شرایط تولید سینمای ایران همه را تنبل کرده/ سینمای گنجشک‌روزی اکشن خوب هم ندارد

خبرگزاری شبستان: فرهاد توحیدی گفت: سینمای «گنجشک‌روزی» ایران که دکوپاژ درست و حسابی ندارد، اکشن و حرکات ورزشی خوبی هم نخواهد داشت.

«فرهاد توحیدی» فیلمنامه‌نویس و و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی شبستان در پاسخ به اینکه چرا در فیلم‌های ما حرکات بدنی و فعالیت های ورزشی بازیگران نقش کمرنگی دارند و آیا این موضوع از فیلمنامه‌ها نشأت می‌گیرد یا به دلیل روحیه هنرمندان و کم تحرکی آنهاست؟ بیان کرد: بخشی از این موضوع به شرایط تولید در سینمای ایران برمی‌گردد که همین امر به گمان من، همه را تنبل کرده و به همین دلیل سبب خلاصه و مینی‌مایز کردن همه چیز شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه در سینمای ایران اکشن خوب نداریم، گفت: اکشن خوب نداریم چراکه ساخت اکشن خوب طبیعتاً برنامه می خواهد. ممکن است یک بازیگر دونده خوبی باشد، اما فیلمبردار نتواند این صحنه را بگیرد و امکانات صحنه و دکوپاژ این اجازه را ندهد؛ بنابراین همه در سینمای ایران تنبل شده‌اند.

 

رئیس هیات مدیره پیشین خانه سینما با اشاره به نقش دکوپاژ در حرکات ورزشی و اکشن صحنه، با ذکر مثالی توضیح داد: در یک کاری کارگردان بدون دکوپاژ سر صحنه می‌آمد و یک میزانسن می‌داد که دکوپاژ را عملاً فیلمبردار طراحی می‌کرد و کارگردان بعد از اینکه می‌گفت "دوربین، صدا، حرکت" جدول حل می‌کرد! و این باورکردنی نبود.

 

وی با تعبیر «گنجشک‌روزی» برای سینمای ایران گفت: این نوع سینما که دکوپاژ درست و حسابی ندارد، اکشن و حرکات ورزشی خوبی هم نخواهد داشت و به نظر من «آدمی بباید از نو ساخت و از نو عالمی».

 

گفت‌وگو: آزاده فضلی

 

کد خبر 559452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha