علل و عوامل ورود و گسترش آثار پائولو کوئلیو در ایران

پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات با اشاره به علل و عوامل ورود و گسترش آثار پائولو کوئلیو در ایران گفت: از مهم‌ترین این عوامل، نقش نخبگان در ایجاد تغییرات اجتماعی است که با دو روش «تصمیم‌گیری» و «الگوسازی» صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «محمدرضا انواری» در کمیسیون تخصصی «نقد شخصیت‌ها و جریان‌های مطرح در معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 19 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در تبیین مقاله خود با عنوان «بررسی عوامل ورود و گسترش آثار پائولو کوئلیو در ایران» اظهار داشت: پائولو کوئلیو رمان‌نویس نامدار برزیلی است که برخی از افکار او تبعیت کرده اند.

 

پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات افزود: افکار او به‌ صورت یکی از عرفان‌های نوظهور در ایران مطرح و آثار او از پرخواننده‌ترین کتاب‌های دو دهۀ اخیر در سطح جهان است تا جایی که کتاب‌های‌ او به‌ 56 زبان‌ ترجمه‌ شده است.

 

وی ابراز داشت: برخی‌ او را کیمیاگر واژه‌ ها می‌ دانند و برخی‌ دیگر، پدیده‌ ای‌ عامه‌ پسند. اما در هر حال‌، کوئلیو یکی‌ از تاثیرگذارترین‌ نویسندگان‌ قرن‌ حاضر است‌؛ کتاب‌ های‌ او جدای‌ از آن‌ که‌ همواره‌ در فهرست‌ کتاب‌ های‌ پرفروش‌ بوده‌ اند، درتمام‌ ط‌ول‌ دوران‌ ظ‌هور او، مورد بحث‌ و جدل‌ اجتماعی‌ و فرهنگی‌ قرار داشته‌ اند و افکار، فلسفه‌ و موضوعات‌ مط‌رح‌ شده‌ درآثار او، بر ذهن‌ میلیون‌ ها خواننده‌ ای‌ تاثیر گذاشته‌ است‌ که‌ به‌ دنبال‌ یافتن‌ راه‌ خویش‌، و روش‌ های‌ تازه‌ برای‌ درک‌ جهان‌ هستند.

 

دانشجوی دکترای دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که خوانندگان‌ بی‌شمار او از 150 کشور، با فرهنگ‌ها‌ و اعتقادات‌ گوناگون هستند، یادآور شد: آثار او در ایران در میان دانشجویان بیشترین خواننده را دارد، اما از دیدگاه اجتماعی این سؤال به ذهن می‌رسد که با توجه به نظام اسلامی حاکم بر ایران، چرا از آثار نویسندگانی مانند کوئلیو استقبال می‌شود؟

 

حجت الاسلام انواری اضافه کرد: در حقیقت باید این گونه گفت چرا آثار فردی که دارای خاستگاه غیراسلامی است، در ایران اسلامی استقبال می‌شود و چه عواملی باعث گسترش آثار او در ایران شده است؟ که بنده در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی به این مسأله پرداخته ام.

 

وی بیان داشت: بنده نخست با تکیه بر آمارهای موجود و با تحلیل ثانویه، میزان استقبال از آثار کوئلیو بررسی و سپس عوامل اثر‌گذار در گسترش آثار وی را بررسی کرده ام که از مهم‌ترین این عوامل، نقش نخبگان در ایجاد تغییرات اجتماعی است که با دو روش «تصمیم‌گیری» و «الگوسازی» صورت می‌گیرد.

 

دانشجوی دکترای دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: فعالیت گستردۀ ناشران و مترجمان او در ایران، سفر ده‌روزۀ او به ایران، حمایت‌های دولتی در دوران اصلاحات و استفادۀ تبلیغی از فضای مجازی نیز برخی از عوامل گسترش آثار کوئلیو در ایران است.

کد خبر 969795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha