بازگشت به قرآن در دنیای طوفان زده عصر حاضر، ضروری است

دکتر محمدعلی رضایی کرمانی، با تاکید بر ضرورت بازنگری به آموزه های قرآن تصریح کرد: پدیده چند گزینه در رفتار اجتماعی یکی از آموزه های مهم قرآنی است.

به گزارش شبستان، نشست "ضرورت بازگشت به قرآن" با سخنرانی دکتر محمدعلی رضایی کرمانی در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بیم المللی قرآن کریم برگزار شد.
در این نشست، رضایی با تأکید بر ضرورت بازنگری به آموزه های قرآن تصریح کرد: وظیفه ما، فهم قرآن است و مفاهیم زیادی در قرآن وجود دارند که از آنها غفلت کرده ایم و از فهم آن ها غافل مانده ایم.

وی با بیان اینکه ده ها کتاب تنها فهرست های موضوعی قرآن را گرد آورده اند، اظهار کرد: مفاهیم قرآن آنچنان گسترده و وسیع هستند که بسیاری از آن ها در میان غفلت های ما گم شده اند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، چهار عرصه "ترجمه"، "تفسیر"، "تدبر" و "تأویل" قرآن را حوزه های اصلی دریافت معارف قرآنی معرفی کرد و گفت: همه این چهار عرصه، در قرآن مورد تأکید قرار گرفته اند، اما واژه "تدبر" بیش از دیگر واژه ها مورد تأکید و توجه قرآن قرار دارد و این نشان از اهمیت تدبر در آیات قرآن دارد.

وی به کاستی های حوزه ترجمه قرآن نیز اشاره کرد و گفت: برای درک معانی و تدبر دقیق در آن ها، نیازمند ترجمه خوب و درست از آیات قرآن هستیم که متأسفانه این مسئله با تمام تلاش های انجام گرفته، دچار کاستی های آشکاری است.

 

رضایی درباره تفسیر قرآن گفت: طبق شواهد تاریخی، تاکنون حدود سه هزار تفسیر قرآن نگارش یافته است که بیش از دو هزار و پانصد تفسیر به علت های طبیعی و غیر طبیعی از بین رفته اند و امروز چیزی کمتر از پانصد تفسیر قرآن با سبک ها، گرایش ها و زبان های مختلف در اختیار ما قرار دارند که بخش زیادی از آنها به فارسی ترجمه نشده اند.

این معلم قرآن، بازگشت به قرآن را در دنیای طوفان زده عصر حاضر، ضروری عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: شاید ایران تنها کشتی نجات از دنیای طوفان زده غربی باشد که ملت های دیگر را نیز به بازگشت به قرآن تشویق می کند.

 

این پژوهشگر قرآنی با ارائه نظریه ای نو و برخاسته از روح قرآن، گفت: پدیده چند گزینه ای در رفتار اجتماعی، نظریه ای قابل تأمل در حوزه علوم قرآنی است که راه حل بسیاری از تنش های اجتماعی و معضلات جوامع بشری است.

وی توضیح داد: بسیاری از مشکلات اجتماعی و حتی ناهنجاری های خانوادگی، ناشی از عدم وجود جایگزین برای اهداف و ابزار مورد استفاده در اجتماع و خانواده است؛ یعنی در زمانی که برای تحقق یک هدف با مشکل رو به رو می شویم، از پیش بینی موارد جایگزین غافل بوده ایم و در واقع در رسیدن به هدف خویش ناکام می مانیم.

 

رضایی ادامه داد: پدیده چند گزینه ای در رفتار اجتماعی در قرآن مورد توجه بوده و در مباحث مختلف اسلامی به کار گرفته شده است. بنا بر نگاه قرآنی، در برخورد با معضلات همواره باید گزینه جایگزینی در اختیار داشته باشیم تا از بن بست های اجتماعی و فکری عبور کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، تکلیف مداری در اسلام را یکی از مصداق های پدیده چند گزینه ای در آموزه های قرآنی خواند و گفت: از آنجا که اسلام تکلیف مدار است هرگز با شکست مواجه نمی شود. برای مثال کشته شدن در جنگ، پیروز شدن در آن و حتی اسیر شدن طبق آموزه های اسلامی، پیروزی قلمداد می شوند؛ چرا که انجام تکلیف، مهم ترین هدف در دین اسلام است.

وی تعمیم پدیده چند گزینه ای در تمام عرصه های اجتماعی را از ضرورت های جامعه امروز دانست و افزود: اگر تکلیف مداری را هدف اصلی افراد در جامعه اسلامی معرفی کنیم دیگر شکست، ناامیدی و سرخوردگی معنا ندارند.

 

این استاد پژوهشگر عرصه دین، در بخش دیگری از سخنان خود انس با قرآن را نتیجه خوانش قرآن و تکرار آیات کلام وحی عنوان کرد و گفت: از برجستگی ها و افتخارات زبان فارسی این است که واژگان بسیاری از زبان عربی را در خود آمیخته است که این موضوع، خوانش قرآن را برای فارسی زبان ها آسان کرده است.

وی درباره انس با قرآن تصریح کرد: در روایات اسلامی آمده است که در روز قیامت، هر مؤمنی که یک آیه از قرآن را تلاوت کند، یک درجه بر مقام او افزوده می گردد؛ بنابراین استمرار مطالعه قرآن و انس با کلام وحی در سرنوشت انسان اثر مستقیم خواهد داشت.

 

رضایی در پایان سخنان خود با معرفی چند ترجمه و تفسیر ارزشمند، مطالعه تفسیر نمونه و ترجمه قرآن حضرت آیت الله مکارم شیرازی را به علاقه مندان قرآنی سفارش کرد.

 

شایان ذکر است در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم سلسله نشست های تخصصی در عرصه علوم قرآن در سالن های نشست این نمایشگاه برگزار می گردد.

پایان پیام/
 

کد خبر 57940

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha