دکترین مهدویت عقبه بیداری اسلام در جهان است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن زمانی با یادآوری برکات اندیشه‌ مهدی‌باوری گفت: دکترین مهدویت عقبه بیداری اسلام در جهان است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاونت بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به ایراد سخن در مراسم اختتامیه هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت پرداخت.

وی در آغاز سخنان خود با استناد به دو روایت از پیامبر اکرم (ص) امام مهدی(عج) را طاووس مردم زمین نامید و گفت: دکترین مهدویت به عنوان عقبه بیداری اسلام در جهان قلمداد می‌شود و ریشه‌های آن را می‌توان در فلسفه خلقت بشر مدیر بررسی قرار داد.

سخنران مراسم اختتامیه این همایش افزود: زمانی که خداوند تصمیم گرفت انسان را بیافریند طبق آیات قرآن با اعتراض فرشتگان روبرو شد اما از آنجایی که خداوند آینده تاریخ بشر را روشن می‌دید به خلقت بشر دست زد و تمام ظلم و فساد بشر در طول تاریخ را در مقابل آینده روشن بشری ناچیز انگاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: یکی از مصادیق آینده روشن تاریخ حکومت جهانی مصلح است. خداوند در آیات قران وعده داده است که تمام کره زمین در اختیار مؤمنان قرار خواهد گرفت و این یک پیش‌بینی قطعی است چرا که از العاقبت للمتقین.

 

قرآن ایده انتظار را به همه ادیان نوید می‌دهد

معاون بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به آیات متعددی از قرآن مجید اشاره کرد و گفت: بسیاری از آیات قرآن چه در تفسیر و چه در تأویل بنا بر نظر اهل سنت و شیعیان در ارتباط با دکترین مهدویت هستند. دکترین مهدویت، آینده موعود و صلح جهانی مفاهیمی هستند که در پیش از 250 آیه از آیات قرآن یادآوری و مورد تأکید قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: قرآن ایده انتظار را به همه ادیان نوید می‌دهد و همان‌طور که می‌بینیم کل ادیان و کتب آنها در سراسر تاریخ خویش ایده انتظار را در دل بشر آفریدند و آن را نهادینه کردند.

 

انتظار اکسیری برای ایجاد امید، تلاش و پشتکار است

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه سخنان خویش به تبیین واژه انتظار و نگاه اسلام به این واژه پرداخت و انتظار را اکسیری برای ایجاد امید، تلاش و پشتکار معرفی کرد.

وی با یادآوری این مطلب که حدود 300 کتاب مستقل در جهان اسلام و به قلم علمای بزرگ اسلام درباره اندیشه مهدویت نگاشته شده است، افزود: تلاش عالمان اسلام در طول تاریخ بشری توانست ایده مهدویت را نهادینه کرده و استمرار ببخشد.

رایزن سابق فرهنگی ایران در مصر درباره دیدگاه علمای حنفی گفت: با بسیاری از علمای حنفی و شافعی در کشورهای مختلف ملاقات داشته‌ام و با کمال تعجب دریافتم که بیشتر این مذاهب نه تنها به مهدی موعود(عج) معتقدند بلکه او را زنده و واسطه فیض الهی می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی مهدویت را مفهومی مشترک میان ادیان و مذاهب خواند و وظیفه همایش‌های دکترین مهدویت را شناسایی این اندیشه‌های ناب و اندیشمندان دانست.

سخنران مراسم اختتامیه در قسمتی دیگر از سخنان خود انتظار را مبارزه، جهاد و تلاش دانست و از هرگونه تفسیر انتظار به ویرانگری و تخریب انتقاد کرد.

وی با یادآوری احادیث متعدد درباره انتظار و منتظر تأکید کرد: جایگاه منتظران باید مانند شمشیرزنانی باشد که در خدمت و در رکاب امام خویش‌اند و در این راه جان خویش را نیز فدا می‌کنند؛ منتظر بمنزلته ضارب بسیفهی فی سبیل‌‌الله.

معاون بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه منتظران واقعی امام مهدی (عج) را کسانی معرفی کرد که برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان آنچنان تلاش می‌کنند که جان خویش را با کمال اخلاص به امام تقدیم می‌کند.

وی چنین برداشتی از انتظار را برداشتی سازنده عنوان کرد و آن را زمینه‌ساز ظهور امام مهدی(عج) دانست.

 

انقلاب اسلامی ایران پرچم‌دار ارایه الگویی زیبا از حکومت دینی مهدوی است

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در قسمت دیگری از سخنان خود آثار و برکات ایده مهدویت در طول تاریخ و در کشورهای مختلف خاطرنشان کرد و گفت: نه تنها عالمان اسلامی و فعالان حوزه مهدویت در ترویج و توسعه ایده مهدویت موفق بوده‌اند که حتی مدعیان دروغین مهدویت نیز با بهره‌گیری از آثار ایده مهدویت گام‌های بلندی در جامعه خویش برداشته‌اند.

حجت الاسلام زمانی مهدی سودانی را نمونه‌ای از مدعیان مهدویت معرفی کرد که با بهره‌گیری از دکترین مهدویت توانست به سلطه انگلیسی‌ها در سودان پایان دهد و استعمارگران فرانسوی و غربی را از کشور خویش بیرون کند.

نهضت مشروطه در ایران جنبش فداییان اسلام توسط شهید نواب صفوی و نهضت جنگل توسط میرزا کوچک‌خان جنگلی نمونه‌های برتری بودند که حجت‌الاسلام زمانی آنها را از مصداق‌های بهره‌گیری درست از ایده مهدویت نامید.

وی در بخش پایانی سخنان خود انقلاب اسلامی در ایران را پرچم‌دار ارایه الگویی زیبا از حکومت دینی مهدوی دانست و افزود: آرزوی جهان غیر دینی غرب همواره این بوده است که بتواند حکومت صددرصد مردمی پدید آورد و حال آنکه هیچ‌گاه موفق به تحقق این آرزوی خویش نشد، در حالی که امام خمینی (ره) از حاکمیت خدا و حاکمیت مردم معجونی آفرید که هم مردم در تمام زمینه‌های حکومت نقش صددرصد ایفا کنند و هم حاکمیت الهی به طور کامل تحقق یابد.

این دانش‌آموخته حوزوی الگوی مهدوی انقلاب اسلامی را هدیه بزرگ امام خمینی (ره) به ایرانیان، شیعیان، مسلمانان، متدینان و حتی همه آرزومندان تحقق حکومت مردمی عنوان کرد.

وی سخنان خویش در مراسم اختتامیه هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت را با جمله‌ای که از زبان شیخ سابق دانشگاه الازهر مصر شنیده بود، پایان داد: الخمینی فی قلبی و فی قلب کل شعب المصری؛ خمینی در قلب من و در قلب تمام امت مصر است.

پایان پیام/


 

کد خبر 52220

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha