پیشرفت فارغ از فقه پیشرفت نیست

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه و نقش قواعد فقهی در پیشرفت جامعه گفت: فقه اسلام را ضامن پیشرفت جوامع اسلامی می نماید به گونه ای که پیشرفت فارغ از فقه، پیشرفت نیست.

به گزارش خبرنگار شبستان، نخستین روز از دومین کنفرانس "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت(مفاهیم، مبانی و ارکان پیشرفت)" چهارشنبه، 18 اردیبهشت در کتابخانه ملی برگزار شد.
بر پایه این گزارش، در این کنفرانس، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، مسئول اندیشکده فقه و حقوق شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان "فقه(حقوق اسلامی) و پیشرفت" به سخنرانی پرداخت.
وی اظهار کرد: اسلام، در تقسیمی کلان، از دو بخش اعتقادات و شریعت تشکیل شده است، شریعت گزاره هایی است که واقعیت خود را از اراده و اعتبار شارح گرفته است و نهادهایی را که مبین این اعتبارات است، اسناد شرعی می نامند.
حجت الاسلام علیدوست تصریح کرد: در فقه امامیه، قرآن، سنت معصوم(ع)، عقل و اجماع از اسناد مبین شریعت به حساب می آید و "فقه" دانشی است که عهده دار کشف اعتبارات مزبور از اسناد فوق است، ضمن آنکه فرآیند کشف را "اجتهاد و استنباط" و شخص متکفل استنباط را "فقیه و مستنبط" می نامند.
وی ادامه داد: فقیه، افزون بر نگاه به اسناد کشف، لازم است نگاهی به مقاصد شریعت نیز داشته باشد، مقاصد شریعت که در قرآن به عنوان اهداف خداوند از بعث رسل، انزال کتب و تشریع مقررات بیان شده است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه جداناپذیری مقاصد از فقه، که تحقق آنها، تکون پیشرفت و تمدنی بی بدیل را درپی دارد، افزود: فقه اسلام را ضامن پیشرفت جوامع اسلامی می نماید به گونه ای که پیشرفت فارغ از فقه، پیشرفت نیست و فقه بدون پیشرفت فقه نیست، در واقع فقیه متکفل استنباط، افزون بر مسئولیتی که در نگاه به مقاصد دارد، موظف به پاسخگویی است.
وی در این راستا نخستین محور را اینگونه عنوان کرد که فقیه متکفل استنباط، باید فقه را جامع، جهای ، جاودان و به تعبیر حجت مطلق عصر، امام زمان(عج)، ناظر به همه حوادث واقعه بداند و هیچ مسئله خردو کلانی را بی پاسخ نگذارد.

حجت الاسلام علیدوست با اشاره به دومین محور ابراز کرد: فقیه متکفل استنباط در وهله بعدی نباید از چارچوب شناخته شده استنباط خارج شود، هیچ حکمی را خارج از دلالت و هدایت اسناد کشف، استخراج ننماید و به شارع نسبت ندهد و در فرآینداستنباط حکم از اسناد معتبر، منهج فقیهان ایستاده بر قله فقاهت را رعایت کند.
این محقق تاکید کرد: باور ما این است که توان اسناد معتبر کشف از قرآن، سنت معصوم، عقل و اجماع به قدری است که نیازمند مراجعه به غیر اسناد معتبر یا خروج از روش شناخته شده فقیهان نیست، ضمن آن که قرآن کریم با بیان صدها فرع و ده ها قاعده فقهی سنت معصوم به ویژه با قرائت امامی آن که شامل سنت چهارده معصوم(ع) می شود، حضور اجماع و ضرورت های تشکیک ناپذیر در صدها مورد، توان زیادی به فقه و حقوق اسلامی داده است تا فقیه با توجه به این تراث عظیم مبانی و اصول نظریه پیشرفت بنیادین و همه جانبه ای را ارائه داده و عمل به آن بتواند الگویی اسلامی به دنیا معرفی کند.

وی در ادامه با اشاره به مبانی پیشرفت بر بنیان فقه و حقوق اسلامی خاطرنشان کرد: "توجه به همه شئون معنوی و مادی آدمیان"، "حاکمیت موازین شرعی بر همه راه کارها و سیاست ها"، "انسان را صاحب حق و تکلیف دانستن"، "توحید در تقنین و نفی هر نهاد قانون گذار غیرمأذون"، "امنیت"، "حظ محیط زیست و عدالت بین نسلی"، "تعهد و وفای به عهد"، "شایسته سالاری،" " عزت و غنای نفسانی" و... از جمله مولفه هایی است که ذیل مبانی پیشرفت بر بنیان فقه و حقوق اسلامی قرار می گیرند.

شایان ذکر است، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ظهر پنجشنبه، 19 اردیبهشت به کار خود پایان می دهد.
پایان پیام/
 

کد خبر 251772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha