مجموعه فرهنگی، آموزشی و قرآنی فخرالذاکرین در تبریز راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی از احداث مجموعه فرهنگی، آموزشی و قرآنی تحت عنوان فخرالذاکرین در تبریز و در جوار مزار حمال تبریزی و حاج فیروز زیرک کار خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام «سیدشهاب الدین حسینی» امروز در بازدید از مزار حمّال تبریزی و مرحوم حاج فیروز زیرک کار اظهار داشت: بعد از رحلت حاج فیروز زیرک کار و تدفین آن مرحوم در جوار مزارعمو حمّال تبریزی، تصمیم گرفتیم تا آرزوی چندین ساله خود در خصوص آبادسازی مزار عارف بالله عمو حمّال تبریزی و تبدیل این مجموعه را به یک مجموعه فرهنگی، قرآنی و زیارتی محقق کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ادامه داد: براساس طراحی‌های صورت گرفته، تصمیم گرفتیم یک مجموعه چهار طبقه را احداث کنیم که طبقه‌ی زیرزمین شامل بحث‌های عمومی مانند خدمات‌دهی، درمانی و... ، طبقه‌ی همکف شامل حسینیه مقبره، طبقه‌ی اول که یک مدرسه قرآنی و در طبقه‌ی دوم نیز مجموعه‌ی فرهنگی فخرالذّاکرین بنا خواهد شد که کارهای اولیه انجام گرفته است و امیدوار هستیم که کلنگ‌زنی این مجموعه در دهه وقف امسال انجام گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: طبق توافقی که با شهرداری انجام شده و مساعدت‌های بسیار خوبی که از طرف شهرداری مرکز و شهرداری منطقه ۱۰ انجام می گیرد، قصد داریم این مکان را به یک مجتمع فرهنگی و قرآنی عظیم در منطقه دارایی سوم تبدیل کنیم و قرار گرفتن در جوار مزار  عمو حمّال تبریزی و فخرالذّاکرین منجر شد که تصمیم بگیریم این مجموعه را تحت عنوان مجموعه «فرهنگی زیارتی و قرآنی فخرالذّاکرین» نام‌گذاری کنیم و امیدواریم این مجموعه هرچه سریع‌تر در این منطقه که سالیان سال محل زندگی علمایی هچون آیت‌الله گرگری، آیت الله مدرس و... بوده، احداث شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه منطقه‌ی شتربان و دارایی سوم یکی از مناطق هیئت خیز در تبریز است، اضافه کرد: قصد داریم این مجموعه را به یک مکان فرهنگی برای هیئت‌های تبریز و همچنین برای آموزش مباحث قرآنی، قرآن‌آموزی و همچنین آموزش مداحی تبدیل کنیم و امیدواریم بتوانیم و مردم عزیزمان بهره‌برداری‌های لازم را از این مجموعه فرهنگی و قرآنی انجام دهیم.

وی افزود: امیدواریم یکی از منویات رهبر انقلاب در خصوص تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی، در جوار مزار حمّال تبریزی و فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک‌کار تحقق یابد و این مکان به یک قطب فرهنگی ماندگار اصیل و بزرگ تبدیل شود و با توجه به اینکه اکثر طرح‌های ما مردمی هستند، ما همواره به خبرنگاران می‌گوییم هر وقت شما دیدید که بیل و کلنگ از حرم امام رضا(ع) خارج شد، پروژه های ما نیز تمام خواهد شد و لذا امیدواریم به مرور زمان و با کمک مردم و خیّرین عزیز هرچه سریع‌تر این پروژه تمام شود.

حسینی با بیان اینکه به عنوان مثال فونداسیون مجموعه‌ی شاه حسین ولی در طول دوران مدیریت گذشته ریخته شد، گفت: علی رغم ایجاد فاصله در زمان پروژه، نهایتا در کمتر از یک سال اسکلت‌بندی و سفت‌کاری ساختمان اصلی آن‌جا را انجام دادیم و در حال حاضر بحث نما زنی و غیره درحال انجام است.

وی اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم و با افتخار می‌گوییم که به ندرت می‌توانید امام زاده ای در استان پیدا کنید که ما در  آن‌جا پروژه عمرانی نداشته باشیم و اکنون مجموعه‌های سید جمال، سید حمزه و همچنین سرداب سید حمزه در حال آبادسازی هستند و بحث گسترش فضای تربت خانه سید حمزه نیز انجام شده است و فضای امامزاده سید جمال که در حدود ۸۰۰ مترمربع  و با زیربنایی در حدود ۲۳۰۰ متر در طبقات مختلف انجام‌شده است که این مکان قدمت میراثی داشته و هم‌زمان با بازار تبریز ثبت شده است و یا مزار علی بن مجاهد تبریز معروف به چهار قبرها و امام زاده سید محمد کججانی تبریز در حال مرمت و بازسازی است.

کد خبر 985900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha