha