فرهنگ سازی، واکاوی و برخورد علّی نیاز اصلی پیشگیری از جرائم است

دهشیری با اشاره به دو مورد قتل عمد از ابتدای سال در استان گفت: پیشگیری از جرائم نیازمند فرهنگ سازی و اقدامات علمی و علّی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « غلامحسین دهشیری» امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اقدامات دادگستری استان یزد در یک سال گذشته گفت: پرونده های مختومه 310 هزار 57 پرونده بوده که همین میزان در مدت مشابه خرداد 98 تا فروردین 99 به میزان280 هزار و 244 پرونده بوده که نشان دهندهافزایش  9 و 6 دهم درصدی پرونده های مختومه بوده است.

رئیس دادگستری استان یزد افزود: میزان تغییرات ۱۱ ماه مدیریت جدید، کاهش ۱۰ و یک دهم درصدی پرونده ها بوده است.

دهشیری ادامه داد: پرونده های مسن تا پایان نیمه دیماه 98 حدود 14 هزار و 790 بررسی شده که در 7 ماهه خرداد تا پایان سال 98 به میزان 11 هزار و 809 مورد پرونده مسن کاهش داشته  که معادل 80 درصد پرونده های مسن بوده است.

وی گفت: مردم استان یزد در اقشار مختلف یک سری تقیدهایی در زمینه مسئولیت پذیری دارند و قضات ما نیز در این راستا جرکت می کنند و سعی دارند تا رعایت دقیق رسیدگی به پرونده ها داشته باشند.

رئیس دادگستری استان یزد بیان کرد: استان یزد در روز سوم بهمن ماه میزبان رئیس قوه قضائیه بود که شامل مصوباتی بود که از جمله آنها می توان به تامین منابع نیروی انسانی به تعداد 28 نفر قاضی، ارتقای سمت قضایی قضات زن، جذب باقیمانده سهمیه آزمون بین 50 تا 70 نفر، اضافه کردن شعبه حقوقی به برخی از شهرستان های استان، تصویب 789 میلیارد و 500 میلیون ریال از منابع اعتبارات عمومی، خاص و استان برای مجموعه قضایی استان اشاره کرد.

دهشیری با اشاره به 80 میلیارد تومان مغایرت در شهرداری یزد گفت: شهردار در روز سوم اردیبهشت 99 دلیل این مغایرت ها را فنی اعلام کردند که اگر شورا به این پاسخ قانع نشدند دادسرا و دستگاه قضا منعی برای ورود ندارد و باید مطرح شود.

وی افزود: در ادامه اقدامات دستگاه قضا نیز زمین 3 هزار متر مربعی که قریب به 15 سال جهت اجرای طرح فرهنگی و ادبی واگذار شده بود اما کاری انجام نشده بود ظرف دو ماه رفع تصرف شد و به دولت برگشت داده شد.

رئیس دادگستری استان یزد بیان کرد: هر کجا احساس شود که اراضی واگذار شده ولی عملی روی آن انجام نشده ما ورود پیدا می کنیم و بازپس می گیریم.

دهشیری ادامه داد: در یک سال اخیر در چند نقطه شهر حدود 30 هزار متر مربع به ارزش 150 میلیارد تومان کشف شده که عده ای باند زمین خوار در صدد تملک آن بودند که در این مورد هم دادستان ورود پیدا کرد که 5 نفر نیز در این ارتباط دستگیر شدند.

وی افزود: چند باند زمین خواری در استان در حال رصد هستند که به زودی دستگاه قضا وارد می شود و این افراد را دستگیر می کند و هم اغماضی در زمینه باندهای زمین خوار نمی کنیم و به جد با آنها برخورد می کنیم.

رئیس دادگستری استان یزد گفت: متاسفانه در ابتدای سال شاهد دو قتل عمد بودیم که قاتلان آنها دستگیر شدند که ریشه هر دو آنها به نحوی ریشه در زمینه اخلاقی بوده است که نیاز است در شهری که موسوم به دارالعباده است فرهنگ سازی شود و با واکاوی برخورد علّی با آنها شود.

دهشیری بیان کرد: در حوزه کرونا نیز دستگاه قضایی با ستاد استانی همراه بود و فعالیت های خوبی داشتیم که بازرسی مکرر از داروخانه ها، فروشگاه های کالای پزشکی، کشف 11 هزار لیتر اتانول و دستگیری 6 نفر، تعطیلی و پلمب 3 داروخانه، پلمپ واحد تولیدی به دلیل تولید ژل تقلبی در اشکذر از جمله این موارد بوده است.

وی افزود: امسال اقدامات نظارتی دستگاه قضایی استان بر عملکرد دستگاه های دولتی به منظور پیشگیری از فساد جدی تر خواهد بود که با اعلام این موارد به جد با آنها برخورد می کنیم.

دهشیری بیان کرد: یکی از استرس های ما در زمینه کرونا در زندان ها بود که هدایت شده از بیرون کشور بود که در چند مورد در کشور شاهد اغتشاش هایی بودیم که در زندان یزد نیز زمزمه هایی بود که با مدیریت و بررسی شرایط و دیدارها از نزدیک با زندانیان و همچنین گندزدایی از داخل زندان از این موارد جلوگیری شد و مشکلی در زندان نداشتیم.

وی افزود: در حوزه برگزاری دادگاه ها به صورت ویدئو کنفرانسی داشتیم که از مشکلات کاسته شد.

وی گفت: در زمینه ثبت ازدواج نیز برنامه ریزی ها داشتیم که با همکاری ستاد استانی انجام شد.

کد خبر 921021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha