دفع بلا با رفع آن چه تفاوتی دارد؟

دفع بلا، یعنی انسان کاری انجام دهد تا بلا نازل نشود، مانند واکسنی که انسان از آن استفاده می کند تا بیمار نشود، رفع بلا نیز زمانی است که بلا نازل شده و باید آن ار برطرف کرد.

خبرگزاری شبستان: بی تردید سوال یکی از پدیده هایی است که از بدو تولد با بشر همراه است و همین سوالاتی که ذهن او را درگیر کرده زمینه تجربه بسیاری از امرو را برای او فراهم می آورد. البته گاه این سوال به امور مادی زندگی و قابل تجربه شخصی باز می گردد و گاه نیز از اموری است که جز خدای متعال و اولیای او کسی از پاسخ آنها مطلع نیست.
در این میان علما و بزرگان نیز به دلیل سرمایه گذاری عمر خود در مسیر تعلیم و تعلم می توانند پاسخ بسیاری از این سوالات را برای عموم مردم ارائه کنند. از این رو است که مقرر است پاسخ های آیت الله جوادی آملی در پرسش های مرتبط با فلسفه به مخاطبان ارائه شود.


تفاوت دفع و رفع بلا چیست؟ صدقه در این مسئله چه نقشی دارد؟

دفع بلا، یعنی انسان کاری انجام دهد تا بلا نازل نشود، مانند واکسنی که انسان از آن استفاده می کند تا بیمار نشود. دفع بلا در واقع پیشگیری از نزول بلا است. رفع بلا نیز زمانی است که بلا نازل شده و باید آن را برطرف کرد؛ مثل اینکه شخصی بیمار شده و باید درمان شود. صدقه در هر دو مرود موثر است.

 

در مورد بی نهایت که در مسائل ریاضی و فلسفی از آن بحث می شود، چه نظری دارید؟ اگر منبع یا ماخذی درباره این موضوع، در کتب شرقی یا غربی سراغ دارید، بیان فرمایید.
یکم.
بی نهایت که در ریاضی مطرح می شود، گاهی به این معنا است که هر چه بر آن عدد یا مقدار افزوده شود، باز هم امکان افزایش وجود دارد (لایقف). تحقق چنین بی نهایتی روا و روش است.
دوم. بی نهایت در فن ریاضی، گاهی به معنای بعدی نامتناهی است که همه اجزای فرضی نامحدود اوف بالفعل موجود باشد. تحقق چنین بی نهایتی محال است گرچه برخی آن را ممکن دانستند.
سوم. بی نهایت در فلسفه، به معنای حلقه های نامتناهی سلسله علل و معلومات فاعلی و غایی است که ادله فراوانی بر امتناع اقامه شده است.
چهارم. نامحدود بودن سلسله علل اعدادی و امدادی بی محذور است.
پنجم. کتاب هایی که در فن فلسفه الهی تنظیم شده، حاوی مباحث تسلسل و بی نهایت است.
پایان پیام/

 

 

کد خبر 185188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha