چگونه می توان به مقام خلیفه الهی نائل شد؟

جن و انس فقط برای پرستش خدا خلقت یافتند یعنی انسان اگر بخواهد به هدف والای خود که جانشینی خدا است نایل گردد منحصرا باید خدا را عبادت کند.

خبرگزاری شبستان: ذهن پرسشگر انسان از بدو خلقت همواره درپی یافتن پاسخ سوالاتی بوده که در طول قرن ها توانسته مفهوم پیشرفت را برایش تحقق بخشد. در این میان سوالاتی وجود دارد که در میدان حس و تجربه نمی توان برای آنها پاسخی یافت سوالاتی درباره قیامت، مرگ و ماهیت آن و .... از این رو در سلسله مطالبی از لسان آیت الله جوادی آملی به برخی از این سوالات مبتلابه جامعه پاسخ داده می شود.


چگونه انسان می تواند به مقام خلافت و جانشینی خداوند در زمین دست یابد؟
راه رسیدن به خلافت الهی که همان راز آفرینش بشر است، علم صائب و عمل صالح است که نموداری از آن در دو محور معرفت و عبادت بازگو می شود:
یکم. اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا (طلاق، آیه 12)؛ در این آیه هدف از خلقت مجموع نظام کیهانی که انسان نیز جزئی از آن است، معرفت بشر به قدرت نامتناهی و علم نامحدود خدا است؛ این دو ذاتا عین هم اند، اگرچه از نظر مفهومی با هم متفاوت اند، زیرا نامحدود تعددپذیر نیست.
دوم. وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ (ذاریات، 56)؛ جن و انس فقط برای پرستش خدا خلقت یافتند یعنی انسان اگر بخواهد به هدف والای خود که جانشینی خدا است نایل گردد منحصرا باید خدا را عبادت کند، به گونه ای که بتواند بگوید: قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (انعام، 162)، انگاه همه شئون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعیوف سیاسی و ... او صبغه عبادی می یابد.
پایان پیام/


 

کد خبر 193154

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha