مستند «خط باریک قرمز» در برنامه هفت نقد و بررسی شد

​مستند «خط باریک قرمز» ساخته «فرزاد خوشدست» با حضور «رامتین شهبازی» مدرس و منتقد سینما، در برنامه هفت نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فرزاد خوشدست در این نشست اظهار کرد: در چند سال اخیر دوربین من در فضای زندان و پاسگاه‌ها زیاد حضور داشت. همواره با خودم کلنجار می‌رفتم که من چه تاثیری در این جور فضاها می‌توانم داشته باشم. من مددکار و روانشناس نیستم اما به عنوان فیلم‌ساز می‌توانم هم مددکار باشم و هم روانشناس. در کار قبلی‌ام یکی از کارکترهایم در روز آخر فیلمبرداری از رفتن ما ناراحت بود، زیرا جلوی دوربین ما حس خوبی داشت و نبود ما دوباره برای او سخت می‌شد. از آن به بعد شروع به کار روی سایکودرام کردم. متوجه شدم می‌توانم فیلمی بسازم که در طول فیلم‌برداری شاید به یک تاثیر در این زمینه برسم. پس پایه‌ی کار من مستند است و تحقیق و فیلمبرداری توام با هم بود. این یک اتفاق جدید برای من بود. نوعی قلم دوربین.

 

رامتین شهبازی هم در این برنامه گفت: پژوهش «خط باریک قرمز» در خود فیلم در حال انجام شدن است. زمانی هست ما به یک نتیجه رسیده‌ایم و آن را در فیلم پیاده می‌کنیم. این ممکن است غیرقابل باور شود. در پژوهش یک موضوع و مساله داریم و بعد جامعه آماری. جامعه آماری در فیلم تمام بچه‌های دارالتادیب هستند. سپس یک بازیگر به فیلم اضافه می‌شود و ما با موضوع سایکودرام آشنا می‌شویم. جذابیت این فیلم آن است که ما اصلا نمی‌دانیم چه خواهد شد. چون ما هم جزئی تیم پژوهشگر می‌شویم. فیلم موضوع فروشی نمی‌کند و درگیر این پژوهش می‌شود. حتی ریسک شکست در پایان کار را هم به جان می‌خرد.

 

در ادامه این نشست، خوشدست یادآور شد: برای خود من هم این دغدغه بود آیا سایکودرام می‌تواند باعث کاهش جرم شود. فیلم و پیشنهاد آن برای خیلی از مسئولین قضایی مفید بود و از آن استقبال هم کردند. اینجا هنر در واقع می‌تواند پالایش کند. می‌تواند بخشی از بزه‌های اجتماعی را کاهش دهد. این اتفاق واقعاً برای یکی از کاراکترهای فیلم افتاد. زمانی که در جایی قصد دعوا داشت منصرف شد و با من تماس گرفت. او با من تماس گرفت اما بیشتر به یاد پروسه سایکودرام بود. کاری که توانسته به او کمک کند تا خشم خود را کنترل کند.

 

شهبازی هم افزود: در فیلم داستانی ما با خودآگاه فیلم می‌سازیم. ناخودآگاه شخصیت‌ها را هم تبدیل به خودآگاه می‌کنیم تا آن را بسازیم، زیرا باید بتوانیم به آن نقشه داستان دهیم؛ اما در این فیلم شخصیت‌ها از ناخودآگاه خود دستور می‌گیرند. در صحنه مربوط به خانم قاضیانی ما احضار ناخودآگاه شخصیت را می‌بینیم که کاملا هوشمندانه است.

کد خبر 976708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha