در بحث ادغام اتحادیه‌های قرآنی به دنبال تأمین منافع شخصی نباشیم

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام کوششی گفت: باید شفاف‌سازی شود که هدف از ادغام اتحادیه موسسات قرآنی تأمین منافع شخصی یا تأمین مصلحت جامعه قرآنی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور در نشست تخصصی بخش نهادها و موسسات با موضوع بررسی راهکارها و موانع ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور گفت: متأسفانه رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند جوانان ایرانی اغلب دین‌گریز هستند و هیچ پایبندی به مسایل انقلابی و اسلامی ندارند، این مسئله هشداری جدی برای ما مسئولان فرهنگی به همراه دارد که با توجه به فضای مسموم موجود باید کارهای قرآنی را با شدت مضاعفی پیش ببریم تا این ادعا و معادلات غربی‌ها بر هم خورد لذا ضرورت فعالیت در حوزه قرآنی باید همه ما مشخص می‌شود.

وی با اشاره به لزوم ادغام و اتحاد بین مجریان و سیاست‌گذاران امور قرآنی کشور گفت: هماهنگی، انسجام و اتحاد بحثی ضروری در سیاست‌گذاری کلان در حوزه قرآنی است. یکی از آسیب‌های جدی جامعه فرهنگی و دینی ما بخشی‌نگری است و از مجموعه افرادی که کار قرآنی می‌کنند همچین اتفاقی انتظار نمی‌رود، باید با اتحاد و هم‌افزایی در راستای پیشبرد اهداف حوزه‌های قرآنی تلاش کرده تا مثمرثمر واقع شود. به هر حال بحث اتحاد و انسجام یک سفارش قرآنی و الهی است که باید به آن عمل شود.

وی تصریح کرد: یکی از توصیه‌های قرآن کریم اتحاد و انسجام حول آیات الهی است و باید همه به این کلام خداوند چنگ زنند اما چیزی که مهم است اغلب افراد این حبل الهی را گرفته اما نگاه شخصی خود را رها نمی‌کنند.

وی افزود: بحث ادغام اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است ما هرچه تلاش تشکل‌های قرآنی را در کشور زیاد کنیم از باب گسترش فرهنگ قرآنی باز هم کم است، باید به جایی برسیم که بر سر هر کوچه و برزنی یک مؤسسه و نهاد قرآنی فعالیت کند. ما نیز قایل هستیم کثرت در اتحادیه‌ها و تشکل‌های قرآنی یک آفت است که مداخله، چالش‌ها و مشکلات خود را به همراه دارد و یا زمینه سوء استفاده افراد برای فرار از یک سیستم به سیستم دیگر را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام کوششی عنوان کرد: چیزی که اهمیت دارد این است که ادغام این دو اتحادیه کار بسیار سختی نیست، عاملی که این کار را محقق می‌کند باور قلبی است یعنی کسانی که شعار ادغام دو اتحادیه را می‌دهند باید به گفته خود باور قلبی داشته باشند یعنی هدف‌شان تأمین مصلحت جامعه قرآنی باشد نه تأمین منافع شخصی، اول از خودبینی بیرون آمده و بعد به سمت اعمال این تصمیم برویم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور عنوان کرد: یکی از راه‌های تسهیل‌کننده در روند ادغام دو اتحادیه اعمال نظر کارشناسان و صاحب‌نظران جامعه قرآنی است. اکنون درصد کمی از صاحب‌نظران در بحث ادغام دخیل هستند، خیلی از این افراد خالی از ذهن بوده و ما باید با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی آنها را آگاه کنیم و از نظرات‌شان بهره‌مند شویم.

وی افزود: یکی از موانع مهم در ادغام دو اتحادیه ماهیت صدور مجوز‌های صادرشده برای موسسات است، موسسات قرآنی که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند رویکرد قرآنی دارند اما موسسات فعال در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماهیت فرهنگی دارند لذا باید این مسئله با برگزاری جلسات مشترک بین مسئولان دو مجموعه مرتفع شود.

حجت‌الاسلام کوششی عنوان کرد: یک نکته بسیار مهم در روند تسریع ادغام دو اتحادیه آن است که هدف‌مان را خالص و برای رضای خداوند پیش ببریم. یکی از راهکارهای آن این است که اتحادیه‌ها پس از ادغام در اولین دوره فعالیت خود از هیچ‌کدام از اعضای هیئت‌مدیره کنونی استفاده نکنند یعنی اگر ادعا می‌کنیم به خاطر به دنبال ادغام هستیم نباید حضور یا عدم حضور ما اهمیت داشته باشد.

وی اظهار کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم بر این شد تا هیئتی متشکل از 4 دستگاه سازمان دارالقرآن‌الکریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه دو اتحادیه با هدف نظارت، حمایت و هدایت موسسات قرآنی مردم‌نهاد تشکیل شود.

حجت‌الاسلام کوششی خاطرنشان کرد: در بحث ادغام دو اتحادیه باید یک اصل را قبول کنیم، ما در زیر پرچم حاکمیت دینی قرار داشته و ولایت‌فقیه در کشور ما وجود دارد و قرار نیست کسی بر ما نظارت کند، وقتی موسسه‌ای به عنوان مثال از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرد در ذات این مجوز نظارت وجود دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 384671

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha