سینمای ایران نیمه ورشکسته است/ چرا فیلم‌های ما به جای اکشن آپارتمانی شده‌اند؟

خبرگزاری شبستان: محمد حمزه ای گفت: زمانی که فیلمسازان می‌خواهند فیلم‌هایشان را تنها در ۲۵ الی ۳۰ روز تهیه کنند، رفتن به سمت پروداکشن قابل توجه غیرقابل تصور است و در نتیجه قصه‌ها به سمت روابط انسانی می‌رود و لوکیشن آپارتمانی می‌شود.

«محمد حمزه‌ای» کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی شبستان در مورد غفلت سینمای ایران از نمایش تحرک بدنی و ورزش در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و اینکه این موضوع به چه عاملی برمی‌گردد؟ و در مورد تعامل بین سینما و ورزش گفت: من فکر می‌کنم در ابتدا باید ببینیم جایگاه سینما در زندگی مردم کجا است و بعد از آن بخواهیم از دریچه سینما ورود کنیم تا ورزش کجای سینما قرار دارد. نظر شخصی من این است که اساساً با فراگیر شدن فضای مجازی، آدم‌ها کمتر فرصت می‌کنند سینما بروند و فیلم دیدن به شکل سنتی خود از سبد مخارج خانواده‌ها خارج شده است. از این بحث که گذر کنیم، تصور من این است که صرف نشان دادن صحنه‌های ورزشی، مخاطب ورزشکار نمی‌شوند و هیچ کارکردی ندارد.

 

وی با تاکید بر اینکه هر اقدامی نیاز به فرهنگسازی دارد، توضیح داد: در مقوله ورزش نیز نیاز به این داریم که فرهنگسازی و بسترسازی صورت گیرد؛ به این معنی که ببینیم نقش ورزش کجای سلامتی مردم جامعه قرار دارد و کارکرد فرهنگی سینما را بسنجیم و اینکه چطور می‌تواند ورزش را برای مخاطب خود جا بیاندازد. به همین دلیل من تصور می‌کنم اساساً به صرف نشان دادن یک صحنه ورزشی، اتفاق خارق‌العاده‌ای در تصمیم‌گیری آدم‌ها رخ نمی‌دهد.

 

کارگردان فیلم سینمایی «آذر» درباره فیلم‌های اکشن هالیوودی اظهار کرد: فیلم‌های هالیوودی بیشتر نقش تهییج‌کننده دارد و در فواصل مختلف، انگیزه و احساسات انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و من فکر می‌کنم سینمای ایران به لحاظ پروداکشن قابل قیاس با فیلم‌های هالیوود نیست.

 

وی در ادامه در مورد اینکه چرا اکشن در سینمای ایران جایگاهی ندارد، توضیح داد: سینمای ایران به زعم من، یک سینمای نیمه ورشکسته است به این معنی که مدل فروش فیلم‌هایی که بعضاً اعلام می‌شود رکورد تاریخ سینما را شکست و فلان میلیارد فروخت، حباب است. اگر میانگین بگیریم متوجه می‌شویم فیلم‌ها زیاد فروش ندارند و اگر این اتفاق نیفتد، اقتصاد سینما اقتصاد استواری نیست. سینما باید در خودش دخل و خرج داشته باشد و زمانی که فیلمسازان می‌خواهند فیلم‌هایشان را تنها در 25 الی 30 روز تهیه کنند، گنجاندن صحنه‌های تعقیب و گریز و رفتن به سمت پروداکشن قابل توجه و زمانی که برای این نوع فیلم‌ها بگذاریم خیلی زمان فراخی نیست و محدود است و در نتیجه قصه‌ها به سمت روابط آدم‌ها رفته است و به همین دلیل زمانی که به سمت روابط انسانی برویم همه چیز کوچک و لوکیشن آپارتمانی می‌شود.

 

حمزه‌ای در پایان گفت: تمام این اتفاقات به این دلیل است که تولید یک فیلم ارزان شود چراکه حدود 70 درصد فیلم‌ها به سختی می‌توانند رقمی که هزینه کرده‌اند را برگردانند و این اتفاقات سبب شده که سینمای کپسولی و جمع و جوری داشته باشیم.

 

گفت‌وگو: آزاده فضلی

 

کد خبر 598894

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha