تحقق امنیت پایدار مستلزم مطالعه و تحقیق است

خبرگزاری شبستان: سرپرست دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: تحقق امنیت پایدار مستلزم مطالعه و تحقیق است.

سرگرد محمد شریفی، سرپرست دفترتحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به ماموریت های پلیس در راستای ایجاد نظم و امنیت، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: برقراری و ایجاد امنیت پایدار از مهمترین وظایف پلیس است.


وی افزود: تحقق این هدف مستلزم مطالعه، تحقیق، بررسی و ارائه راهکارهای علمی و تلاش مستمر در جهت نهادینه کردن پلیس دانش بنیان در جامعه است.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه کاربست طرح های تحقیقاتی اولویت اصلی دفترتحقیقات کاربردی استان مرکزی است، ادامه داد: رویکرد کنونی پلیس درزمینه پیشگیری وکشف جرایم مبتنی برآخرین دستاوردهای علمی و برگرفته از تحقیقات ژرفانگرانه اجتماعی و روانشناسی  است.

 

سرپرست دفترتحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: تنوع و تعدد فعالیت های نیروی انتظامی و پیچیدگی جرایم درحال حاضر موجب شده است تا پلیس با تکیه برتحقیق وپژوهش مدون و به روز در خصوص ارائه راهکارهای منطقی درزمینه برخورد با جرایم وتثبیت انتظام اجتماعی حرکت کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش بر گسترش و توسعه ارتباط و تعامل بین یافته های علمی و تحقیقاتی در درون و برون ناجا و هدایت آن ها به سمت اهداف و ماموریت های کاربردی ناجا تاکید کرد و گفت: این امر یکی از مهمترین اهداف متعالی و استراتژیک دفتر تحقیقات کاربردی استان مرکزی است.

 

سرگرد شریفی اضافه کرد: رویکرد کنونی پلیس درزمینه پیشگیری وکشف جرایم مبتنی برآخرین دستاوردهای علمی و برپایه تحقیقات ژرفانگرانه اجتماعی و روانشناسی استواراست.


سرپرست دفترتحقیقات فرماندهی انتظامی استان مرکزی در تبیین اولویت های پژوهشی سال93 این دفتر گفت: دفترتحقیقات کاربردی استان مرکزی، طی فراخوانی دردوحوزه کلان مطالعاتی شامل حوزه "دانشجو،نظم وامنیت" وحوزه" عمومی مسائل جغرافیایی استان " که توسط شورای پژوهشی این فرماندهی به دست آمده است ازکلیه دانش پژوهان دعوت به همکاری شده است.

 

وی ادامه داد: این همکاری سبب می شود تا بدین وسیله بتواند بااستفاده از توان وظرفیت علمی دانشگاه ها و مراکز عالی علمی موضوعات و مسائل انتظامی و اجتماعی مربوط به حوزه استانی را مرتفع کند.


شریفی موارد همکاری پژوهشگران را درحوزه های اجرای پروژه های تحقیقاتی، تالیف کتب تخصصی، ترجمه کتب و مقالات تخصصی، حمایت ازپایان نامه های دانشجویی، برگزاری اتاق های فکر ومیزگردهای علمی، بکارگیری نخبگان مشمول کسرخدمت و اجرای طرح های تحقیقاتی مرتبط باپدافندغیرعامل عنوان و خاطرنشان کرد: درخصوص این فعالیت ها، حدود40 اولویت پژوهشی درنظرگرفته شده است که دردسترس پژوهشگران قراردارد.


وی افزود: محوره های پیش نهادی در حوزه دانشجو، نظم و امنیت را تبیین نقش جهادی دانشجویان برتوسعه اقتصادی کشور و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی با تاکید بر نامگذاری سال 93 به فرمایش مقام معظم رهبری، تاثیر تعامل دانشگاه و پلیس در پیشگیری از جرایم اخلاقی،توانمند سازی مهارت های زندگی دانشجویان و توسعه امنیت اجتماعی، بازسازی فرهنگ دانشجویی در جامعه شهری و الزامات توسعه پایدار امنیت اجتماعی دانست.


این مقام مسئول نقش مراکز آموزش عالی در کاهش جرایم سایبری، تقویت فرصت های فضای مجازی جهت مصرف فرهنگی دانشجویان در راستای توسعه امنیت اجتماعی، راهکارهای عینیت بخشی آموزه های دینی و اجتماعی مرتبت با نظم و امنیت در رفتار دانشجویان، نقش اساتید و دانشجویان در تعامل با پلیس و تاثیر آن در امنیت اجتماعی، پایبندی دانشجویان به ارزش های فرهنگی و مساله امنیت و بررسی راهکارهای امنیت اجتماعی از دید دانشجویان را از دیگر محورهی پیش نهادی در این حوزه دانست.

 

سرپرست دفترتحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی محوره های پژوهش در حوزه جغرافیایی استان را بازشناسی زمینه سرمایه های اجتماعی در خانواده و ریشه شناسی امنست اجتماعی در کلان شهرها، واکاوی علل گرایش به سرقت به خصوص سرقت های خرد در استان مرکزی، تحلیل ارزشیابانه آموزش ها و الگوهای فرهنگی و دینی در موسسات آموزشی کلان شهر اراک و الزام توسعه اجتماعی و امنیت پایدار، آسیب شناسی و مدیریت بحران زنان رفتارهای انحرافی زنان در استان مرکزی، پایبندی جوانان به ارزش های اسلامی و مساله امنیت، بررسی علل افزایش جعل و کلاهبرداری در استان مرکزی و بررسی علل گرایش به استفاده از گیرنده های ماهواره ای دانست.


سرگرد شریفی ادامه داد: نقش مشارکت اجتماعی سازمان های دولتی و غیر دولتی با ناجا در کاهش جرایم، نقش عوامل اجتماعی در گرایش به جرایم اخلاقی در استان، تاثیر بیکاری بر امنیت اجتماعی در استان، تاثیر شبکه های اجتماعی بر گرایش جوانان به ناهنجاری های اجتماعی و بررسی علل نزاع و درگیری در استان را ازدیگر محوره های پژوهشی دانست.


وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه یکپارچه نشریات ناجا خبرداد وگفت: علاقمندان به بهره برداری ازمقالات تخصصی این دفتر می توانند به سایت این فرماندهی به آدرس markazi.jrl.police.ir مراجعه نمایند و همچنین جهت برقراری ارتباط می توانند ازطریق پیام نگارplc_rsch@police.ir و یا تلفن 08633689990 و 0862182652 تماس حاصل فرمایند.


پایان پیام/

 

 

کد خبر 375691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha