شوق نخبگان اسلام برای دیدار رهبری نشانگرپذیرش مرجعیت قرآنی ایشان است

ستوده نیا حفظ قرآن را از مهمترین مطالبات رهبری در دیدار خصوصی ایشان با داوران مسابقات بین المللی اعلام کرد و گفت: شوق نخبگان قرآنی جهان اسلام برای شرفیابی به محضر رهبری نشانگر پذیرش مرجعیت ایشان است.

 

محمدرضا ستوده نیا، ناظر داوری بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن درباره تجارب شخصی خود در امر قضاوت رقابت های بین المللی به خبرنگار شبستان گفت: حضور در هیئت داوری 12 دوره از این مسابقات، ریاست هیئت داوران در یک دوره و نظارت بر داوری در بیست و هشتمین دوره این رقابت ها از تجارب شخصی من در این عرصه حساس به شمار می رود.

وی در مقایسه دوره بیست و هشتم با دوره های پیشین اظهار کرد: سطح مسابقات در این دوره با تحولات مثبتی همراه بود، به گونه ای که در کنار ایجاد جریان فرهنگی از طریق برنامه ریزی، در حاشیه این رقابت ها اقدامات موثری انجام شد.

ستوده نیا ادامه داد: برگزاری نشست های تخصصی با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و کارشناسان ممتاز قرآنی که بیشتر آنها صاحب سبک و تالیف هستند از مهمترین این برنامه های جانبی بود که توانست در جریان سازی فرهنگی نقشی موثر ایفا کند.

 

هماهنگی داوران نقطه قوت این دوره از مسابقات بین المللی قرآن
ناظر داوری بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی هماهنگی داوران را از دیگر وجوه امتیاز این دوره برشمرد و تصریح کرد: دوره های قبلی بیشتر اصل مسابقه و انجام رقابت میان شرکت کنندگان اصل بود، اما در این دوره برپایی کارگاه های آموزشی زمینه حضور دانش پژوهان و اندیشمندان قرآنی را نیز در محل مسابقات فراهم کرد.

وی با اشاره به حضور برخی چهره های ضعیف در این رقابت ها بیان کرد: معمولا نه تنها در مسابقات ایران بلکه در رقابت های دیگر کشورها نیز حداقل یک سوم شرکت کنندگان در سطحی ضعیف قرار دارند، اما در ایران با ابتکار برگزاری رقابت ها در دو مرحله سعی شده تا جای ممکن از این نقیصه پرهیز شود.

ستوده نیا ادامه داد: برگزاری مسابقات رشته حفظ در دو مرحله به منظور حذف چهره های ضعیف و راهیابی افراد قدرتمند به صحن اصلی مسابقات، نمونه ای از این تلاش است که نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

 

اعمال شیوه های گزینشی برای حضور قراء قوی ضرورت دارد
وی با تاکید بر لزوم اتخاذ راهکارهای کاربردی برای تشخیص چهره های قوی از ضعیف در رشته قرائت این مسابقات ابراز کرد: می توان از طرقی همچون دریافت و ارزیابی کاست قرائت شرکت کنندگان پیش از برگزاری رقابت ها و یا حتی آزمون آنها از طریق ویدئو کنفرانس زمینه این تشخیص اثرگذار را فراهم کرد.

ستوده نیا درباره تاکیدات و مطالبات رهبر معظم انقلاب به فعالان قرآنی در دیداری که پس از اتمام این رقابت ها صورت گرفت، عنوان کرد: پیش از این دیدار عمومی ایشان دیداری خصوصی با اعضای هیئت داوری بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن داشتند و بر اهتمام جدی به حفظ مصحف شریف به عنوان امری حیاتی در نظام اسلامی تاکید کردند.

وی تعیین جایگاه خاص برای حفظ قرآن در سیاست های آموزشی کشور را ضروری دانست و گفت: نکته قابل توجه و تامل تاکید و درخواست مکرر شرکت کنندگان خارجی برای شرفیابی به محضر رهبر معظم انقلاب بود که در این میان قاری انگلیسی اصرار بیشتری داشت.

ناظر داوری بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی نگرش مردمی نسبت به مرجعیت قرآنی رهبری را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این میل و اشتیاق فعالان قرآنی از سراسر جهان اسلام به شرفیابی به حضور رهبری نشان می دهد که آنها علی رغم ملیت ها و مذاهب مختلف این مرجعیت را پذیرفته اند.

وی اعمال برخی تحولات در رقابت های بین المللی قرآن را ضروری دانست و بیان کرد: افزودن رشته های متنوع به ویژه تفسیر آن هم به شیوه موضوعی به این رقابت ها از اموری است که می تواند در تحول این رقابت ها اثرگذار باشد.

ستوده نیا با تاکید بر لزوم برگزاری نشست های نخصصی به منظور بهره مندی از نظر نخبگان و اندیشمندان خاطرنشان کرد: علاوه بر تبلیغ و اطلاع رسانی گسترده به منظور فضاسازی اجتماعی در ماه های پیش از برگزاری این رقابت ها می توان با اعمال فیلترهای گزینشی امکان حضور چهره های قوی در این رقابت ها را به عنوان تحولی اساسی رقم زد.

پایان پیام/

 

 


 

کد خبر 50488

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha