واگذاری اراضی انفال به مردم زمینه تولید و اشتغال را فراهم می‌کند

حجت الاسلام عسکری با بیان این که واگذاری زمین های انفال به ویژه در روستاها به مردم جهت کشاورزی، زمینه تولید و اشتغال را فراهم می‌کند، گفت: این کار به حفظ منابع طبیعی نیز کمک می کند

حجت الاسلام «قاسم عسکری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که منابع طبیعی فراوان در کشور به ویژه در مناطق روستایی بهترین زمینه برای اشتغال و جهش تولید است، گفت: این مسأله به حفظ پوشش گیاهی و جنگلی کشور نیز کمک می‌کند.

 

استاد فقه اقتصادی دانشگاه المصطفی افزود: طبق آمار رسمی پوشش جنگلی کشور در سال 1342 حدود 19.5 میلیون هکتار بوده و در سال 1390 به 14.3 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده یعنی حدود 27 درصد از پوشش جنگلی ما در طول این سال ها از بین رفته یا سوخته است.

 

وی تصریح کرد: بنده در این زمینه با محوریت استان خودمان یعنی فارس و منطقه داراب تحقیقی انجام دادم و در آن تأکید کرده ام اگر زمین های انفالی که در روستاها متروک مانده در اختیار مردم قرار بگیرد بهترین زمینه برای تولید است به علاوه این که از پوشش گیاهی کشور نیز محافظت می‌شود.

 

حجت الاسلام قاسمی با ابراز نگرانی از این که در کشور به منابع فراوان کسب درآمد و اشتغال توجه چندانی نمی‌شود، گفت: به عنوان مثال در منطقه خودمان یک سری درختان کوهی به نان «بنه وحشی» وجود دارد که امکان پیوند زدن پسته ای که این قدر گرانقیمت است به آن وجود دارد و در کمتر از یک سال محصول می دهد، در حالی که اگر شما در زمین معمولی پسته را بکارید تقریبا 7 سال تا اولین ثمردهی طول می کشد.

 

وی آبادانی زمین های متروک را موجب جلوگیری از سیل و برخی بلایای طبیعی دیگر نیز دانست و گفت: مناطق کوهستانی که دارای درختان و گیاهان هستند و در اختیار مردم بوده اند، در طول این سال ها حفظ شده ولی زمین های متروک به مرور زمان تبدیل به رودخانه شده و حاصل خیزی خاک آنها نیز از بین رفته است.

 

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم افزود: از شهرستان داراب ما بیش از 200 نفر از جوانان مستعد و آماده به کار به شهرک شکوهیه قم آمده اند و با حقوق کمتر از دو ملیون تومان به سختی گذران زندگی می‌کنند در حالی که دولت می توانست سیاست هایی اتخاذ بکند تا این جوانان در شهر خودشان درآمدزایی به مراتب بیش از این داشته باشند و ازدهام در شهرهای بزرگ نیز کمتر شود.

 

وی با اشاره به برخی از موانع تولید در کشور یادآور شد: متأسفانه در برخی از ادارات هنوز وقتی می خواهید یک مجوز کسب و کار بگیرید تا رشوه پرداخت نکنید اصلا به شما توجهی نمی‌شود، این اصلا خوب نیست و به زبان خودمانی فساد اداری پدر تولید را درآورده است.

 

حجت الاسلام عسکری خاطرنشان ساخت: امروز به دلیل وام های سنگینی که برخی از کارخانه ها و مراکز تولیدی با سود بعضا تا 30 درصد گرفته اند و توان بازپرداخت آن را ندارند تعطیل شده و تعداد زیادی از جوانان بیکار شده اند، درحالی که دولت باید نظارت بیشتر و بهتری در این مسأله داشته باشد.

 

وی جهت دهی و تصویب قوانین در راستای تولید را یکی از الزامات رونق تولید دانست و خاطرنشان کرد: برخی از مدیران که تعداد آنها هم زیاد نیست متأسفانه تنها به فکر پرکردن جیب خود هستند و هرگز به فکر اقتصاد این کشور نیستند، در حالی که این کشور از منابع الهی بسیاری فراوان است و تنها حلقه مفقوده ما وصل نیروی انسانی به این منابع است.

کد خبر 911412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha