پرداخت زکات فطره مهر قبولی بر اعمال ماه رمضان

خبرگزاری شبستان: پرداخت زکات فطره مهر قبولی بر اعمال ماه مبارک رمضان، بیمه شدن فرد و خانواده تا سال آینده و تأمین نیازهای نیازمندان و مستمندان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، پرداخت زکات فطره آیین مسلمانان و دستوری از دستورات و فروع دین مبین اسلام است که با پایان رسیدن ماه رمضان و پرداخت زکات فطره کتاب ماه رمضان امسال را بسته و علاوه بر قبولی اعمال خود و بیمه شدن برای یک سال نیازی از نیازهای مستمندان را برطرف می کنیم.


زکات یکی از پایه های دین مبین اسلام و به عنوان درمان دردهای اقتصادی جامعه بوده، چنان چه اگر برای عضوی از بدن کسی ناراحتی ای پیش آید او را از حرکت می اندازد، در جامعه اگر گروهی با مشکلات مالی روبه رو شوند، حرکت آن جامعه فلج می شود.


با پرداخت زکات فطره واجرای این دستور اسلامی، اندازه معینی از مال را به مستحقان می دهیم، به امید برکت یافتن و پاک کردن نفس و زیاد شدن خیرات و برکات است.


گشوده شدن درهای بهشت به روی انسان، دور شدن صفت بخل، کلید دریافت رحمت الهی، سیر کردن فقرا، رمز سیر بودن در قیامت بوده، مدال افتخار اسلامی بودن و از اولین وظایف حکومت صالحان رسیدگی به فقرا از آثار و برکات پرداخت زکات است.

 

میزان زکات فطره و کفاره روزه غیرعمد و عمد از سوی آیات عظام اعلام شد
بنا بر اعلام دفتر مقام معظم رهبری فطریه عبارت است از سه کیلو گندم یا خرما یا کشمکش یا برنج و مانند اینها و یا پول یکی از اینها که برای امسال (1393) حداقل معادل 4500 تومان می‌باشد. البته بهتر است در تهران 5000 تومان پرداخت شود و همچنین افرادی که می‌خواهند بر اساس برنج پرداخت نمایند بهتر است حداقل 15000 تومان در نظر بگیرند.


همچنین کفاره یک مد طعام، 750 گرم گندم یا آرد یا نان یا برنج یا مانند اینها می‌باشد که اگر بخواهد پول آن را به افرادی بدهد که تبدیل به طعام بشود، می‌تواند در کفاره افطار عذری برای هر روز 1500 تومان و در ابطال عمدی هر روز 90000 تومان پرداخت کند.

 

دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی میزان زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 4 هزار و 500 تومان و بر اساس قوت غالب برنج 15هزار تومان اعلام شده است.


براین اساس کفاره روزه غیر عمد مبلغ یکهزار و 500 تومان بوده که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود و کفاره روزه عمد مبلغ 90 هزار تومان است.


براساس اعلام دفتر آیت الله‌ سید محمد حسینی زنجانی مبلغ زکات فطره امسال برای کسانی که قوت غالب آنان گندم است، برای هر فرد 4 هزار تومان و افرادی که قوت غالب آنان برنج است، برای هر فرد 15 هزار تومان است.


بر این اساس، مبلغ کفاره افرادی که به هر دلیل توان روزه گرفتن نداشته و عذر موجه شرعی داشتند، برای هر روز روزه خواری یکهزار تومان که برای یک ماه در مجموع 30 هزار تومان است.


افرادی که به صورت عمدی اقدام به روزه خواری کردند باید به ازای هر روز، 60 فقیر را طعام داده که با احتساب هر فقیر 2 هزار و 500 تومان، فرد روزه خوار باید برای هر روز خود 150 هزار تومان کفاره پرداخت کند.


براساس اعلام دفتر آیت‌الله سیدسجاد علوی‌گرگانی زکات فطره پنج هزار تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر تعیین و افرادی که مایل به پرداخت فطریه از برنج هستند، به ازای هر نفر سه کیلو از آن را بپردازند که متوسط قیمت آن مبلغ 15 هزار تومان تعیین شده است.


به گفته وی کفاره غیرعمد برای هر روز مبلغ یکهزار و500 تومان پول نان برای فقراست.


زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب بوده و باید براى خود و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه تقریبا سه کیلو از آنچه غذاى مردم بوده یا پول آن را به مستحق بدهد.


پرداخت زکات فطره یک فرهنگ در جامعه است
لیلا بابایی، یکی بانوی اراکی ضمن تبریک به مناسبت عید فطر گفت: پرداخت زکات فطره به عنوان یک فرهنگ در جامعه اسلامی است و همه افراد در آخرین شب ماه مبارک رمضان زکات فطره خود را کنار می گذارند.


وی افزود: پرداخت زکات فطره راهی برای کمک به فقرا و نیازمندان است وعملی است که در پایان یک ماه عبادت و بندگی پروردگار برای قبولی طاعات و عبادات و رضای خدا انجام می شود.


این بانوی اراکی با بیان اینکه کمک به فقرا از تاکیدات دین مبین اسلام است، اضافه کرد: همه افراد باید به فکر همنوعان خود بوده و درد دل آنها را با پرداخت یک مبلغ هر چند کم دوا کنند.

 

حامد علی محمدی، نیز با اشاره به اینکه یکی از بارزترین ویژگی های ائمه اطهار (ع) کمک به فقرا و نیازمندان بود، گفت: ما باید با تاسی از ائمه معصوم(ع) و حرکت در مسیر زندگی و سیره ایشان به نیازمندان کمک کنیم.


وی با اشاره به اینکه مصارف زکات به فقیر، مسکین، آزاد سازی بردگان، قرض داران، در راه خدا و در راه ماندگان است، ادامه داد: وقتی انسان مصارف زکات را بداند و بفهمد که پرداخت آن سبب رفع مشکلی در جامعه می شود به راحتی آن را پرداخت می کند.

 

سپیده رحمتی، یک دانشجوی اراکی نیز گفت: کمک به نیازمندان و فقرا آثار و برکات فراوانی را دارد و علاوه بر شادی دل نیازمند برکات بسیاری را در زندگی فرد خیر به ارمغان می آورد.


این شهروند اراکی با تاکید بر اینکه در مبانی دینی اسلام از زکات به عنوان افزاینده مال نام برده شده است، می گوید: پرداخت زکات آثار معنوی و مادی بسیاری داشته و در اسلام بسیار سفارش شده است.


پایان پیام/

کد خبر 389685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha