پیش بینی ثبت نام بیش از ۸۵ هزار نفر در طرح « بسیج ملی فشار خون» در یزد

دهقانی با اشاره به آغاز به کار طرح« بسیج ملی فشار خون» همزمان با سراسر کشور گفت: پیشبینی می شود که بیش از ۸۵ هزار نفر در استان یزد در طرح این طرح ملی ثبت نام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، «محمد رضا دهقانی» در نشست خبری با محوریت آغاز به کار طرح ملی بسیج ملی فشار خون گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا طی دو مرحله اجرایی می شود که مرحله  اول از 27 اردیبهشت (همزمان با روز جهانی فشار خون) تا 17 خرداد ماه است که اطلاع رسانی عمومی و تجهیز امکانات در این مرحله انجام می شود اما چنانچه افرادی هم در این مرحله مراجعه کنند فشار خون آنان اندازه گیری و ثبت می شود که آغاز اجرایی شدن طرح  در لیالی قدر و عید فطر است و مرحله دوم از 17 خرداد تا 15 تیرماه است که اجرای طرح به صورت رسمی در تمامی مراکز، ادارات، کلینیک ها، بیمارستانها، اماکن، مکانهای تردد انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: در اجرای این طرح کلیه افراد ایرانی، غیر ایرانی و مهمانان کشوری بین 30  تا 70 سال، بیماران کلیوی و تمامی زنان باردار در هر گروه سنی غربالگری می شوند و گروه هدف می توانند جهت اندازه گیری فشار خون خود به مراکز ثابت و سیار، پایگاهها و خانه های بهداشت مراجعه کنند.

ویخاطرنشان کرد: از مجموع 16 میلیون فرد مبتلا به فشار خون در کشور، 40 درصد آنان از فشار خون خود آگاه نیستند و زمانی مطلع می شوند که عوارض مرتبط با آن نظیر بیماریهای قلبی عروقی و سکته های مغزی بروز کند لذا ضرورت پیشگیری از این قاتل خاموش بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی تصریح کرد: در استان یزد حدود یک میلیون و صد هزار نفر جمعیت ثبت شده در سامانه سیب داریم که گروه هدف ما بالای 30 سال هستند و طبق برنامه ریزی 50 درصد این افراد بالای 30 سال دارند که در طول دوره کمپین غربالگری می کنیم.

وی افزود: راهکاری های پیشبینی شده برای این کار شامل دعوت و پیگیری برای آمدن مردم به صورت فعال در مراکز جامع خدمات سلامت و خانه های بهداشت و همچنین  حضور افراد در کلیه پلی کلینیک های تخصصی و بیمارستان ها، ایجاد 150 پایگاه سیار در کل استان ، ایجاد سامانه خودمراقبتی در اینترنت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد: کلیه مراحل این غربالگری و خدمات رایگان است و افراد می توانند در سامانه www.salamat.gov.ir  ثبت نام کرده و از این طریق تشخیص های مناسب را انجام می دهند.

دهقانی ادامه داد: امیدواریم در پایان طرح بیش از 85 هزار نفر فشار خون پیدا کرده و افراد از آن آگاهی پیدا می کنند اما تا الان 38 هزار و 800 نفر افراد فشار خونی ثبت شده است .

وی گفت: فشار خون نرمال 120 بر روی 80 است و از 140 تا 90 را فشار خون بالا می دانند و کمتر از 120 بر روی 80 را فشار خون پایین می دانند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد  بیان کرد: ما اگر ریسک فاکتورهای فشار خون بالا را حذف یا کم کنیم که عمده ترین ریسک فاکتور آن مصرف نمک است در این صورت می توانیم بسیاری از این مشکلات را کم کنیم.

دهقانی ادامه داد: ما می توانیم با ارائه الگوهای غذایی به خوبی فشار خون را کنترل کنیم و از بسیاری از مشکلات کم کنیم.

وی افزود: علت دوم فشار خون نیز مصرف غذاهای مضر است که فست فودها از جمله این غذاها است که اگر بومی سازی تغذیه را داشته باشیم به خوبی می توانیم این مشکل فشار خون را کنترل کنیم.

 

 

 

کد خبر 791701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha