گردآوری یازده هزار جلسه درس و سخنرانی آیت الله جوادی آملی

حجت الاسلام روح اللهی با اشاره به مراحل گردآوری دانشنامه علوم عقلی اسراء، گفت: یازده هزار جلسه درس و سخنرانی آیت الله جوادی آملی برای به استفاده در دانشنامه علوم قرآنی اسراء، تتهیه و تنظیم شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام و المسلمین روح اللهی، مدیر اجرایی دانشنامه علوم عقلی اسراء و معاون فرهنگی و مسئول هماهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در سومین نشست تخصصی این بنیاد به تشریح خصوصات دانشنامه علوم عقلی اسراء پرداخت و گفت: این دانشنامه گسترده، نگاشته ای است الفبایی که در قلمرو علوم عقلی فلسفه، کلام و عرفان مشتمل بر تمامی مدخل های آن علوم و معطوف به اندیشه ها، نظریات و افکار حضرت آیت الله جوادی آملی که در آثار بنانی و بیانی ایشان آمده است.
وی اضافه کرد: از آن جا که این مرکز تحت اشراف حضرت آیت الله جوادی آملی است و وظیفه تهیه، تنظیم و نشر آثار ایشان را بر عهده دارد، تمام پژوهشگران این مرکز از شاگردان ایشان در کلاس های مختلف هستند.
حجت الاسلام و المسلمین روح اللهی با بیان این که کار دانشنامه از سال 1388 آغاز شده است، افزود: در این دو سال، زیرساخت های این دانشنامه را فراهم کرده ایم و طرحی روشن از مراحل تهیه این اثر بزرگ را تدوین نموده ایم.
 

معاون فرهنگی و مسئول هماهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، از زمان بندی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت این پروژه خبر داد و گفت: تمام مراحل به طور دقیق زمان بندی شده اند و صد و سی و دو اثر آیت الله جوادی آملی، در نسخه های دیجیتال جمع آوری شده اند.
وی درباره مزایای نسخه های دیجیتال دانشنامه علوم عقلی اسراء اظهار کرد: برای آماده سازی این دانشنامه، آثار آیت الله جوادی آملی را به صورت نسخه های تایپ شده بازنویسی کردیم و این کار موجب شد دسترسی آسان و سریع پژوهشگران به بخش های مختلف آثار استاد شده است.حجت الاسلام و المسلمین روح اللهی خرسندی خود را از استقبال علاقمندان به آثار آیت الله جوادی آملی ابراز کرد و گفت: با تهیه نسخه های دیجیتالی آثار استاد، استقبال علاقه مندان به مطالعه آثار ایشان، بیشتر از گذشته شده است. 
روح اللهی توضیح داد: علاقه مندان می توانند نسخه های نرم افزاری درس ها، سخنرانی ها و آثار مکتوب آیت الله جوادی آملی را از مرکز نشر اسراء تهیه کنند.
 

این محقق و پژوهشگر علوم دینی، یکی از آفت های مهم در زمینه دانشنامه نویسی را پرونده سازی های غیردیجیتال دانست و تصریح کرد: پرونده سازی های غیردیجیتال که پیش از این متداول بوده است، یکی از آفت های بزرگ تدوین دانشنامه ها به شمار می رود؛ زیرا مراحل کار را با کندی مواجه می کند و پژوهشگران را در مراجعه به بخش های مختلف دانشنامه با سختی رو به رو می سازد.
وی گفت: یازده هزار جلسه درس، بحث و سخنرانی استاد جوادی آملی که بیشتر آن ها به صورت نوار های ضبط شده بوده اند، در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به صورت نسخه های تایپی در آمده اند که این آمار، بسیار قابل توجه است.
 

عضو شورای سردبیری نشریه "ره آورد نور" در ادامه نشست علمی و تخصصی پیرامون دانشنامه علوم عقلی اسراء
توضیح داد: گروه مدخل یابی این دانشنامه، دو هزار مدخل در بحث های علوم عقلی استخراج کرده اند که برخی اصلی، برخی فرعی و برخی ارجاعی هستند و ممکن است تعداد این مدخل ها از آمار گفته شده، افزایش یابد.
وی اضافه کرد: کار تهیه پرونده های علمی از این دانشنامه نیز آغاز شده که تاکنون یازده پرونده به همت محققان و پژوهشگران آماده گردیده است.
 

روح اللهی در بخش دیگری از سخنان خود، به مراحل مختلف کار تدوین دانشنامه اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: اولین مرحله، استخراج مدخل هاست که با موفقیت رو به پایان است و پس از آن، گروهی با عنوان بخش گزینش، به بررسی مدخل ها می پردازند.
وی ادامه داد: در مرحله سوم، پرونده های علمی به صورت دیجیتال اماده می گردد و بخش علمی، کار تنظیم مقالات را بر عهده می گیرد و پس از طی این مراحل، شورای علمی، با بررسی دقیق، کار نگارش مقالات را به محققان توانا، نامدار و روان نویس واگذار می کند تا مقالات دانشنامه را تدوین کنند.
 

مدیر اجرایی دانشنامه علوم عقلی اسراء، ویرایش علمی و ویرایش صوری و در نهایت، چاپ و نشر این مجموعه را مراحل پایانی کار دانشنامه معرفی کرد و گفت: امیدواریم خداوند توان رونمایی از این اثر گرانسنگ را در ما ایجاد کنند.
شایان ذکر است، نشست علمی و تخصصی پیرامون دانشنامه علوم عقلی اسراء با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور، مدیر علمی این دانشنامه و دکتر علی پور، در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 58169

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha