ساختارمتفاوت کانون با دیگر مراکز فرهنگی/پیشنهادات رحماندوست برای مساجد

خبرگزاری شبستان: رحماندوست ایجاد کانون درجوار مساجد را یکی ازعوامل جاذبه مندی مساجد دانست و گفت: کانون های مساجد مکانی برای تقویت دین هستند اماساختار مراکزی همچون فرهنگسرا برای پرکردن اوقات فراغت ایجاد شده اند.

مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر لزوم بازگشت کارکرد مساجد به صدر اسلام و اوایل انقلاب تاکید کرد و به خبرنگار حوزه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: در صدر اسلام مساجد، مرکز حکومت محله‌ها به شمار می‌آمدند و امام جماعت مسجد همه امور مسجد و محل را هدایت می‌کرد.

 

وی ادامه داد: مساجد باید همانند صدر اسلام خدمات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی به مردم ارایه دهند و از طرفی درب مساجد باید ساعت‌های طولانی بر مردم باز باشد.

 

رحماندوست با اشاره به اینکه ساختار فرهنگسراها برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است، خاطرنشان کرد: فرهنگسراها ظرفیت ترویج معارف دینی برای مردم را ندارند و تنها برای غنی سازی اوقات فراغت ایجاد شده اند نه برای تقویت دین مردم. در حالی که مساجد مکان پر کردن اوقات فراغت، تقویت دین و رشد اخلاق هستند.

 

وی بر لزوم حضور بیشتر امام جماعت در مسجد تاکید کرد و گفت: به اعتقاد من امام جماعت باید تمام وقت در مسجد حضور داشته باشد و در صورتی که در مسجد نباشد جانشینی در مسجد به جای او در یکی از وقت های نماز حضور داشته باشد.

 

رحماندوست تصریح کرد: درب مسجد باید به روی نوجوانان و جوانان تمام وقت باز باشد تا بتوانند برنامه‌های اعتقادی، دینی و فرهنگی خودشان را از مسجد بیاموزند در حال حاضر متاسفانه درب مساجد پس از نماز ظهر و عصر به روی مردم بسته است و نماز صبح در تعداد زیادی از مساجد اقامه نمی‌شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مساجد در طول سال برنامه‌های مختلف برای جوانان و نوجوانان برگزار کنند بدون شک آن موقع جوانان با حضور در این سنگر دینی هرگز ضد انقلاب و بی‌دین نمی‌شوند.

 

وی تصریح کرد: در صورتی که مساجد دارای کانون فرهنگی هنری یا ورزشگاه یا پایگاه بسیج و حتی صندوق قرض الحسنه باشند، می توانند عاملی برای جذب جوانان به مسجد شود و دیگر به مراکز غیر دینی سوق نمی یابند. مسجد باید نیازهای روز جوان را پاسخ‌گو باشد به اعتقاد من اینترنت و مجهز بودن به امکانات فرهنگی و نیازهای روز تحت نظارت امام جماعت باید در مساجد مهیا باشد.

 

رحماندوست بر لزوم توجه دولت و مجلس برای تقویت مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد و گفت: اما مسجد باید با اتکا به مردم محل اداره شود زیرا که هیچ مسجدی با اتکا به مردم کمبود نخواهد داشت و با اتکا به مردم، دیگر نیازی به امکانات دولتی نخواهد داشت.

پایان پیام/ 
 

کد خبر 380222

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha