مساجد، مرکز اجتماعات دینی و مکانی در جهت حل مشکلات جامعه

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد ضمن گرامیداشت روز جهانی مساجد گفت: مساجد، مرکز اجتماعات دینی و مکانی در جهت حل مشکلات جامعه است.

حجت الاسلام مصطفی گرجی، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد ضمن تبریک روز جهانی مساجد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: مساجد محلی امن برای فعالیت های اجتماعی و فرهنگی است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم.

وی با اشاره به کارکردهای مساجد گفت: کارکرد مساجد تنها در جهت عبادت نیست بلکه به عنوان خانه خدا در فقه اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و برای ان احکام خاصی وضع شده و جایگاهی برای ارشاد و تبلیغ اسلامی است.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) ارشادات خود را در مساجد بیان می کردند و مسلمانان نیز برای آموزش مسائل دینی مساجد روی می آوردند.

حجت الاسلام گرجی ادامه داد: مساجد در پی تغییر روحیات و خلقیات بر اساس موازین اسلامی بودند و در نهایت ساختار اجتما در جهت هماهنگی با اصول و اعتقادات تغییر یافته است.

وی ادامه داد: مساجد به عنوان مرکز اجتماعات جامعه دینی است به گونه ای که از آغاز اسلام، مسجد علاوه بر کارکرد عبادی و انجام مناسک دینی، تعاریف دیگری در حوزه کارکرد به خود گرفت.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد خاطرنشان کرد: مردم برای حل و فصل مسائل روزانه و برای کارهای مهم دیگر دورخانه خدا(کعبه) جمع می شدند و پیامبراکرم(ص) نیز می نشستند و با افراد گفت و گو می کردند.

حجت الاسلام گرجی گفت: مسجد به عنوان یک مرکز اجتماعی، مسائل اعتقادی، آموزشی، سیاسی و فرهنگی  را دنبال می کند.

وی بیان کرد: مسجد به دلیل در دسترس بودن، محل مناسبی برای برگزاری مراسم های گوناگون اجتماعی، مذهبی مسلمانان است که می توان برای نمونه اشاره کرد که پیامبر اکرم(ص) به گروهی از سودانی های اجازه دادند تا با شمشیر و نیزه نمایشی در مسجد اجرا کنند.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد در پایان بیان کرد: امروز باید به جایگاه مسجد توجه ویژه ای شود تا کارکردهای آن احیا شود و جامعه ای فعال و پویا داشته باشیم.

 

کد خبر 723293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha