آغاز اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری حوزه اوراسیا در تبریز

دهمین اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت‌های تاریخی در حوزه اوراسیا در تبریز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «کریم حسین زاده دلیر» دبیر علمی دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت های تاریخی در مراسم آغاز به کار این کنگره در تبریز اظهار داشت: اجلاس با مسؤولیت پروفسور میاکه از ژاپن از حدود سه ماه قبل با تشکیل گروه ها و کمیته های علمی آغاز به کار کرده است.

وی ادامه داد: عضویت تبریز در لیگ شهرهای تاریخی جهان و انتخاب تبریز به عنوان شهر مرکز مطالعات گردشگری جاده ابریشم توسط آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) از مهم‌ترین دلایل انتخاب این شهر تاریخی جهت برگزاری دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت تاریخی در حوزه اوراسیا است.

حسین زاده خاطرنشان کرد: این اجلاس که با حضور متخصصان حوزه مدیریت شهری از کشورهای حوزه جاده ابریشم برگزار می شود، بیشتر در قالب ورکشاپ های تخصصی و میدانی در محورهای بافت تاریخی اجرایی شده و در آن بیش از ۷۰ نفر از محققان و پژوهشگران از کشورهای ژاپن، ایران، چین، فنلاند، گرجستان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک و سایر کشورها حضور دارند.

وی افزود: از مهم ترین محورها و اهداف این اجلاس می توان به فهم و شناخت شهرهای تاریخی، حفاظت، مرمت و احیاء بافت های تاریخی، شناخت ابزارهای کنترل و حفاظت شهرهای تاریخی، حفاظت از طریق ابزارهای سیاسی و قانونی، حفاظت از طریق ابزارهای اجتماعی، توانمندسازی و ایمن سازی اجتماعی شهرهای، تجارب جهانی در باب توسعه و حفاظت در بافت‌های تاریخی، توریسم و حفاظت، همجواری و اتحاد شهر جدید و قدیم، شهر پایدار امروزین در آشتی و همجواری شهر تاریخی است.

دبیر علمی اجلاس با بیان این‌که تبریز از زمان های بسیار دور در مسیر جاده ابریشم واقع شده و مهم ترین راه ارتباطی بین شرق و غرب آسیا محسوب می شود، گفت: هدف اجلاس شناساندن دوباره تبریز است.

حسین زاده حراست از بافت های تاریخی را وظیفه تک تک شهروندان دانست و افزود: اگر می خواهیم به توسعه ماندگار برسیم باید بافت کهن با بافت مدرن آشتی کند.

کد خبر 826665

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha