خداوند اراده کرده عالم و آدم را توسط امام حسین علیه السلام سامان بدهد

حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: خدا روضه امام حسین(ع) را برای عالم و آدم خوانده و بنا است با امام حسین(ع) عالم و آدم را سامان بدهد و به شفاعت و وساطت امام حسین(ع) به هر جا باید برسند، برساند؛ این کار امام حسین(ع) در این عالم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سید ابراهیم حسینی اراکی، سه شنبه شب(15 مهر) در جمع عزاداران حسینی در مسجد امام کرمان در سخنانی گفت: علیرغم اینکه امام حسین علیه السلام را با کمال بی رحمی و غریبانه به شهادت رساندند اما اتفاق عجیبی که از همان روز افتاد این است که  اهل بیت، یاران، دوستان و محبان امام حسین(ع) از همان روز مرام و مسلک حضرت را کاشتند.

 

 


مبلغ حوزه علمیه ادامه داد: این نهال ریشه و جوانه زد و سرسبز شد و آرام آرام به تنومند ترین و پربارترین درخت فضیلت و عبودیت و اخلاق و انسانیت در گستره عالم تبدیل شد و جالب اینکه تمام دشمنان در طول تاریخ از همه امکانات، ابزار و انرژی خود استفاده کردند که این درخت تنومند را بخشکانند، پژمرده و بی محصول کنند اما هر چقدر که گذشته نقشه های آن ها نقش بر آب شده و این درخت زیبا، زیباتر، سرسبز تر و پر محصول تر شده و کسانی که از محصول این درخت در گستره زمان و مکان استفاده می کنند، بیشتر شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه در دهه اول محرم امسال و در شرایط کرونایی، در بیش از 95 کشور مردمی که بعضی از کارهایشان را تعطیل کرده بودند، اقامه عزای امام حسین(ع) و عرض ارادت و اشک بر سالار شهیدان داشتند و این مجالس و این محافل را  ولو در خانه ها، خانواده ها و محله های کوچک و بزرگ خود برگزار کردند.

 

 

حسینی اراکی به مقدمه کتاب «سیاست اسلامی» نوشته موسیو ماربین آلمانی اشاره کرد که می نویسد «سرگذشت بسیاری را در این عالم از بزرگان، جنگاوران، پهلوانان، شجاعان و کسانی که در تاریخ تأثیرگذار بودند، مطالعه کردم اما تو ای حسین تو بر همه عالم یک امتیازی داری که خدا فقط به تو داده است همه انسان های در روی زمین دو روز دارند(یک روز ولادت و یک روز مرگ دارند) اما حسین جان تو تنها کسی در این عالم هستی که فقط یک روز داری، تو حتی مرگت نیز ولادتی بود در افق و در پهنه ای بسیار گسترده و بی نهایت»

 

 

وی  همچنین مطالعه کتاب «سمّو المعنی فی سمّو الذّات» نوشته دکتر عبدالله علاعلی از نویسندگان اهل سنت لبنانی که دکتر محمدمهدی جعفری تحت عنوان «برترین قدرت، برترین هدف در برترین نهاد» ترجمه کرده را توصیه کرد و در بخش دیگری از سخنانش 10 تا 15 عامل را مؤثر در پدیده اربعین دانست و با تأکید بر اینکه باید در عوامل و اسرار این پدیده فوق العاده بی نظیر در تاریخ بشریت تأمل کرد؛ گفت: عامل اول اراده و مشیت خدا است که خدای متعال چنین اراده کرده است.

 

 

این مبلغ حوزه با بیان اینکه خدای متعال اراده کرد نام حضرت ابراهیم و اسماعیل را در جریان حج زنده نگه بدارد و هرساله (هرچند امسال خیلی ها از محروم بودند که این هم محرومیت ما است اسرار خودش را دارد) تصریح کرد: اراده و مشیت خدای متعال براین تعلق گرفته که تمام آرزوهایی که انبیاء و اولیای الهی دارند محقق شود که دو امام باید این آرزوها را به نتیجه برسانند.

 

 

وی ادامه داد: یکی از آن ها امام حسین(ع) است زیرا دل های بندگان خدا در دست خدا است لذا این روایت را کراراً شنیده اید که «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا»؛ خدا در دل های مؤمنین یک حرارتی قرار داده که این حرارت تا روز قیامت خاموش شدنی نیست؛ فقط کافی است خدا انگشت اشاره اش به دل های بندگان اشاره شود.

 

 

حسینی اراکی توضیح داد: اگر شهید سلیمانی را ندیده بودیم شاید پذیرش این معنا به صورت محسوس و ملموس برای ما قدری به صورت عینی و خارجی در زندگی خودمان قابل درک نبود اما شما بینید خدای متعال همه دل ها را فرستاد سراغ این آقا؛ جالب اینکه حتی کسانی که خیلی اعتقادات قوی نداشتند و حتی در هیچ راهپیمایی هم شرکت نکرده بودند و در هیچ انتخاباتی حاضر نشده بودند، در تشییع شهید سلیمانی آمدند و این همان «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» است.

 

 

وی گفت: ذیل این آیه شریفه این روایت هم شنیدنی است که پیغمبر اکرم(ص) فرمود «خدای متعال زمانی که اراده اش به این تعلق بگیرد که یکی را عزیز کند، این اراده خود را به حضرت جبرئیل ابلاغ می کند» و بعد جبرئیل این اراده خدا را به همه عالم اعلام می کند؛ از آسمان و زمین و آسمانیان و زمینیان؛ در روایت است «حتی ماهیان دریا و پرندگان آسمان به امر تکوینی حضرت حق دل هاشان متوجه آن انسان می شود» و بی اختیار او را دوست می دارند.

 

 

مبلغ حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: جریان امام حسین(ع)، امام(ره) و شهید سلیمانی همین طور است و این مشیت حق است؛ خدای متعال براساس یک نظام مهندسی شده دقیق دارد این عالم را جلو می برد؛ گاهی اوقات ما حواسمان پرت است و فکر می کنیم همه چیز اتفاقی است در حالی که اتفاقی نیست.

 


وی با متذکر شدن این نکته که خدای متعال این اراده و مشیت را  به صورت اتفاقی و تصادفی برای کسی رقم نمی زند که یک نفر محبوب القلوب شود و یا یک عالم جمع شوند و نام و یاد و مرام و مسلک کسی را بخواهند از بین ببرند و هرچه دسیسه کنند نتوانند؛ افزود: با امام حسین(ع) همین کار را کردند، چندین بار قبر امام حسین(ع) را ویران کردند، 120 بار در طول تاریخ به قبر امام حسین(ع) جسارت کردند، تمام امکانات خود را جمع کردند اما نتوانستند، نمی توانند و نخواهند توانست زیرا مشیت خدا در کار است.

 

 

حسینی اراکی بیان کرد: اما آنچه ما باید دنبال کنیم این است که این مشیت خدا تنها منحصر به امام حسین(ع) هم نیست؛ حد اعلی آن برای امام حسین(ع) است اما عوامل و اسرار آن مشیت را کسانی که دنبال می کنند، خدا برای آن ها هم رقم می زند لذا باید حقیقتاً این را باور کنیم؛ مقام معظم رهبری هم فرمودند یک جوانی از یکی از روستاهای کرمان بیاید و اینقدر عزیز شود.

 


وی با استناد به روایت گفت: علت اینکه بعضی ها اینقدر عزیز و ماندنی می شوند و نام و یاد و مجلس شان شیرین است این است که خداوند می فرماید «... یک سرّی است که این سرّ را در دل هر کسی قرار نمی دهم و این سر را در باطن هر کسی قرار دادم او کارش تمام است و زمین و آسمانیان بی اراده و بی اختیار او را دوست خواهند داشت و دلشان به سمت او هدایت می شود لیکن اول او باید محبوب من شود و خودم انیس و مونس، مدافع، یار و یاورت می شوم » یعنی اول من باید کاری کنم محبوب خدا بشوم بعد که محبوب خدا شدم به اندازه محبوبیت من خدا هم مرا محبوب می کند؛ دنیا و آخرت خودم را خودش کفایت می کند.

 

 

این مبلغ حوزه با تأکید بر اینکه ما در اربعین باید به کمال برسیم لذا باید دنبال این سر برویم که هر کجا این سر بوده رحمت ویژه خدا در آنجا نامتناهی است؛ اظهار کرد: متأسفانه خیلی ها اشتباه می کنند و ما هم گاهی مسیر را اشتباه می رویم و فکر می کنیم راه عزیز شدن و محبوب شدن پول، مال، تیپ، قیافه، جمال، قوم، نسب و ... است؛ نه اینطور نیست.

 

 

وی ادامه داد: رسول اکرم (ص) فرمود «این راز چیست که در درون هر کسی قرار گرفت محبوب خدا می شود و خدای متعال هم او را محبوب القلوب می کند؟»  جبرییل پاسخ داد «راز و سرّ خدا اخلاص است» اگر این مشیت به امام حسین علیه السلام تعلق می گیرد برای این است که امام حسین علیه السلام همه چیز خود را برای رضایت خداوند داد.

 

 

حسینی اراکی گفت: در زیارت اربعین که یکی از عمیق ترین، دقیق ترین، پرمضمون ترین زیارت های امام حسین(ع) است که باید ساعت ها روی آن فکر بکنید، در آنجا همین را می گویید «خدایا امام حسین خون دل و جگر و قلبش را برای تو و در راه تو داد» حضرت از مکه که می خواست بیرون بیاید یک کلمه گفت «ای مردم ، مرام من این است؛ آن هایی که مرام شان این است با من بیایند»؛ آن لحظه ای هم که در گودی قتلگاه شمر روی سینه اش بود همین جمله را گفت.

 


 

وی نزول سوره دهر در شأن اهل بیت را به دلیل اخلاص ایشان و جلب رضایت پروردگار در بخشش افطاری به مسکین و فقیر و اسیر دانست و با تأکید بر اینکه ما باید اخلاص را روز به روز در خود تقویت کنیم؛ تصریح کرد: خداوند در این عامل یک اکسیر اعظم قرار داده است؛ کار اکسیر اعظم این است که به هر چه بخورد آن را طلا می کند؛ به یک کلمه حرف، به یک ریال در راه خدا دادن، یک نگاه، یک جمله و یک حرکت کوچک اگر خورد می شود طلا؛ بعد اگر کالا و عمل شما طلا شد آن زمان وجود تو هم طلای ناب می شود و آن اکسیر اخلاص است که باید داشته باشید.

 

 

این مبلغ حوزه با ابراز تأسف از اینکه روی نیات خود کم کار کردیم؛ همگان را به حفظ روایتی از حضرت علی(ع) دعوت کرد و گفت: خدا شاهد است اگر کسی این دو کلمه حضرت علی(ع) را روی قلب خود نوشت و باور کرد، دیگر در خانه کسی جز خدا نمی رود حتی برای آرزوها و گمشده های خود؛ حضرت علی (ع) فرمود «اخلص تنل»؛ یعنی مخلص شو، می رسی. خدا این را وعده کرده که تو را برساند؛ اربعین این را به ما می گوید.
 

 

 

وی خاطره ای از سردار جعفری درباره شهید سلیمانی را نقل کرد « در همایشی کنار سردار سلیمانی نشسته بودم، برگشتم به ایشان گفتم حاجی خیلی رفتی بالا و از ما خیلی فاصله گرفتی، چه داری و چکار کردی؟ ایشان تواضع کرد و گفت نه آقا این چه حرفی است دارید می زنید؟ ما یک سرباز بیشتر نیستیم» واقعاً هم همینطور بود و خود را یک سرباز می دانست لذا فرمود روی قبرم هم بنویسید سرباز؛ سردار جعفری می گوید «من اصرار کردم به ایشان، گفتند من یک سربازم اما هر سربازی برای خود یک کوله پشتی دارد من هم 40 سال یک کوله پشتی دارم و از این کوله پشتی سربازی سعی کردم دو چیز را هیچوقت زمین نگذارم؛ اول اخلاص و برای خدا کارکردن و دوم توکل»

 

 

حسینی اراکی با اشاره به اینکه در این شرایط خواص ما دارند ناامید می شوند؛ خدا نیامرزد کسانی که چنین شرایطی را برای ما از نظر اقتصادی و ... به وجود آوردند؛ ادامه داد: بخشی نتیجه اعمال و گناهان است اما به پیغمبر اکرم (ص) فرمود « رسول من اگر همه عالم به تو پشت کردند تو بگو خدا مرا بس است» لذا توکل ما بر خدا نباید ضعیف شود که اگر شد ناامید و منفعل می شویم، جا می زنیم، کم می آوریم، شور انقلابی ما کم و حرکت انقلابی ما ضعیف می شود.

 

 

وی با تصریح به اینکه امام حسین(ع) و حادثه کربلا و اربعین صرفاً یک اتفاق تاریخی نیست بلکه خدا می خواهد یک فرهنگ و یک نظام در این عالم به دست امام حسین(ع) محقق بکند؛ افزود: لذا در روایت است که «هیچ پیغمبری نیست مگر اینکه امام حسین(ع) را زیارت کرده و قبر امام حسین(ع) را زیارت کرده و اشک بر امام حسین(ع)ریخته است؛ خدا روضه امام حسین(ع) را برای عالم و آدم خوانده و بنا است با امام حسین(ع) عالم و آدم را سامان بدهد و به شفاعت و وساطت امام حسین(ع)  به هر جا باید برسند، برساند؛ این کار امام حسین(ع) در این عالم است.

 

 

مبلغ حوزه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع)، عاشورا و اربعین یک کارگاه انسان سازی، خانواده سازی، جامعه سازی و تمدن سازی است؛ مگر در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نمی گویند « بحث تمدن اسلامی، دولت اسلامی و امت اسلامی» این ها را امام حسین(ع) بنا است بسازد و فرزند عزیزش حضرت بقیت الله(عج) آن را تکمیل کند.

 

 

وی ادامه داد: ما در هر شرایطی دست از امام حسین(ع) و مرام امام حسین(ع) و مجلس امام حسین(ع) به مقدار میسور نخواهیم کشید؛ اتفاقاً حسینی ها خیلی عاقل، بامعرفت، با بصیرت و قانون گراتر هستند اما در هیچ شرایطی به مقدار میسوری که برایمان امکان دارد دست نمی کشیم؛ چرا دست نمی کشیم؟ زیرا امام حسین(ع)، اربعین، عاشورا و نهضت امام حسین(ع) هویت مذهبی و دینی ما است مگر می شود کسی از هویت خود دست بکشد؛ ما بدون امام حسین(ع) اصلاً هویت دینی و مذهبی نداریم؛ به همین خاطر در بدترین شرایط ما می آییم اما با ضوابط و قوانین و رعایت همه دستورات بهداشتی اما دست نمی کشیم و حسینی ها و مردم همین را می خواهند بگویند.

 

کد خبر 980589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha