کتاب« امام علی (ع) در نوشته های شرق شناسان غربی» بررسی سیره امیرالمومنین

«حاتم کریم جیاد» در کتاب « امام علی (ع) در نوشته های شرق شناسان غربی» در چهار فصل به بررسی نگاه شرق شناسان به زندگی و سیره «امام علی(ع) » پرداخته است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: خاورشناسان به مطالعه تاریخ عربی اسلامی در طول دوران گذشته اهمیت می دادند وتوجه شان به اسلام، پیامبر اکرم(ص) و برخی از شخصیت‌های اسلامی و علوم و ادبیان زبان عربی در دوران قدیم و دوره قبل و بعد از اسلام بسیار بوده است.

 

پژوهشگران مسلمان در ارزیابی آثار شرق شناسان اختلاف دارد، برخی معتقدند که آنها برای غنی سازی کتابخانه های اروپایی و عربی از میراث عربی اسلامی و مطالعه بسیاری از نسخه های خطی نفیس مانند تاریخ و جغرافی، فلسفه و ادبیات و زبان تلاش کردند، اما برخی دیگر براین باورند که شرق شناسان برای تحریف تاریخ اسلام تلاش کردند.

 

در مسئله که هیچ اختلافی وجود ندارد، این است که شرق شناسان از نظر فرهنگی و صلاحیت علمی در یک سطح نیستند و انگیزه مطالعه تاریخ اسلام برای هر فردی متفاوت است. به همین دلیل تنها قضاوت بین آنها براساس معیارهای علمی پژوهشی است.

 

برهمین اساس، کتاب «امام علی علیه اسلام در نوشته های شرق شناسان غربی(مطالعه تاریخی تحلیلی)» نوشته «حاتم کریم جیاد» به همت آستان مطهر علوی منتشر شد.

 

این کتاب شامل چهار فصل است. فصل اول که مقدماتی به شمار می آید، با عنوان «شرق شناسان و بررسی سیره رجال- حضرت محمد(ص) به عنوان الگو» است. این فصل دو بخش دارد که یکی از آنها به بررسی غیرموضوعی درباره حضرت محمد(ص) و اهل بیت اطهار(ع) و دومین بخش به مطالعات موضوعی می پردازد.

 

فصل دوم با عنوان «روش شرق شناسان در بررسی شخصیت حضرت علی(ع)» و شامل پنج مبحث است. محوریت این مباحث درباره تقدم امام علی(ع) در اسلام، ازدواج با حضرت زهرا(س)، تاثیر امام علی(ع) در جمع آوری قرآن، صفات فردی و جوانمردی و شجاعت امام (ع) است. هدف این فصل شناخت برداشت های شرق شناسان درباره شخصیت امام علی(ع) ارزیابی شان از سیره و شخصیت این حضرت است.

 

فصل سوم درباره موضوع«موضع شرق شناسان به مسئله خلافت» است. نویسنده به دیدگاه های مختلف برخی از شرق شناسان درباره این مسئله می پردازد.

 

ختم این فصل ها، فصل چهارم با عنوان«جنگ‌های امام علی(ع) با ناکثین، قاسطین و مارقین» است. این فصل به حجم ارزیابی برخی از مطالعات شرق شناسان درباره علل، حوادث و نتایج جنگ های جمل، صفین و نهروان می پردازد.

 

در این کتاب از منابع و کتاب‌های عربی و خارجی و ترجمه شده استفاده شده است.

کد خبر 1250584

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha