فیلمسازان اکشن هم به جریان عمومی سینما تن داده‌اند

خبرگزاری شبستان: کارگردان سریال «لژیونر» گفت: هنوز برای بسیاری از هنرمندان سینما و تلویزیون ضرورتی به نام تحرک و ورزش در آثار نمایشی احساس نشده است.

«مسعود آب پرور» کارگردان سینما و تلویزیون در کارنامه خود آثاری اکشن و پرتحرک دارد که نمونه آنها، سریال دو فصلی «هوش سیاه» و «عملیات 125» است. وی همچنین قصد دارد سریال پلیسی «کایدون» را هم کلید بزند. آب پرور هم اکنون سریال «لژیونر» را روی آنتن دارد.

 

«ژانر» در سینما و تلویزیون فراموش شده است

آب پرور در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی شبستان، در مورد غفلت سینمای ایران از نمایش تحرک بدنی و ورزش در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی علیرغم اینکه برخی بازیگران در برنامه خود، زمان‌هایی برای ورزش دارند، اما خلأ نمایش ورزش یا تحرکات ورزشی در فیلم‌های ما مشهود است، این کم کاری به چه عامل و افرادی برمی‌گردد؟ گفت: ریشه اصلی چنین اتفاقی ماجرایی بزرگتر است و دلایل متنوعی دارد اما دلیل اصلی آن به نظر من، عدم توجه به ژانرهای مختلف در سینما و تلویزیون است یعنی بخشی از ژانرهای مهم و تاثیرگذار در سینما، اساساً از بین آثار ما مفقود شده است که بخشی به دلیل عدم توجه هنرمندان باشد و بخشی به مسائل مالی بر می‌گردد.

 

تحرک، جنبش و حرکت در سینما اصل است/ وابسته به دیالوگ شدیم

وی با بیان اینکه در واقع از بی توجهی به ژانرهای مختلف سینما و تلویزیون در حال صدمه دیدن هستیم، توضیح داد: تحرک، جنبش و حرکت در سینما اصل است و کلمه «Movie» از حرکت می آید و ما به یکی از شاخه های اصلی فیلم ها و گونه های موثر که مورد عنایت ویژه جوانان و نوجوانان است، توجهی نداریم. سینما و تلویزیون ما بیش از حد و اندازه، سیاست‌زده است و تابع سیاست های جاری مملکت، منطقه و جهان حرکت می کند و بیشتر از آن که به اصول و قواعد توجه کند، به ایدئولوژیک سازی فکر می کند و متمرکز است و به همین دلیل، ما به جای اینکه به دویدن، تعقیب و گریز، شلیک کردن و اسب سواری کردن و ... که سینمایی تر هستند توجه کنیم، وابسته به دیالوگ شده ایم.

 

ضرورت تحرک در سینما و تلویزیون احساس نمی‌شود

کارگردان سریال «هوش سیاه» در ادامه بیان کرد: برای ساخت سریال «عملیات 125»، با هنرمندانی برای ایفای نقش تماس گرفتیم که واکنش جالبی داشتند و گفتند که به جای دود خوردن و حرکت زیاد و چالش های فیزیکی ترجیح می دهند دیالوگ بگویند و همان دستمزد را بگیرند! بنابراین هنوز برای بسیاری از هنرمندان سینما و تلویزیون ضرورتی به نام تحرک و ورزش در آثار نمایشی احساس نشده است.

 

وی درباره کم کاری در این خصوص عنوان کرد: عدم توجه به تحرک در فیلم ها، به عوامل مختلفی بر می گردد؛ در تلویزیون وقتی کاری پر هزینه بسته می شود و به هر ترتیب اگر سریال های عادی گفتگومحور روزی 10 دقیقه ضبط مفید دارد، ممکن است این کار، روزی 2 الی 3 دقیقه ضبط مفید داشته باشد. همچنین این مورد در تجهیزات و هزینه آنها هم مصداق دارد و بنابراین دلیلی برای تولید چنین سریالی در تلویزیون وجود ندارد چراکه با این هزینه، 3 یا 4 سریال ساخته می شود و چشمگیر بودن سریال اهمیتی نخواهد داشت.

 

فیلمسازان اکشن هم به جریان عمومی سینما تن داده‌اند

کارگردان سریال «لژیونر» در پایان با تاکید بر اینکه هنوز فرهنگ فیلمسازی پرتحرک در ایران جا نیفتاده است و ضرورتی برای آن احساس نمی شود، گفت: زمانی بود که همه فکر می کردند یک بازیگر باید حرکات رزمی، اسلحه دست گرفتن و اسب سواری و ... بداند تا حرکات واقعی تر جلوی دوربین داشته باشد اما الان اینقدر چنین ویژگی هایی غیرضروری شده است که تقریباً با بازیگران چاق و غیرآماده روبرو هستیم. همچنین فیلمسازانی که در حوزه اکشن و پرتحرک فعالیت داشتند هم تلاش می کنند به جریان عمومی فیلمسازی تن در دهد.

 

گفت‌وگو: محمدصالح حجت الاسلامی

 

کد خبر 643791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha