فضاسازی رسانه ای در ایام مسابقات بین المللی قرآن در حد صفر است

فضاسازی رسانه ای در زمان برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در مقایسه با دیگر کشورها در حد صفر است. صداوسیمایی که دانشگاه عمومی است باید این رقابت ها را اهرمی اساسی برای حفظ آبروی نظام بداند و در تبلیغ آن بکوشد.

محمود لطفی نیا، رتبه نخست رشته قرائت در سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم درباره تاثیر این رقابت ها به خبرنگار شبستان گفت: مسابقات بین المللی قرآن و به طور کلی رقابت های قرآنی علاوه بر آنکه رضایت جامعه هدف را جلب می کند، به دلیل انعکاس در سطح جامعه از طریق جذب نسل جوان زمینه استعدادیابی را فراهم می کند. از این رو این مسابقات هم جامعه هدف را دلگرم کرده و هم مخاطب عام را با خود همراه می کند.

وی اظهار کرد: علی رغم این تاثیرات شگرف انگیزه سازی آنطور که باید از طریق این مسابقات در سطح جامعه صورت نمی گیرد. اگرچه رهبر معظم انقلاب بارها هدف و مسیر دستیابی به آن را ترسیم کرده اند، اما متاسفانه از سوی مسئولان عملا استقبالی در این باره متناسب با انتظارات صورت نگرفته است.

 

لطفی نیا با بیان این مطلب که تکریم قهرمانان قرآنی یکی از مطالبات و تاکیدات رهبری است، افزود: متاسفانه در تبلیغات فرهنگی به طور عام و تبلیغات با گرایش دینی به طور خاص اثری از قهرمانان قرآنی نمی بینیم. این اهتمام و توجه در جامعه نهادینه نشده است و تنها هر چند وقت یک بار مسئولی بر اساس تمایلات شخصی خود، اقداماتی را در این باره انجام می دهد.

داور بین المللی تاکید کرد: هنگامی که نسل جوان در مقایسه قهرمانان قرآنی با چهره های هنری ورزشی هیچ توجه اجتماعی را درنمی یابد ناخودآگاه به آن عرصه ها جذب می شود! چراکه این توجه و اهتمام است که در آنها انگیزه سازی می کند. اگرچه تربیت جوانان قرآنی به گونه ای است که عقایدشان تحت شعاع مادیات نیست اما نمی توان از نقش جاذب حمایت ها و تشویق ها چشم پوشید.

 

وی با تاکید بر لزوم تعیین بودجه های مستقل سالانه برای تکریم چهره های قرآنی عنوان کرد: اگرچه در این باره اقدامات محدودی انجام شده اما این میزان پاسخگوی نیازهای مخاطب به ویژه در گروه سنی نوجوان و جوان نیست.

لطفی نیا با مقایسه مسابقات ایران با کشورهایی همچون مالزی ابراز کرد: فضاسازی و درگیر کردن مردم با مسابقات قرآن به ویژه از طریق رسانه ملی در مقایسه با دیگر کشورها در حد صفر است. در صورتی که انتظار می رود صداوسیمایی که دانشگاه عمومی است این رقابت ها را اهرمی اساسی برای حفظ آبروی نظام بداند و حداکثر توان خود را برای تبلیغ و اطلاع رسانی از این رقابت ها به کار گیرد.

 

وی ادامه داد: باید این رقابت ها فراخوانی قرآنی برای عموم آحاد جامعه باشد. اقبال خانواده ها به قرآن آموزی فرزندانشان رسالت ما را برای پاسخگویی سنگین تر می کند. نباید نوای قرآن تنها در اوقات عزا و ماتم طنین انداز شود بلکه باید با بسترسازی زمینه حضور آیات وحی در تمامی لحظات زندگی فردی و اجتماعی افراد فراهم شود.

لطفی نیا با ابراز گلایه از تبلیغات ضعیف رسانه ای در برگزاری مسابقات بین المللی قرآن ابراز کرد: اگرچه سیما و رادیو قرآن به عنوان برکات انقلاب اسلامی این رقابت ها را پوشش می دهند اما انتظار می رود که همه شبکه های رسانه ملی در سطحی گسترده پوشش این رقابت ها را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان این مطلب که صرف هر گونه هزینه در برگزاری این رقابت ها به هیچ وجه گزاف نیست، گفت: نهادینه کردن فرهنگ قرآن در نسل جوان به سرمایه گذاری نیاز دارد که یکی از مجاری آن رقابت های قرآنی است. ممکن است برخی صرف این هزینه ها را گزاف بدانند که سخت در اشتباه هستند! البته ما باید برای هزینه کرد این اعتبارات برنامه ریزی داشته باشیم و در هدفگذاری ها چشم اندازی مطلوب را ترسیم کنیم.

 

قاری بین المللی با بیان این مطلب که در زمینه بهره وری از بسترهای موجود ضعیف عمل کرده ایم، افزود: نباید در برنامه ریزی ها صرفا به بعد آماری توجه شود، اگر برنامه ریزی ها کیفی همراه با نگاه کلان و بلندمدت باشد نتایج بهتری حاصل می شود. چراکه متوسط سن کشور جوان است و پیشرفت نسل جوان همواره فراتر از آن چیزی است که پیش بینی می شود.
وی خاطرنشان کرد: نباید برنامه ریزی ها به توان امروز محدود شود بلکه باید شور و استعداد جوانان را در برنامه ریزی مبنا قرار داد. علاوه بر این برای رسیدن به تدبیر مناسب از مشورت صاحبنظران استفاده شود نه اینکه مسئولی حتی اگر قرآنی باشد تنها خروجی های ذهن خود را مبنای برنامه ریزی قرار دهد که در این صورت خروجی مطلوبی ندارد.

شایان ذکر است، بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 28 خرداد همزمان با مبعث رسول اکرم (ص) آغاز شده و دوم تیرماه در شام ولادت امام حسین (ع) با معرفی و تقدیر از نفرات برگزیده به کار خود پایان می دهد.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 141194

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha