کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها نیازمند فرهنگ سازی و تلاش بالاست

پور محمدی با اشاره به اینکه یکی از بحران‌های پیش روی این قوه حجم بالای پرونده‌های ورودی است گفت: کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها نیازمند فرهنگ سازی و تلاش بالاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، «مصطفی پورمحمدی» در دیدار با آیت الله ناصری یزدی امام جمعه یزد با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی گفت: ما باید افتخار کنیم که بنیانگذار دستگاه قضا در ایران شهید بهشتی است و یک چهرهای به تمام معنا الهام بخش، اسوه و الگو در همه ابعاد این دستگاه را پایهگذاری کردند.

مشاور رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: آیتالله شهید بهشتی یک مربی به تمام معنای اخلاق بود و واقعا به همه فهماند که اگر کسی میخواهد در جمهوری اسلامی مسئولیتی داشته باشد نباید خود را ببیند و توجهش به مردم باشد.

وزیر پیشین دادگستری ادامه داد: مسئولیت قضائی، مسئولیت بسیار سنگینی است و هم جنبه اخروی آن کاملا مشخص است که هر حکم آن برای ما بهشت و جهنم است و به همین دلیل باید حساسیت بسیار بالایی داشته باشیم تا خطایی در آن وجود نداشته باشد.

مشاور رئیس قوه قضائیه افزود: بحران امروز قوه قضائیه تعداد و آمار ورودی پروندهها است و تا زمانی که این تعداد ورودی را داشته باشیم نمیتوانیم ساماندهی درستی داشته باشیم چرا که قاضی نمیتواند وقت لازم برای پروندهها را زمانی که در روز باید 6 پرونده را بررسی کند بگذارد.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: یکی از راهکارها برای کاهش آمار پروندههای دادگستری این است که ما خودمان در جامعه اقدام به فرهنگسازی و پیشگیری کنیم و به این وسیله اصلا پروندهای تولید نشود که بخواهد در دادگستری حکمی برای آن صادر شود.

وزیر پیشین دادگستری عنوان کرد: برای کاهش ورودی پرونده همه باید فکری داشته باشیم و افراد مختلف در استانها هم باید نسبت به این موضوع پیشنهادات خود را برای پیشگیری و کاهش آمار پروندهها ارائه کنند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: مسئله سلامت در دستگاه قضائیه با آسیبهایی روبرو بوده و همین آسیب هم با یک کلاغ چهل کلاغ روبرو شده و با وجودی که میدانیم قضات اکثر بالاتفاق سالم هستند ولی حتی یک نفر هم که خطا میرود بسیار بزرگ است.

وی با تاکید بر زندان زدایی در احکام گفت: می توان به جای حکم زندان، مجازاتهای جایگزین حبس که هم زمینه فرهنگسازی دارد و هم زمینه بهرهمندی اجتماعی از خدمات ناشی از این احکام فراهم می‌شود.

 

کد خبر 802313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha