سیاستی که با دین منطبق نباشد سکولاریسم را در جامعه ترویج می دهد

آیت الله خاتمی با بیان اینکه سیاستی که با دین منطبق نباشد سکولاریسم را در جامعه ترویج خواهد داد، گفت: بنابراین حضور علماء و مرجعیت در صحنه یک ضرورت بدیهی است.

خبرگزاری شبستان // قم

حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.
با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.
بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.
تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم. 
 

آیت الله سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگوی اختصاصی با شبستان با اشاره به مطالبات صریح مقام معظم رهبری درباره ورود حوزه های علمیه به عرصه های مختلف ابراز داشت: ورود حوزه‌های علمیه در عرصه‌ شبهات، خرافات و عرفان‌های نوظهور و مذاهب جعلی جدید امری ضروری و در مسیر حفظ اسلام و پیروی از منویات مقام معظم رهبری است.


وی با بیان این که دین ما ازسیاست جدا نیست، اظهارداشت: حوزه های علمیه باید همواره در صحنه باشند تا سیاست رنگ اسلامی پیدا کند.

 

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: عدم حضور حوزه های علمیه موجب کنار رفتن سیاست نخواهد شد و چه بسا سیاست غیر دینی و ضد دینی وارد عرصه شود.

 

آیت الله خاتمی با تاکید برعدم گوشه نشینی علماء، فضلا و طلاب حوزه های علمیه عنوان کرد: سیاستی که با دین منطبق نباشد سکولاریسم را در جامعه ترویج خواهد کرد، بنابراین حضور علماء و مرجعیت در صحنه یک ضرورت بدیهی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بنای عظیم نظام اسلامی به برکت تلاش علماء، امام راحل و خون شهدا شکل گرفته است، افزود: با توجه به نقش تاثیرگذارومهم حوزه های علمیه وظیفه آن ها نسبت به حفظ نظام اسلامی سنگین تر ازاقشاردیگر جامعه است.

 

وی با بیان این که مراجع مورد اعتماد مردم هستند، خاطرنشان کرد: علماء باید به عنوان استوانه های دینی در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، جنگ و صلح و به ویژه مباحث فرهنگی نظرات خود را برای مردم ارائه کنند که در غیر این صورت نظریه های انحرافی و غربی جایگزین آن خواهد شد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 190862

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha