نیازمند تصویب قانون برای ترویج فرهنگ قرآنی هستیم

دکتر کرمی راد با بیان اینکه روش مشکل دار آموزش قرآن شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست، تصویب قانون برای فعالیت های هدفمند و منظم قرآنی و دائمی کردن نمایشگاه قرآن را ضروری دانست.

دکتر محمد کرمی راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی شب گذشته در غرفه خبرگزاری شبستان در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور یافت و در مورد اقدامات لازم در خصوص ورود قرآن به زندگی مردم با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری دراین زمینه به خبرنگار شبستان گفت: اگر قرآن در هر منزلی جایگاه واقعی خودش را پیدا کند، آنگاه می تواند به معنای عام و اخص در تمام شئونات زندگی انسان نقش داشته باشد. در درجه اول تربیت و آموزش قرآن و معارف دینی این اقیانوس بیکران باید از خانواده آغاز شود.

 

 همه نهادها از خانواده تا مسجد موظف به ترویج و تعمیق قرآن هستند

کرمی راد با بیان اینکه علاوه بر خانواده، محیطهای مختلفی از جمله مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، مدارس و دانشگاهها، محل کار و مسجد به عنوان کانون نشریه و ترویج فرهنگی دینی در ترویج قرآن و آموزه های آن موثر هستند، ادامه داد: حتی یک دوست قرآنی می تواند، در انس انسان با قرآن تاثیرگذار باشد. دانشمندان و پژوهشگران قرآنی نیز می توانند با کارهای خود در زمینه های مختلف به ورود قرآن به زندگی مردم کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم پژوهش های قرآنی زیادی در شاخه های مختلف مشاهده کردم که اینها هر کدام به نوبه خود می تواند برای زندگی انسان مسلمان موثر و مهم باشد.

 

 اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد قرآن خوب اما ناکافی است

عضو هیئت رییسه فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را در زمینه وارد کردن قرآن به زندگی مردم و تعمیق آموزه های آن در جامعه چگونه ارزیابی می کنید به خبرنگار شبستان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگزاری های کلان را مدنظر دارد. این شورا باید در راستای ترویج فرهنگ قرآنی از همان ابتدا آموزش های لازم را در مدارس و حتی پیش دبستان تا دانشگاهها دنبال کند.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات خوبی را در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی انجام داده است، بیان کرد: البته ما این اقدامات را کافی نمی دانیم. نگاهی گذرا به وضعیت مدارس و دانشگاهها مشخص می کند که نیاز به کار بیشتری در این زمینه است.

 

 روش مشکل دار آموزش قرآن کریم شایسته جمهوری اسلامی نیست

کرمی راد برخی از آداب و روشهای آموزشی در گذشته که به صورت نشستی انجام می شد را به مراتب بهتر از روشهای امروز دانست و ادامه داد: در قدیم بچه های 5-4 ساله قبل از سوادآموزی، به خوبی قرآن را یاد می گرفتند اما الان اگر یک مدیر قرآنی یک صفحه قرآن بخواند، ممکن است 20 غلط داشته باشد. این شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست که آموزشی قرآن کریم طراحی کند که دارای مشکل باشد.

 

 تخصیص نیم درصد بودجه دستگاه ها به فعالیت های قرآنی کافی نیست

رییس کمیته قرآن در مجلس شورای اسلامی در مورد فعالیت های مجلس درخصوص ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، اظهار داشت: فراکسیون قرآن و عترت که اینجانب جزو هیئت رییسه آن هستیم ریسی دارد که فرزند و همسر شهید است.خانم افتخاری که دارای دکترای قرآنی هستند، بسیار فرهیخته و قرآنی هستند و برای ترویج فرهنگ و معارف دینی و قرآنی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

  نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه پنجم تلاش فراوانی شد و در کمیسیون تلفیق و در سایر کمیسیون های ذیربط مانند کمیسیون های برنامه و بودجه، اجتماعی و فرهنگی اقدامات گسترده ای صورت گرفت تا در برنامه توسعه پنجم در جاهایی که قرآن می تواند اثرگذار باشد، دولت و دستگاهها و سازمان مکلف به داشتن یک تعهد در زمینه فعالیت های قرآنی باشند. در برنامه لایحه بودجه 90 هم فعالیت های خوبی انجام شده است که از آن جمله می توان موظف کردن دولت به تخصیص نیم درصد بودجه های سازمان ها به فعالیت های قرآنی اشاره کرد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا تخصیص نیم درصد بودجه دستگاه ها به فعالیت های قرآنی را کافی می دانید،اظهار داشت: مسلما این میزان بودجه مکفی نیست اما در ابتدا حتی همین میزان اندک نیز نبود. این نیم درصد به عنوان میزان پایه و بیس است و امید داریم و تلاش می کنیم که در آینده ایم مقدار افزایش یابد.

 

 ترویج قرآن و فعالیت های قرآنی هدفمند نیاز مند قانون است

کرمی راد با بیان اینکه فعالیت های قرآنی و تخصیص بودجه به این مساله را باید به صورت قانون درآوریم، عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت های قرآنی موسسات خصوصی، بخش های سنتی و دستگاههای فرهنگی با شدت و ضعف و افراط و تفریط همراه است، در صورتی که اگر مساله ترویج قرآن به صورت قانون درآید و دولت موظف به این امر شود، طبیعی است که برای این مساله بودجه ای قایل می شود و فعالیت ها هم هدفمند می شود.

 

تصریح کرد: وقتی مساله ترویج قرآن و فعالیت های قرآنی به صورت قانونی درآید بودجه و فعالیت مشخص می شود، نماینده مجلس می تواند همراه دستگاههای نظارتی و کنترلی نظارت خوبی به حسن اجرای دستگاهها داشته باشد. اگر این مساله را در مجلس دنبال کنیم، کمک موثری به توسعه و بسط معارف قرآن خواهد شد.

 

کرمی راد با اشاره به ظرفیت لازم برای انجام فعالیت های قرآنی و تعمیق آموزه های آن، اظهار داشت: اگر دولت خودش را در این زمینه موظف بداند و دستگاههای اجراییش در این مسیر گام بردارند، ظرفیت کافی موجود است اما اگر این مساله به صورت قانونی درآید شکل فعالیت ها بهتر و منسجم تر می شود و آثار اقدامات و میزان بیلان کاری به خود دقیق قابل مشاهده خواهد بود اما با نبود قانون به عنوان مثال یک استاندارد می تواند بودجه فرهنگی را صرف امور بی ربط کنند.

 

 نمایشگاه قرآن باید دائمی شود

تاثیرگذاری نمایشگاه قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی مساله دیگری بود که عضو هیئت رییسه فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در مورد آن سخن گفت و افزود: جامعه ما آنقدر تشنه قرآن است که اگر نمایشگاه دائمی قرآن دایر شود باز هم استقبال از آن خوب خواهد بود. هم اکنون مردم در یک ظرف زمان محدود و خاص با وجود روزه داری و مشکلات وقت و ترافیک به آنچه که باید در این نمایشگاه برسند، دست نمی یابند.

 

کرمی راد خاطرنشان کرد: یک پژوهشگر نیاز دارد برای پایان نامه خود به نرم افزار و آثار خوب قرآنی دستیابی داشته باشد و با نمایشگاه قرآن یک ماه اغنا نمی شود. اگر نمایشگاه قرآن دائمی شود و مکانهایی در آن برای تحقیق و پژوهش تخصیص یابد، این افراد با فراغ بال بهتر می توانند اهداف و برنامه های قرآنی خود را دنبال کنند.

پایان پیام/
 

کد خبر 59802

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha