مناسک حج تحت هیچ شرایطی تعطیل نمی شود

خبرگزاری شبستان: امام جمعه مراغه با بیان این‌که حج یکی از ارکان مهم اسلام بوده و نماد وحدت و اتحاد امت اسلامی شناخته می شود، گفت: حج حقی از خداوند متعال بر انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، همزمان با ماه مبارک رمضان، همایش اسرار و معارف حج امروز با حضور روحانیان، عاملان و زائران حج تمتع استان آذربایجان شرقی به همت دفتر نمايندگي بعثه‌ مقام معظم رهبري و با همکاری حج و زیارت استان، در محل امامزاده سیدحمزه تبریز برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در این همایش با بیان این‌که آثار و برکات حج از دیدگاه آیات قرآن و روایات معتبر وارده بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار داشت: «حج» به عنوان یک فریضه واجب الهی جزء ضروریات اسلام بوده و هرگز تحت هیچ شرایطی نباید ترک شود.

وی ادامه داد: آیه 9 سوره آل عمران می‌فرماید؛ «براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آن‌ها كه توانايى رفتن به سوى آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانيده) خداوند از همه جهانيان بى‌نياز است». امام باقر(ع) نیز فرموده؛ «اسلام بر پنج پایه و رکن استوار شده است؛ نماز، روزه، زکات، حج و ولایت».

امام جمعه مراغه با بیان این‌که حج یکی از ارکان مهم اسلام بوده و نماد وحدت و اتحاد امت اسلامی شناخته می شود، گفت: حج حقی از خداوند متعال بر انسان است، یعنی در مساله حج انسان بدهکار حضرت حق است و در صورت استطاعت مالی، اگر حج را انجام ندهد، مانند یک بدهکار از دنیا رفته است و این اهمیت فوق العاده حج را می‌رساند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که انجام ندادن حج به صورت عمدی و در صورت داشتن استطاعت مالی، کفر است و انسان را از دایره اسلام خارج کرده و او را دچار کفر باطنی می‌کند، افزود: پیامبر اسلام می فرماید؛ هر کس حج را به تاخیر بیاندازد تا این‌که مرگ او فرا رسد و حال آن‌که مستطیع بوده است، خداوند متعال در روز قیامت او را یهودی یا نصرانی مبعوث خواهد کرد».

وی با بیان این‌که عده‌ای به بهانه‌های واهی مثل کمک به فقرا، تقویت وهابیت، پر شدن جیب اعراب و... به دنبال تعطیلی حج هستند، گفت: حج به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان دنیا همواره عامل ترس و واهمه دشمنان بوده است؛ از این رو چشم دیدن اسلام و تشیع و بالندگی مسلمانان را ندارد.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: آن عده که ادعا دارند؛ به جای حج به کمک فقرا بشتابید و پول آن‌را صرف فقرای موجود در کوچه خود کنید. این تعابیر و دل‌سوزی‌ها از روی حسد و کینه نسبت به اسلام است و می‌خواهند با هر بهانه‌ای که شده مردم مسلمان را از حج جدا کنند و این واجب الهی را به تعطیلی بکشانند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی تصریح کرد: حج از ضروریات و ارکان اسلام بوده و اهمیت آن به اندازه توحید است و طبق روایات اگر کسی آن را عمدا ترک کند، کافر شده است؛ لذا اهمیت آن به اندازه ایمان انسان است. از طرفی دشمن از این اجتماع عظیم می‌ترسد و با وارد کردن انواع شبهه، تلاش می‌کند مردم را از انجام این فریضه مهم باز دارد.

وی با اشاره به این‌که مکه خانه خدا، قدمگاه انبیای الهی، بلد امن، ام القرا، قبله مسلمانان و مورد طواف فرشتگان قبل از خلقت آدم است، گفت: قبل از مشرف شدن به حج تمتع باید توبه کنیم تا ظرفیت معنوی و معرفتی ایجاد شود، بدانید که نشانه قبولی حج متفاوت شدن انسان نسبت به قبل از زمان تشرف است.

همچنین حجت الاسلام ایران‌نژاد، مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در استان آذربایجان‌شرقی در سخنانی به ارایه گزارشی از اقدامات و فعالیت های صورت گرفته برای ارتقای سطح معرفتی زائران بیت الله الحرام پرداخت.

گفتنی است، همزمان با این همایش که برای حضور عموم مردم آزاد بوده است؛ روحانیان و مبلغان حوزوی در قالب خیمه های معرفت در محوطه امامزاده سیدحمزه تبریز پاسخگوی سؤالات شرعی زائران بودند./935/

کد خبر 709134

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha