مسجدی کوچک که ۶۰ شهید را تقدیم اسلام کرده است

مسجد الزهرا(س) با وجود مساحت کمی که دارد اما به همت اعضای پایگاه بسیج سلمان و اهتمام امام جماعت خود، منشا برکات بسیار شده است. تقدیم ۶۰ شهید به انقلاب و اسلام و ترویج فرهنگ و معارف مهدوی ازجمله فعالیت‌های این خانه خدا است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: موفقیت مساجد ریشه در دلایلی همچون موقعیت جغرافیایی، حضور مستمر و شهرت امام جماعت، کارآمدی هیئت امنا و همت و کوشش بی وقفه نهادهای آن به ویژه کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج آن دارد؛ از میان همه این دلایل، همت مضاعف اعضای پایگاه بسیج مسجد الزهرا (س) (واقع در تهران، خیابان شهید هوشنگ انورزاده، کوچه شهید صادقی) که «29 سلمان» نام دارد، دلیل اصلی پویایی و موفقیت این مسجد در سطح منطقه 15 شهر تهران است.

 

پایگاه مقاومت بسیج سلمان که از زیر مجموعه های حوزه بسیج 323 امام حسن عسکری (ع) تهران است، توانسته با طراحی دقیق چند معاونت از جمله آماد و پشتیبانی، نیروی انسانی و فرهنگی و تشکیل گردان های تخصصی «عاشورا» و «الی بیت المقدس» به بازوی پرتوانی برای امام جماعت و هیئت امنای مسجدالزهرا (س) تبدیل شود.

 

 

 

 

با تلاش مستمر همین پایگاه بود که در سال 1396 کار بازسازی و تعمیر بخشی از مسجد الزهرا (س) کلید خورد و اینک شبستان زنانه، حیاط و خانه خادم در این مسجد، نوسازی شده و دارای ظاهری زیبا و مرتب تر از گذشته است.

 

فعالیت اعضای پایگاه بسیج 29 سلمان در دوره شیوع ویروس کرونا نیز بسیار قابل تقدیر است؛ این پایگاه ابتدا با مشارکت برخی از فعالان این مسجد، قرارگاه بهداشت و خدمت تشکیل داد تا فعالیت های این خانه خدا در مقابله با این ویروس و همچنین کمک مومنانه به نیازمندان را سامان دهی کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صادقی، امام جماعت مسجد الزهرا (س) در این باره به خبرنگار شبستان گفت: نظم، تعهد و انضباط سرلوحه فعالیت اعضای پایگاه سلمان است به همین دلیل با شروع کرونا، اهالی مسجد الزهرا (س) تصمیم گرفتند با محوریت این پایگاه، قرارگاهی تشکیل دهند و ضد عفونی کردن این مسجد و کوچه شهید صادقی و بخش هایی از خیابان شهید انورزاده و شهید ناصری از اقدامات اولیه این مجموعه بود.

 

 

 

 

پنج نوبت کمک مومنانه به ۱۰۰ خانواده نیازمند

 

اهالی مسجد الزهرا (س) در گام دوم و همسو با رزمایش مواسات و همدلی، به اقدامات خود در دستگیری از نیازمندان رونق بخشیدند به طوری که طی هشت هشت ماه گذشته و در پنج نوبت، و در مجموع بیش از 500 بسته ارزاق را که هر بسته به ارزش 400 هزار تومان بوده است، میان نیازمندان توزیع کردند.

 

زمانی که کار بازسازی مسجد الزهرا (س) در سال گذشته به پایان رسید به پیشنهاد صادقی، حیاط این مسجد مفروش شد تا ضمن دقت بیشتر در حفظ نظافت شبستان این خانه خدا، حضور مردم در برخی از برنامه ها در مناسبت های مذهبی با مشکل همراه نشود؛ همین ابتکار در دوره کرونا به فریاد مسجد الزهرا (س) رسید به طوری که برای مدتی نماز جماعت در حیاط این مسجد برگزار می شد. این موضوع از این منظر حائز اهمیت است که این خانه خدا در کنار حیاط که البته مسقف نیز است، فضای باز یا بسته دیگری به غیر از شبستان ندارد.

 

شهدا نگین درخشان مسجد الزهرا (س) هستند

 

وقتی وارد این مسجد می شوید در سمت چپ، تصویر و نام شهدای این مسجد که حدود ۶۰ نفر هستند در یک بنر بزرگ درج شده که نام تصویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در دو سمت چپ و راست بالای آن و سلامی برای حضرت اباعبدالله (ع) در وسط آن درج شده است. به گفته حجت الاسلام والمسلمین صادقی تمام این شهدا از اعضای پایگاه بسیج مسجد الزهرا (س) بوده اند.

 

 

 

 

قفسه‌های کتابی که در شبستان مسجد به چشم می‌آیند

 

وارد شبستان مسجد الزهرا (س) که می شویم بیش از هر چیزی، دو قفسه کتاب به چشم می آیند؛ یکی از این دو مربوط به جوایز و هدایی است که در برخی از مناسبت های مذهبی و ملی به برخی از فعالان یا برگزیدگان مسابقات این مسجد تقدیم می شود. بخش مهمی از قفسه دوم به سلسه نشست های مهدویت در این خانه خدا مربوط است. هر هفته سه شنبه ها این نشست در شبستان این مسجد برگزار می شود که کتاب هایی همچون الفبای مهدویت و سوالات ما که در این قفسه در معرض دید عموم قرار گرفته، منبع آن است. صادقی در این ارتباط به خبرنگار شبستان گفت: تشکیل حکومت عدل جهانی مقصد نهایی حرکت تمام پیامبران و ائمه اطهار (ع) است بنابراین ما در مسجد الزهرا (س) در کنار تمام فعالیت های مان، توجه ویژه به معرفی گفتمان مهدویت و شاخص های منتظران واقعی ظهور داریم.

 

 

 

 

مرکز اجتماعات بزرگ در مناسبت‌های مذهبی

 

مجموع این برنامه ها و همت های مضاعف موجب شده که مسجد الزهرا (س) همه ساله اجتماع بزرگ مسجدی ها و هیئتی ها را در ایام فاطمیه و صادقیه برگزار کند که گاهی شخصیت های برجسته مذهبی و سیاسی کشور برای ایراد سخنرانی در آن حضور می یابند. برای نمونه، در سال 1398، محمد باقر قالیباف که اکنون رئیس مجلس شورای اسلامی است به مناسبت ایام شهادت حضرت ام ابیها (س) در این مسجد سخنرانی کرد.

 

مسجد الزهرا (س) با وجود مساحت کمی که دارد به همت اعضای پایگاه بسیج سلمان و البته پشتکار و خلاقیت امام جماعت میانسالش، توانسته ضمن برگزاری نشست های ثابت مربوط به حوزه مهدویت، مرکز اجتماع مساجد و هیئت های مذهبی در برخی از مناسبت ها به ویژه ایام شهادت حضرت زهرا (س) و امام جعفر صادق (ع) باشد.

 

کد خبر 975250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha