توسل، اکسیر احمر تهذیب نفس!

یکی از مهم‌ترین وسیله در تهذیب نفس از رذائل اخلاقی توسل به اهل بیت پیامبر (ص) است که این عمل را به اکسیر احمر در این راه تعبیر کرده‌اند.

خبرگزاری شبستان:  خداوند متعال انسان را تشنه علم و حقیقت آفریده است و انسان آنقدر کنجکاو است که با کمی تمرکز می تواند به حقیقتی یا کشف واختراعی جدید دست یابد. در دنیا عوامل بسیار زیادی باعث بیداری از خواب غفلت می شود که در کتاب "تزکیه نفس از دیدگاه بزرگان" به آن پرداخته شده است.

 یکی از عوامل بیداری قرآن کریم است؛ هر آیه از آن می تواند روح مرده و سرد انسان غافل را بیدار کتد. اصلا داروی تخصصی روح غافل، کلام خداست.

 

توسل و استعانت از اهل بیت پیامبر (ص)

دومین وسیله و کاری که انسان به واسطه آن می‌تواند از غفلت بیدار شود و به سوی پروردگار خود حرکت کند وجود مبارک ائمه اطهار (ع) و توسل به آنها است.

اگر قرار است نام انسان را از لیست اهل شقاوت پاک و در لیست اهل سعادت بنویسند باید مورد تأیید امام زمان و بقیه اهل بیت قرار گیرد.

توسل به امام صادق (ع) است که انسان را از تمام بدبختی‌ها نجات می‌دهد.

توسل به امام جواد (ع) است که انسان را بهشتی می‌کند. تذلل و خواری در درگاه امیرالمؤمنین است که انسان را در زمره اولیای خدا قرار می‌دهد.

ابراز محبت به بی‌بی فاطمه زهرا (س) است که انسان را صاحب اکسیر احمر در درون خود می‌گرداند.

تمام برکات و خیرات و هدایای پروردگار که قرار است بر انسان نازل شوند به سبب محبت اهل بیت (ع) به انسان می‌رسد.

حضرات ائمه اطهار (ع) در بیداری بشر از خواب غفلت معجزه می‌کنند. اگر انسان قرار است خدای ناکرده شقی بماند اگر همین فرد مقدار ناچیزی در ته دل‌اش محبت ابا عبدالله الحسین (ع) به وجود آمد همین مقدار کم او را از وادی هلاکت بیرون می‌کشد و در زمره اهل سعادت قرارش می‌دهد.

خداوند متعال حجج و جانشینان خود را در زمین نهاد تا وسیله رشد و ترقی بشر را فراهم کنند به علت آنکه انسان به طور مستقیم نمی‌تواند با خداوند سبحان رابطه برقرار نماید واسطه‌ای می‌خواهد که این ارتباط را به وجود آورد.

پیامبران الهی و جانشینان پیامبر همین واسطه‌ها هستند و همه مربی بشر به حساب می‌ایند اما در زمان‌های گذشته (قبل از اسلام) به علت وجود انسان‌های ظالم و فراعنه مأموریت سوق بشر و هدایت او به سوی پروردگار ناتمام ماند تا رسید به بعثت پیامبر (ص) که می‌بایست پیامبر اکرم راه ترقی بشر و وصول انسان به پروردگار را فراهم نماید.

پیامبر (ص) هم موفق شد تا انسان‌ها را از برهوت جهالت بیرون کشد و دل‌های آنها را آماده کشت محبت به خداوند متعال نماید. اوصیاء بر حق‌اش راه رسیدن به خداوند را که هدف اصلی بشر است را برای ما نمایان کردند اما باز هم آن چنانکه خداوند متعال خواسته بود، نشد و در این برنامه افراد بسیار اندکی موفق شدند تا به آفاق معنوی سیر و سلوک برسند و نمونه‌های بارزی مانند سلمان، ابوذر، مقداد، ابوحمزه ثمالی، هشام، شیخ مفید، شیخ صدوق و ... حاصل زحمات ائمه (ع) بودند.

بشر امروزی خواسته یا ناخواسته باید به سوی پروردگار حرکت کند و این حرکت بدون راهنما هیچ ارزش و منفعتی از ان حاصل نیست لذا انسان برای رسیدن به هدف اصلی خود باید دنبال این راهنما باشد راهنمایی که بتواند او را به هدف اصلی خود برساند و این راهنما وجود مبارک ائمه نور (ع) می‌باشند.

وقتی که انسان ائمه نور را به عنوان راهنما و استاد اصلی بشر در دانشگاه دنیا قبول می‌کند با استعانت از آنها راه سعادت خود را هموار می‌کند.

در این زمان باید از وجود مبارک امام عصر (عج) بهره ببریم و راهنمایی‌های این بزرگوار باید ما را از خواب غفلت بیدار نماید.

یکی از مهم‌ترین وسیله در تهذیب نفس از رذائل اخلاقی توسل به اهل بیت پیامبر (ص) است که این عمل را به اکسیر احمر در این راه تعبیر کرده‌اند. خود آن بزرگواران می‌فرمایند: ما پناهگاه کسی که به سوی ما پناه برد و نوری هستیم برای کسی که به وسیله نور ما هدایت خواهد و ایمنی و عصمت هستیم برای کسی که به وسیله ما عصمت و ایمنی یابد هر کسی که ما را دوست داشته باشد در بالاترین درجات با ما خواهد بود و کسی که از راه ما انحراف یابد در آتش خواهد بود.

... ما پیشوایان مسلمان و حجت پروردگار بر تمام جهانیان و سروران مؤمنین هستیم...

ما برای اهل زمین امان هستیم همچنان که ستارگان امان‌اند برای اهل آسمان‌ها.

به وسیله ما باران بر زمین می‌بارد و به وسیله ماست که رحمت پروردگار بر زمین منتشر می‌شود و به وسیله ماست که برکات از زمین خارج می‌گردد و اگر ما در زمین نبودیم زمین اهل‌اش را در خود فرو می‌برد.

توسل به انسان‌های برگزیده پروردگار بی‌نهایت در این مسیر نورانی اثر دارد بسیاری از مشکلات سالکین به وسیله توسل حل می‌شود برای مبتدی و دانش‌آموز علم تزکیه نفس توسل حرف اول را می‌زند که به وسیله آن خود را از خواب غفلت بیدار کند و شروع به پیمودن صراط مستقیم الهی نماید تا به وسیله این توسل رهرو صراط ائمه معصومین گردد.

پس یکی از عوامل بیداری برای انسانی که در خواب دنیا و دنیاپرستی یا در خواب غفلت از امام زمان (عج) می‌باشد توسل است که به وسیله آن می‌تواند از خواب غفلت بیدار و به سوی پروردگارش قدم بردارد.

اگر انسان به تک‌تک معصومین برای بیدارشدن از خواب سنگین غفلت و دوری از پروردگار توسل نماید، بیدار می‌گردد و چنانچه با توسل این حاجت را نگیرد با دیگر وسایل مشکل است بتواند بیدار گردد.

خداوند متعال حضرات معصومین (ع) را خلق نمود و آنان را حجج خود در زمین قرار داد و خیر و برکت و نور و معنویت و علم و حکمت را در وجود و سرشت آنان گذاشت تا وسیله‌ای برای انسان گرداند و او را به سوی پروردگارش سوق دهند.

 

بهترین توصیه

بهترین توصیه برای افرادی که در خواب غفلت هستند و هنوز توجه‌ای به خداوند متعال و امام زمان‌اش ندارند و در حالت اهوال و نسیان بسر می‌برند و از طرفی علاقه‌مند به پاک نمودن روح و روان خود را از آلودگی‌های روحی هستند توجه به مناسبت‌های معصومین می‌باشد. انسان در روز تولد امام صادق (ع) می‌تواند بیداری خود را از امام صادق (ع) بخواهد. امام به وی عطا می‌فرماید. در روز تولد امام علی الهادی اگر انسان به آن امام متوسل شود از خواب غفلت بیدار می‌گردد.

پس مناسبت‌هایی که خداوند متعال در طول سال قرار داده برای استفاده ما است تا حوائج خود را از این بزرگان بخواهیم و چه خواسته‌ای بهتر از بیداری و حرکت به سوی پروردگار و عمل به دستورات ائمه اطهار (ع) است.

توجه به این مناسبت‌ها و توسل به حضرات معصومین یقینا انسان را نجات می‌دهد پس با ادب و احترام کامل رو به سوی مشهد و بارگاه ملکوتی هر امامی که می‌خواهید به دامن پرمهرش بیفتید، بنشینید و با ادب هرچه بیشتر بیداری (حالت یقظه) را از آن امام درخواست نمایید و در دل یقین داشته باشید که حاجت‌تان برآورده می‌شود.

از دیگر راههای بیداری از خواب غفلت می توان به توسل به اولیای خدا، نماز و استغاثه، مراقد انبیا و اولیای خدا، تامل و تفکر و مطالع کتابهای معنوی اشاره کرد.

 

بنابراین گزارش، کتاب تزکیه نفس از دیدگاه بزرگان به قلم جواد الهایی سر و از سوی انتشارات عصر رهایی روانه بازار نشر شده است. از جمله مباحث پرداخته شده در این کتاب می توان به "تزکیه چیست؟"، "اول تخلیه آنگاه تحلیه"، "اساس خودسازی"، "کارکرد ارواح"، "قرب چیست؟" و "بسم الله بگو خدا کمک می کند" اشاره کرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 331485

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha