کنفرانس بین المللی معماری بومی در تبریز برگزار شد

کنفرانس سه روزه و بین المللی معماری بومی (سیاو- ایکوموس ۲۰۱۸ ) با حضور اساتید برجسته کشورهای جهان در دانشگاه هنر اسلامی تبریز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز در آغاز به کار کنفرانس بین المللی معماری بومی (سیاو- ایکوموس 2018 ) در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، اظهار داشت: در حال حاضر ایران تعداد 57 اثر ثبت شده موقت در فهرست آثار تاریخی جهان دارد.

وی افزود: ایران به دلیل قدمت و تاریخ 10 هزار ساله تمدن بشری از غنای عظیم میراث و آثار تاریخی ملموس و غیرملموس برخوردار است و بر همین اساس حداقل تعداد 50 اثر دیگر نیز وجود دارد که در انتظار گنجانده شدن در فهرست موقت یونسکو می باشند. 

طالبیان مجموع آثار تاریخی ایران را یک میلیون اثر اعلام کرد که از این تعداد تاکنون تنها 23 اثر در فهرست آثار تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است. این تعداد اثر تاریخی در ایران به لحاظ پراکندگی نیز دارای نشانه های با ارزشی می باشد و در این میان آذربایجان و تبریز جزو مناطق پیشرو و دارای ارزش فوق العاده ای است. 

وی، خانه های ایرانی، حمام های ایرانی، استفاده از انرژی باد در قالب آسیاب های بادی با قدمت 750 سال، روستاهای تاریخی همچون کندوان، ماسوله، ابیانه و میمند، معماری بومی، آیین ها و مراسمات و آداب مناطق مختلف، میراث صنعتی مثل راه آهن و شاهکارهای مهندسی مدرن را از جمله رویکردهای پیگیری شده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای معرفی ایران به جهانیان نام برد. 

طالبیان، جنگل های هیرکانی به وسعت دو میلیون هکتار واقع در استان های گیلان، مازندران، سمنان و گلستان را از رئوس فعالیت های میراث فرهنگی ایران برای ثبت در فهرست یونسکو نام برد که قرار است در تیرماه سال آینده نشست بررسی آن برگزار شود.

همچنین گیزله ژاکلین، رییس نروژی کمیته بین‌ المللی معماری بومی موسوم به سیاو-ایکوموس گفت: حفظ و حراست از میراث فرهنگی در جهان و توسعه پایدار مکمل یکدیگر بوده و تضادی با هم ندارند.

وی افزود: این کنفرانس با هدف تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث ‌فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، آگاهی ‌افزایی از میزان گستردگی و آسیب‌ پذیری میراث‌ فرهنگی و نیز تلاش برای حفاظت و ارتقای میراث‌ فرهنگی برگزار می شود.

ژاکلین اظهار داشت: برگزاری این کنفرانس در سال های گذشته در کشورهایی مثل هند و تایلند آثار و نتایج بسیار درخشانی داشته و امیدواریم کنفرانس امسال در تبریز نیز که یکی از شهرهای مهم تاریخی با آثار و ابنیه های مهم است، جزو نتیجه بخش ترین کنفرانس ها باشد.

وی از همکاری کمیته بین المللی سیاو- ایکوموس با سازمان جهانی یونسکو خبر داد و افزود: این همکاری ها از سال 2007 در قالب حفظ و حراست از میراث جهانی و جوامع محلی شکل گرفته است و تلاش می کنیم این همکاری ها روز به روز گسترده تر شود.

کد خبر 731097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha