باسوادی 97 درصد جمعیت مازندران/عزم ملی برای ریشه کنی بیسوادی

خبرگزاری شبستان: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه 97 درصد جمعیت مازندران باسواد هستند، گفت: عزم ملی برای سوادآموزی ریشه کنی بیسوادی در دستگاه ها ایجاد شود.

سوادآموزی با حداقل معیار که همان خواندن و نوشتن و حساب کردن است، آغاز می شود و تا سطح علمی ادامه می یابد و یکی از مولفه های توسعه نیز سوادآموزی است و باسوادی شهروندان از عوامل توسعه انسانی محسوب می شوند.
 

سوادآموزی به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود و باسواد ترشدن جامعه، آمار جرائم و سرقت را کمتر می کند.
 

تعلیم و تربیت، اساس نظام فکری اسلام است. هدف تعلیم و تربیت اسلامی، تربیت انسان مهذب است و همه برنامه ریزی و فعالیت های برنامه ریزان و معلمان باید برای تحقق این هدف سازماندهی شود تا از این طریق بتوانیم صلح و صفا و سعادت را برای همیشه به جامعه اسلامی مان برگردانیم. دانش آموزی از نگاه اسلام، ابزار دانایی است. از همین رو اولین کلمه و نخستین فرمان آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن است.
 

امام خمینی(ره) بناینگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، پیشوای علم و حکمت نیز با اقتدا به سیره نبوی و سنت علوی و با توجه به قدرت سترگ سلاح دانش در جامعه اسلامی، در هفتم دی 1358 با فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی، امت مسلمان ایران را متوجه این عزم ملی و فرهنگی کرد و فرمود: « تعلیم و تعلم، عبادتى است که خداوند تبارک و تعالى ما را بر آن دعوت فرموده است‏.» (صحیفه امام، ج‏11، ص: 447)

  

نعمت بقایی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران، امروز(12 آذر) با بیان اینکه بر اساس سرشماری انجام شده، گروه سنی هدف که افراد 10 تا 49 سال را در برمی گیرد، به خبرنگار شبستان گفت: مازندران باسوادترین استان کشور بوده و استان های سمنان، اصفهان در جایگاه های بعدی قرار دارند.
 

مازندران باسوادترین استان کشور


وی با بیان اینکه 97 درصد جمعیت مازندران باسواد هستند، تاکید داد: باید اهتمام مضاعف داشت تا سه درصد باقی مانده نیز باسواد شوند.
 

تلاش عمومی برای ریشه کنی بیسوادی

 


بقایی با اشاره به عزم جدی نهضت سوادآموزی مازندران در باسوادکردن 100 درصدی مازندرانی ها، خاطرنشان کرد: 97 درصد جمعیت مازندران باسواد بوده و باید تلاش کنیم تا سه درصد باقی مانده نیز باسواد شوند.
 

پایین بودن تقاضای اجتماعی، مشکل اساسی سوادآموزی


معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران بیان کرد: پایین بودن تقاضای اجتماعی برای سوادآموزی، ناکافی بودن اطلاعات اسمی و نداشتن نشانی دقیق افراد از مشکلات اساسی در امر سوادآموزی است و نیاز به عزم ملی برای ریشه کنی بیسوادی است و دستگاه های اجرایی مکلف هستند حرکتی در تبلیغ و ترویج ایجاد شود مانند صدا و سیما و متاسفانه دستگاه ها حضورشان در امر سوادآموزی کمرنگ است یا اصلا حضور ندارند.
 

امضاء تفاهم نامه بین دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد و نهضت سوادآموزی


بقایی ادامه داد: بین دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد و نهضت سوادآموزی مانند سایر نهادها تفاهم نامه ای امضاء شد تا کانون های مساجد در امر سوادآموزی مشارکت داشته باشند و از طریق پیگیری ها و همچنین با توجه به حضور پررنگ مردم در مساجد به تبلیغ و ترویج سوادآموزی بپردازند و اگر خود افرادی را در مساجد دارند که می توانند به سوادآموزی بپردازند به این امر مبادرت ورزند و یا افراد بیسواد را به نهضت سوادآموزی معرفی کنند.
 

جشن ریشه کن کردن بی سوادی

 

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران ابراز کرد: بیسوادی طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ریشه کن شود تا مطابق سخنان مقام معظم رهبری، بتوانیم ریشه کن کردن بی سوادی را جشن بگیریم.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 319363

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha