فلسفه بلا و مصیبت روی آوردن انسان به خدا است/برخی با احتکار لوازم بهداشتی برای مردم کیسه دوخته اند

استاد سطح عالی حوزه فلسفه بلا و مصیبت را روی آوردن انسان به خدا دانست و گفت: خداوند مسبب الاسباب است و بی شک با دعا و تضرع، بلاها را از ما دفع می‌ کند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید حسن سعیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که مسأله شیوع بیماری و مشکلات این چنینی در تاریخ و البته در کشور ما بی سابقه نبوده است، گفت: از قدیم الیام در تواریخ بحث رواج بیماری ها بوده که در قرآن کریم هم نمونه هایی از آن مطرح شده است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: در طول این چهل ساله انقلاب اسلامی نیز بارها درگیر این گونه مسائل از جمله وبا بوده و ما آنها را پشت سرگذاشته و تجربه های خوبی از آنها به دست آورده ایم که خود همین مسأله موجب تسکین و آرامش وضعیت روانی جامعه می شود

 

وی با اشاره به آیه «وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» اظهار داشت: هدف از بلاها و مصائب روی آوردن انسان به خدا است، از این رو در این گونه بلاها علاوه بر این که باید مسائل بهداشتی را رعایت کنیم نباید از ذکر و یاد خدا غافل نباشیم چون خداوند مسب الاسباب است.

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ابراز نگرانی از خالی شدن مساجد و حرم های اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: بله همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید به دستورات بهداشتی التزام و تعبد داشته باشیم ولی این نباید به آن معنا باشد که مساجد به صورت کلی تعطیل شود.

 

وی بلاها و مصائب را زمینه ساز تکامل انسان دانست و تصریح کرد: در روایت داریم وقتی بلاها سراغ شما می‌ آیند به مساجد بروید و به درگاه خداوند دعا و استغاثه کنید؛ بنابراین هرچند تجمعات سنگین با بهبودی شرایط منافات داشته باشد اما می‌ توان تدابیری اندیشید که حداقل حضور در مساجد و اماکن مذهبی و اعتقادی حفظ شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با ابراز تأسف از این که برخی در این شرایط نیز برای مردم کیسه دوخته اند، گفت: یک مشت لاشخور زالو صفت حتی در این شرایط به دنبال احتکار لوازم بهداشتی از قبیل ماسک و الکل بوده اند که باید با آنها برخورد جدی شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسانی که خود را به خدا نزدیک کند، اعمال خوبی داشته باشد و از مرگ هراس و ترسی نداشته باشد مطمئنا از این ویروس هم نمی ترسد و با توکل به خدا و ایمان و دعا، از این بلاها عبور می‌ کند.

/1330/

کد خبر 902115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha