امیرمؤمنان قرآن را دوای دردها و رنج‌ها معرفی کرده است

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امیرمؤمنان قرآن را دوای دردها و رنج‌ها معرفی کرده است، گفت: حضرت علی (ع) برای دردهای کفر، نفاق، گمراهی و میل به باطل از قرآن دوا نشان داده است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی در نشست تخصصی رویکرد درمان‌گرایانه نهج‌البلاغه به قرآن کریم گفت: حضرت علی (ع) قرآن را به عنوان داروخانه دردها و رنج‌ها معرفی کرده است.

وی افزود: می‌توان گفت که اگر قبل از ورود به قرآن دردشناسی کنیم می‌توانیم هنگامی که به قرآن رجوع می‌کنیم از آن به عنوان شفای دردها استفاده کنیم، پس باید برای رفع مشکلات پیش‌فرض‌های خود را نسبت به قرآن تغییر دهیم.

قنبری با اشاره به نامه 31 نهج‌البلاغه گفت: امام علی (ع) در این خطبه 21 جمله دارد که در آن مبانی انسان را تغییر می‌دهد.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر انسان بداند دنیا مرگ دارد و یا در معرض بیماری‌ها است دیگر مبانی‌اش عوض می‌شود و به گونه‌ای دیگر زندگی می‌کند. حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه به این موارد اشاره می‌کند.

وی با اشاره به رنج‌های خود با گمراهی و میل به باطل گفت: امام علی (ع) اینها را جزء رنج‌هایی می‌داند که انسان به آن مبتلا است و این رنج‌ها می‌تواند دردهایی را به دنبال بیاورد. تفاوت رنج با درد این است که درد بروز جسمی دارد اما رنج درونی است.

قنبری گفت: امیرمؤمنان به انسان‌ها توصیه می‌کند که وقتی می‌خواهیم به سوی قرآن برویم باید به آن به دید درمان‌گرایانه نگاه کنیم البته این یکی از نگاه‌هایی است که می‌توان به قرآن داشت و اگر با این دید قرآن را قرائت کردیم بیماری‌های روحی و معنوی‌مان درمان خواهد شد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد با اشاره به بیماری نفاق گفت: نفاق ناشی از کم‌ظرفیتی و ترس است و اگر انسان صادق باشد هیچ‌گاه زمینه‌ای برای نفاق وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: کسی که قرآن بخواند و با آیه‌های حقیقی آن آشنا باشد اهل نفاق نیست. این است که امیرمؤمنان با اطمینان می‌گوید که اگر کسی از قرآن شفا بجوید هیچ‌گاه دردی او را تهدید نمی‌کند.

قنبری با بیان اینکه انسان مؤمن نیز با معضل و بحران روبرو می‌شود اما هیچ‌گاه خم به ابرو نمی‌‌آورد، گفت: انسان قرآنی از منظر حضرت علی (ع) انسانی است با استقامت که هنگامی که با مسایل مختلف و بحران‌های گوناگون روبرو می‌شود در مقابل آنها کوتاه نمی‌آید و آنها را با قرآن درمان می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: ما که مدعی پیروی از اهل بیت هستیم هیچ‌گاه نباید به بن‌بست بخوریم و مثلا یک جوان 20 ساله بگوید به آخر خط رسیده‌ام زیرا قرآن دوایی است که بعد از آن درد و رنجی نیست.

وی عنوان کرد: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه کفر، نفاق و یقین را معناشناسی می‌کند و اگر انسان در حکمت‌های نهج‌البلاغه تأمل کند می‌یابد که از دل کفر چه رنج‌ها و دردهایی پدید می‌آید و اگر بتوانیم ریشه آن را برکنیم چه دردهایی درمان می‌شود.

شایان ذکر است، نشست رویکرد درمان‌گرایانه نهج‌البلاغه و قرآن کریم یکشنبه 23 مرداد در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 59369

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha