1200 مسجد جوابگوی شهر پرتردد مشهد نیست

کارشناس اداره تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی با تأکید بر محدود بودن تعداد مساجد مشهد مقدس در برابر تراکم جمعیت این شهر گفت: 15 درصد مساجد استان نیاز ضروری به مرمت و بازسازی دارند.

حجت‌الاسلام حسینعلی رحمتی، کارشناس اداره تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی جمعیت استان خراسان رضوی را بالغ بر پنج میلیون نفر دانست و به خبرنگار شبستان گفت: در حال حاضر حدود 6 هزار مسجد در استان خراسان رضوی وجود دارد که با توجه به جمعیت پنج میلیونی استان تعداد بسیار کمی است.

 

وی گفت: بسیاری از شهرک‌ها و محله‌های اصلی و مهم مشهد مقدس نیاز اساسی به احداث مسجد دارند و هزار و 200 مسجد موجود برای این شهر جمعیت‌ و پرتردد تعداد اندکی است.

 

این کارشناس اداره تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی با بیان اینکه مساجد کهن استان به ویژه مساجد قدیمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیازمند رسیدگی و بازسازی هستند، تأکید کرد: صرف‌نظر از اینکه همه مساجد استان به رسیدگی و تعمیر مداوم نیاز دارند در حال حاضر 15 درصد از مساجد استان نیاز ضروری به مرمت دارند.

 

وی با اشاره به اینکه همه مساجد روستاهای استان خراسان رضوی دارای مسجد هستند، گفت: در استان خراسان رضوی 3 هزار روستا وجود دارد اما لازم است به تعداد این مساجد افزوده شود.

 

حجت الاسلام رحمتی با اشاره به فعالیت دو هزار و 400 امام جماعت در سطح استان خراسان رضوی گفت: هزار و 800 نفر از ائمه جماعات در استان خراسان رضوی در مساجد شهری و بقیه در مساجد روستایی در حال فعالیت هستند.

 

وی تأکید کرد: در 10 تا 15 درصد از مساجد استان خراسان رضوی نماز صبح و در تمامی مساجد این استان نمازهای ظهر، عصر، مغرب و عشا اقامه می‌شود.

 

وی سپس به آسیب‌های موجود در مساجد اشاره کرد و توضیح داد: پیرگرایی مساجد و هماهنگ‌نبودن مسئولان آن با تکنولوژی روز و پیشرفت‌های دنیای مدرن باعث جلوگیری از رشد افکار تازه و زدگی جوانان و در نهایت عدم حضور آنان در عرصه تصمیم‌گیری می‌شود.

 

حجت‌الاسلام رحمتی عدم اجرای قانون و ضابطه در مساجد، بی‌برنامگی‌ و مسئولیت های حاشیه ای ائمه جماعات را از مشکلات دیگر مساجد عنوان کرد و گفت: بسیاری از ائمه جماعات مساجد اشتغال به کارهای اداری دارند و همین امر موجب عدم پردازش تمام و کمال آنان به امورات مسجد می‌شود، همچنین برنامه‌های مساجد مطابق قانون و قاعده مشخصی اجرا نمی‌شود و همین امر اختلال در کارهای مساجد ایجاد می‌کند.

 

وی افزود: کم‌سوادی و بی‌سوادی هیئت امنای مساجد که اغلب با عدم رشد تحصیلی مواجه هستند، یکی از دیگر آسیب‌های مهم برای کارآیی درست مساجد است که در این راستا باید آموزش‌های لازم به آنان داده شود تا مساجد بتوانند در جذب مخاطبان و نهادینه‌شدن در دل‌های مردم با موفقیت عمل کنند.

 

وی با اشاره به بی‌توجهی مساجد به زیباسازی تأکید کرد و گفت: عدم توجه مسئولان مساجد به زیباسازی و تبدیل آنها به محیط‌های ناآرام باعث دوری جوانان از مساجد و تجمیع آنان در حسینیه‌ها و خانه‌ها برای مراسم مختلف می‌شود و همین امر جوانان را از حضور جوانان بی‌بهره می کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 135349

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha