وقتی سینمای اکشن نداریم نیاز به ورزش در سینما حس نمی‌شود

خبرگزاری شبستان: افشانی گفت: وقتی سینمای اکشن و جلوه‌های ویژه نداریم بازیگران هم احساس نیاز نمی‌کند که سمت ورزش بروند تا روزی در این صحنه‌ها کار کنند.

«محسن افشانی» بازیگر جوان سینما و تلویزیون در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی شبستان در مورد اینکه چرا در فیلم‌های ما حرکات بدنی و فعالیت های ورزشی بازیگران نقش کمرنگی دارند؟ و این مورد به فیلمنامه یا بازیگر و کارگردان یا کدام عوامل برمی‌گردد؟ گفت: اگر به لحاظ موضوعی به این قضیه نگاه کنیم خیلی کم دیده می شود که ورزش موضوع فیلمی باشد و از این نظر ما خیلی عقب هستیم حتی اگر بخواهیم یک نوع ورزش همگانی مثل فرتبال یا والیبال را به نمایش بگذاریم. از طرف دیگر خیلی کم دیده‌ام که ورزش در سینما حضور داشته باشد و شاید بتوانم بگویم که 99 درصد بازیگران آمادگی بدنی ندارند و این در مورد خودم نیز صادق است چراکه ورزش به عنوان برنامه روزانه‌مان قرار ندارد.

 

وی با تاکید بر فاصله زیاد ورزش از سینمای ایران و با اشاره به برخی از بازیگران که با ذوق شخصی به سمت ورزش رفته‌اند، بیان کرد: بیشتر این دوستان به ورزش بدنسازی روی آورده‌اند البته فقط هم بدنسازی نیست. از طرف دیگر چند گروه بدلکاری محدود در سینمای ایران داریم که به جای بازیگران بازی می‌کنند که به نظر من در صحنه هایی که بازیگر توانایی دارد باید خودش آن کار را انجام دهد و این کمترین کاری است که برای رئال شدن فیلم می تواند انجام دهد.

 

افشانی با بیان اینکه سینمای ایران از صحنه های اکشن آن‌چنانی برخوردار نیست و در آن هم موفق نیستیم، گفت: سینمای ایران در اکشن موفق نیست چراکه جلوه‌های ویژه حرفه‌ای هالیوودی نداریم و اگر بخواهیم کارهای ایرانی را از این نظر با آثار خارجی مقایسه کنیم، در برابر آنها نمره پایینی به دست خواهیم آورد. در نهایت من فکر می‌کنم اگر جلوه‌های ویژه حرفه‌ای را وارد سینما کنیم، شاید به سینمای اکشن قوی‌تری دست پیدا کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان درباره اینکه در فیلم‌های ایرانی حتی صحنه‌هایی مثل ورزش صبحگاهی یا دو در خیابان اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: اگر جایگاه ورزش در سینما مشخص شود وضعیت تغییر می‌کند. برای مثال وضعیت سینمای طنز ما خوب است و بازیگر طناز هم زیاد داریم اما وقتی سینمای اکشن و جلوه‌های ویژه نداریم کسی احساس نیاز نمی‌کند که سمت ورزش برود تا روزی در این صحنه‌ها کار کند.

 

این بازیگر جوان سینما و تلویزیون در پاسخ به اینکه اگر این ژانرها در سینمای ایران شکل بگیرد آیا ترغیب عمومی برای ورزش ایجاد می‌کند و آیا سینما این قدرت را دارد؟ گفت: سینما آنقدر قدرت دارد که هر موضوعی را می تواند به باورهای مخاطب تبدیل کند اما شاید چون هنوز نتوانستیم یک کار اکشن تحویل جامعه دهیم این اتفاق نمی‌افتد.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه سینمای ایران قهرمان‌پرور نیست، خاطرنشان کرد: چون سینمای اکشن حرفه‌ای نداشتیم بازیگران هم به سمت ورزش حرفه‌ای نرفته است البته ما در مملکت‌مان آرنولد و رمبو هم نداریم.

 

گفت‌وگو: آزاده فضلی

 

کد خبر 559473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha