ورزش خط‌قرمز تهیه‌کنندگان/ کسی که در فیلم‌ ایرانی ورزش می‌کند پولدار و بد است

خبرگزاری شبستان: شادمهر راستین گفت: در هر فیلم خارجی می بینید یک دویدن در صبح زود و یا شب‌ها می گذارند برای اینکه فرهنگسازی می کنند و امیدوارم که در سینمای ما هم اتفاق بیفتد.

«شادمهر راستین» فیلمنامه‌نویس و رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان درباره جایگاه ورزش در سینمای ایران و تاثیر آن بر مخاطبان و در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی شبستان در مورد اینکه چرا در فیلم‌های ما حرکات بدنی و فعالیت های ورزشی بازیگران نقش کمرنگی دارند؟ و آیا این موضوع به فیلمنامه یا عامل دیگری برمی‌گردد؟ گفت: این موضوع به چند دلیل اتفاق می‌افتد؛ اول اینکه نمایش بدن در سینمای ایران به هر شکلی با تردید همراه است و کسی این ریسک را نمی‌پذیرد. این موضوع به ذات فرهنگ ما برمی‌گردد و از سوی دیگر خیلی به سختی می توان بدن های ورزیده مردان را در میان بازیگران دید و اگر هم ورزشکارِ بازیگر باشد ممکن است مشکلاتی پدید آید که تهیه‌کننده و کارگردان ترجیح می دهند به مسائل دیگری غیر از بدن و ورزش بپردازد.

 

وی در تشریح این مشکلات تصریح کرد: نگاه ما به ورزش در فیلم‌ها درست نیست، ما فکر می‌کنیم ورزش یعنی نمایش بدن است و نمایش بدن هم مشکل دارد؛ پس اگر بگوییم کسی بدود یا شنا بکند بلافاصله به مسائل بحرانی توجه می‌کنیم و به مشکل بر می‌خوریم.

 

نویسنده فیلم نامه فیلم سینمایی «امروز» ادامه داد: شأن انسان، بدنی است که خداوند برای او خلق کرده طوری که بدن در دنیای دیگر گواه ما خواهد بود، پس چرا ما آن را از تصاویرمان حذف می کنیم؟

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این صحیح است که تحرک بیشتر در فیلم یعنی افزایش هزینه تولید که خط قرمز تهیه‌کنندگان است و در نتیجه با آن مخالفت می شود، گفت: کلا در سینمای ایران خروجی یعنی فیلم را می بینند نه جریان فرهنگی ای که در کل اثر جریان دارد و حتی به اکران آن فیلم هم فکر نمی کنند؛ بر همین اساس عوارض زیادی بوجود می آید که یکی هم همین مساله است.

 

فیلمنامه نویس مجموعه تلویزونی «خانه سبز»  با تایید اینکه ایده تلاش در جهت فرهنگسازی برای تحرک‌سازی در فیلم ها بسیار عالی است، خاطرنشان کرد: این نکته در فیلم‌ها هست اما مشکل آنجاست که ما فیلمنامه نویسان این مساله را دراماتیزه نکرده‌ایم و بنابراین تاثیرگذار نبوده که مخاطب به یاد داشته‌ باشد. بر همین اساس به عنوان مثال در بسیاری از فیلم‌ها اگر خانمی در حال انجام یوگا بوده تماشاچیان مسخره کرده‌اند و اگر مردی در حال انجام ورزش صبحگاهی بوده به دلیل اینکه بیکار بوده جزء طبقه پولدار یا کاراکترهای بد و منفی بوده چرا که ورزش کردن نشان دهنده این است که وقت اضافی داشته پس پولدار و بد است!

 

راستین در پایان افزود: اینکه می‌گویید درست است که در هر فیلم خارجی می بینید یک دویدن در صبح زود و یا شب‌ها می گذارند برای اینکه فرهنگسازی می کنند و امیدوارم که در سینمای ما هم اتفاق بیفتد.

 

 

گفت‌وگو: محمدصالح حجت الاسلامی

 

کد خبر 559541

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha