مسابقات بین المللی قرآن موج قرآنی در جامعه ایجاد کرد

خبرگزاری شبستان: استاد پورزرگری گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن محفلی است که موج عظیم قرآنی در بین خانواده‌ها ایجاد می‌کند، این موج از طریق صدا و سیما به محافل فرهنگی در سطح شهر و کشور گسترش می یابد.

محمدرضا پورزرگری قاری بین المللی کشورمان با اشاره به لزوم ترویج سبک زندگی قرآنی واسلامی و بهره مندی از فرصت مسابقات بین المللی قرآن به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: برای ترویج سبک زندگی قرآنی چندین اهرم مختلف وجود دارد، ابتدا باید مردم با قرآن آشنا شوند. این آشنایی می‌تواند در سطح روخوانی، روان‌خوانی، مفاهیم، ترجمه، تفسیر تحقق یابد. مسابقات بین‌المللی قرآن محفلی است که موج عظیم قرآنی در بین خانواده‌ها ایجاد می‌کند، این موج از طریق صدا و سیما به محافل فرهنگی در سطح شهر و کشور گسترش می‌یابد و مردم را یاد قرآن می‌اندازد و کسانی که نزدیک به کانون برگزاری مسابقات هستند به طور حضوری از آن دیدن می‌کنند و از برنامه‌های جنبی آن همچون عرضه محصولات فرهنگی و قرآنی استفاده کنند.وی افزود: بسیار مطلوب‌تر می شود اگر مجریان برگزاری مسابقات نیز می‌توانستند با تهیه بسته‌های فرهنگی ویژه قشر کودک و نوجوان برای توسعه فرهنگ قرآنی گام پیشتری بردارند.


برای ترویج سبک زندگی قرآنی در بین مردم،ابتدا باید خود حاکمان عامل باشند
پورزرگری عنوان کرد: سبک زندگی قرآنی غیر از آشنایی مردم با قرآن کریم برای ترویج‌اش نیازمند عمل به آیات الهی در زندگی شخصی و در سطح کلان از اجتماع هستیم، این هدف از طریق حکومت محقق می‌شود، دولت باید رفتارش، گفتارش در ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق سازمان‌ها و یا عملکردش در باب اقتصاد اسلامی، مناسبات‌اش با مسئولان سیاسی، جناح‌های مختلف سیاسی و مردم بر اساس احکام قرآن و اسلام باشد زیرا مردم به شخصیت‌های برجسته خود نگاه می‌کنند چون این شخصیت‌ها در لباس اسلام و دین درخشش می‌کنند وظیفه آنها سنگین‌تر است، مردم به عنوان رعیت از حاکمان خود درس می‌گیرند.

قاری بین المللی کشورمان تصریح کرد: مسئولان وظیفه دارند رفتار خود و خانواده‌شان را بر اساس معارف اسلامی پایه‌گذاری کنند تا در جامعه تسری یابد. همواره نگاه مردم به بزرگان جامعه‌شان است، آنان می‌بینند که مسئولان رفتارشان نسبت به خانواده خود، خرج و مخارج زندگی و غیره مطابق با شعائر و آرمان‌هایی که اعلام می‌کنند است یا خیر و اگر این‌طور باشد مردم به عنوان رعیت در مقابل حکام از آنها درس می‌گیرند.

وی عنوان کرد: وقتی در سطح مسئولان نخبگان سیاسی، فرهنگی، وزرا رفتار ساده‌زیستی، اخلاق اسلامی، ادب برخورد مناسب با مردم و مراجعان، ادب برخورد با جناح‌های سیاسی، ادب برخورد با منتقدان را منطبق با شعائر اسلامی ببینند درس گرفته و کم‌کم این روش و سبک زندگی در جامعه گسترش می‌یابد.
مسئولان باید بسیار مواظب باشند و آموزه‌های دینی و اسلامی را مدام تکرار کرده و هر روز نسبت به اعمال و رفتارشان محاسبه داشته باشند و هرچه برای خود می‌پسندند برای دیگران نیز بپسندند، اگر این تفکر همه‌گیر شود ما یک جامعه آراسته، منزه که در آن تشنج، فساد، دشمنی وجود ندارد، را می سازیم و همه با دوستی با یکدیگر عمل می‌کنند.

پورزرگری تصریح کرد: طبق سفارش قرآن کریم که می‌فرماید در بین خود با مودت و دوستی رفتار کنید و با دشمنان‌تان خشمگین باشید ما نیز باید در مقابل دشمنان مشترک خود و اسلام خشمگین باشیم تا زمینه رستگاری رقم بخورد.

حضور مسئولان فرهنگی بر رونق مسابقات قرآن می افزاید
وی با اشاره به اقدامات ارزنده سازمان اوقاف در زمینه های قرآنی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه از اوایل انقلاب تاکنون توفیق برگزاری مسابقات قرآن را داشته است و یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای قرانی این سازمان رقابت‌های بین‌المللی است که به فضل خداوند تاکنون 31 دوره آن برگزار شده و هرساله با کیفیت بسیار خوب و بهتر از سال گذشته در حال برگزاری است.

قاری بین المللی کشورمان افزود: مسئولان برگزارکننده این مسابقات تمهیداتی را برای کیفی‌سازی برنامه‌ها، تکریم شرکت‌کنندگان، پذیرایی، احترام و اکرام مهمانان خارجی، نشر و انعکاس این رویداد در کشور و جهان اسلام به احسن وجه فراهم می‌کند. از مجریان و عوامل فنی، مشاوران قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به ویژه مرکز امور قرآنی این سازمان به سرپرستی آقای یاراحمدی و تلاش‌های شبانه‌روزی‌شان برای برگزاری مسابقات در سطح استانی، کشوری، بین‌المللی که سنگ تمام می‌گذارند، تشکر کرده و امیدواریم نتیجه مطلوب حاصل شود.
پورزرگریباین مطلب که حضور سران فرهنگی کشور بر رونق مسابقات می افزاید عنوان کرد: شایسته است با توجه به تلاش‌ها و اهتمامی که سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزاری این رخداد بزرگ قرآنی به خرج می‌دهد مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور تنها به حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این رقابت‌ها بسنده نکنند و این مسابقات را از خودشان بدانند، معلمان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی، قرآن‌پژوهان، قاریان، حافظان، اعضای جلسات سعی کنند حضوری در این مسابقات شرکت کنند، درست است مسابقات بین‌المللی قرآن با تلاش مسئولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شود اما حضور در این جلسه باعث رونق مسابقه، محفل قرآنی، تعظیم شعائر اسلامی می‌شود.

وی افزود: همچنین تنفس در این فضا و ارتباط با برادران دینی سایر کشورهای اسلامی موجب تألیف قلوب می‌شود و مردم در این مسابقات می‌توانند از امکانات و برنامه‌های جنبی آموزشی و خدمات فرهنگی ارایه‌شده استفاده کند که در ترویج سبک زندگی قرآنی به ما کمک‌کننده است.
پورزرگری عنوان کرد: وقتی خانواده‌ای با اعضایش با شکل و شمایل مذهبی، محجبه در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کند و یا گاهی فرزندان این خانواده‌ها حافظ کل قرآن یا چند سوره از آن هستند موجب تشویق دیگران می‌شود به مراتب آنان به قرآن علاقه‌مند شده و آدرس جلسات قرآنی را از این خانواده‌ها می‌گیرند و به این ترتیب زمینه آشنایی دیگران نیز برای آموزش قرآن فراهم می‌شود.
سطح بالای فنی قاریان خارجی کار را برای نماینده ایران سخت کرد

قاری بین المللی کشورمان با بیان این مطلب که قاریان خارجی خود به قرای ایرانی نزدیک کرده اند، اظهار کرد: امسال به جرأت می توان گفت سطح فنی مسابقات نسبت به ادوار گذشته رشد قابل توجه‌ای داشته و مرحله نیمه‌نهایی با تعداد قابل توجه‌ای از قاریان و حافظان قرآن برگزار شد. سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مرحله قرائت سه مرحله‌ای برگزار می‌شود که بر عظمت و رونق این رقابت می‌افزاید.

وی خاطرنشان کرد: قاریان امسال نسبت به گذشته دارای سطح فنی بالاتری بودند، به هر حال این قاریان وقتی فاصله خود را با نمایندگان کشورمان مشاهده می‌کنند و می‌بینند که ایرانی‌ها گاهی در سطح قاریان مصری و یا بالاتر از آنها تلاوت می‌کنند به فکر چاره‌ای هستند که سطح فنی خود را ارتقا دهند که این اتفاق نیز در چند سال اخیر افتاده است و با بالارفتن سطح فنی شرکت‌کنندگان کار نماینده کشورمان نیز سخت‌تر می‌شود ولی آقای فردی به قدری از نظر کیفیت خواندن و سبک فنی در حد بالایی هستند که امیدواریم امسال نیز نماینده شایسته‌ای برای کشورمان باشد.

پایان پیام/

 

کد خبر 372265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha