خاتمی از سران فتنه تا به حال حداقل دو مرتبه با مبارک دیدار داشته است

درزمان دولت اصلاحات تلاش زیادی می شدتا روابط ایران باحکومت مصر تحت سلطه مبارک بانادیده گرفتن اصول انقلابی به حالت عادی گرائیده شود تا جایی که برخی مسئولین خواستار تغییر نام خیابان شهید خالد اسلامبولی شده بودند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ محمد خاتمی از سران فتنه سال 88، رئیس بیناد باران، رئیس جمهور اسلامی ایران در دو دوره متوالی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوران نخست وزیری موسوی تا به حال حداقل دو مرتبه با حسنی مبارک دیدار داشته است. این دیدارهای صمیمی یکبار در دوره ریاست جمهوری خاتمی و یکبار در سال 86 رخ داده است.

گفتنی است در زمان دولت اصلاحات تلاش زیادی می شد تا روابط ایران با حکومت مصر تحت سلطه مبارک با نادیده گرفتن اصول انقلابی به حالت عادی گرائیده شود تا جایی که برخی مسئولین خواستار تغییر نام خیابان شهید خالد اسلامبولی و نیز برداشتن یادمان این شهید انقلابی از نگارخانه قطعه شهدای بهشت زهراء شده بودند که با مقاومت حزب الله بی نتیجه ماند.

عکس نشست صمیم مبارک و خاتمی در خبر به نمایش درآمده است.

لازم به ذکر است درباره دیدار اول خاتمی و مبارک در ژنو در دوره ریاست جمهوری وی رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر، «حجت‌الله جودکی» در مهر 1389 چنین گفته است: "در زمان آقای خاتمی دیدارهایی بین سران دو کشور در ژنو صورت گرفت و بسیاری از مسائل حل و فصل شد. آقای خاتمی و آقای مبارک با هم دیدار کردند و قرار شد که تداوم یابد قبل از آن وزرای خارجه با هم مذاکره کردند و من خودم شاهد این ترافیک دیپلماتیک بودم. هرچند طرف مصری کمتر به ایران می آمد با این وجود وزیر امور داخلی مصر به ایران آمد و با آقای خاتمی دیداری داشت که امیدواری به وجود آمد که رابطه برقرار شود. اما یک هفته بعد از این ملاقات جریاناتی به وجود آمد که اتهام جاسوسی به ایران زده شد که طی یک سناریوی ساختگی به آقای دبوس اتهام زده شد. بنابراین می توان گفت که این مقدمه چینی ها همواره وجود داشته ولی هیچ‌گاه منجر به نتیجه نشده است.

رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر در ادامه با اشاره به اینکه زمانی قرار شد که ایرانی‌ها به مکان‌های زیارتی مصر بروند می افزاید: من به یاد دارم که بعد از دیدار آقای مبارک و خاتمی در ژنو دیپلمات های دو کشور فعال شدند و نکته جالب این است که در آن زمان وزارت فرهنگ مصر یک کتاب به زبان فارسی چاپ کرد که مناقب اهل بیت فی مصر نام داشت که به معنی مکان های زیارتی اهل بیت در مصر بود و این فقط به درد ایرانی ها می خورد و در تیراژ وسیع چاپ شد. بعد شرایط را مورد بررسی قرار دادند که اگر توریست ایرانی به مصر برود دیگر توریست اسراییلی و آلمانی به آنجا نمی رود بنابراین از این مساله صرفنظر کرده و حتی کتاب را توزیع نکردند.

وی که درباره حساسیت های خاص در مصر نسبت به ایران سخن می گفت افزود: در مصر حتی تا این حد ریز مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهند."

قابل یادآوری است دیدار دوم خاتمی و مبارک در سال 86 رخ داده است. طی این ملاقات خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان و رییس موسسه باران در روزهای دهه اول ماه فروردین 66 با حسنی مبارک رییس جمهور مصر دیدار کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی کویت خاتمی برای شرکت در نوزدهمین کنفرانس سالانه‌ شورای عالی امور اسلامی که در قاهره برگزار می‌شده به مصر سفر کرده بود.
گفتنی است این کنفرانس با حضور تعداد زیادی از دانش پژوهان مسلمان و خارجی در قاهره برگزار می شد درباره‌ مسایلی در زمینه‌ فرهنگ و جنبه‌های اجتماعی مشکلات جهان اسلام در جهانی سازی به بحث و تبادل نظر می پرداختند. همچنین قرار بود رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در این کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخته و نیز چند روز بعد در دانشگاه اسکندریه و الازهر مصر نیز سخنرانی‌هایی داشته باشد. گفته می‌شد گفت‌وگوی تمدن‌ها محور سخنرانی‌های وی در این دانشگاه‌ها بوده است.

آنچه حالا باید دید این است که هر دو این افراد به دلیل خیانت به وطن و مقدسات اسلامی منفور ملتهایشان هستند.

پایان پیام/

کد خبر 17954

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha