سرچشمه آرامش کجاست؟

آنکه متکی به منطق دین است در نظام آفرینش هیچ چیز جز اراده خداوند را مؤثر نمی‌شناسد، به اعتقاد او رنج‌های خارج از اختیار انسان از جانب پروردگار مهربان و برای تطهیر قلب و تهذیب روح‌اش مقدر گردیده است.

خبرگزاری شبستان: یکی از عوامل پیدایش تشویش خاطر، حس افزون طلبی است. عامل دیگر که روح را دچار رنج جانکاه می سازد، اندیشه نابودی مطلق است. همچنین هیجانی انگیخته از بیم و احساس رویارویی مبهم با خطر، بدون این که شخص حتی قادر باشد بگوید از چه چیز مشخصی هراسان است و بالاخره تخیلات و افکار موهوم، آرامش روح را متزلزل می سازند و مانند پتک های سنگین، اعصاب فرسوده آدمی را می کوبد. از دیگر عوامل موثر در سلب آرامش روحی انسان می توان به توجه بی حد به آینده مجهول، اتخاذ روش های انحرافی، آثار عمیق رنج ها، اثر قطعی ایمان در آرامش روان، تسلیم و رضا، توقعات نامحدود و دلبستگی به زندگی جاویدان، عقده گشایی مطلوب و تظاهر به مسرت اشاره کرد.
بخشی از مطالب گردآوری شده در خصوص اثر قطعی ایمان در آرامش روان و تسلیم و رضا را از کتاب " رسالت اخلاق در تکامل انسان" منتشر می کنیم.


آثار قطعی ایمان در آرامش روان

به یکی از بانوان مسلمان در مـدیـنـه خبر رسید که در جنگ احد سه تن از عزیزان خود را از دسـت داده اسـت. او برای حمل اجساد کشتگان با شتری عازم جبهه احد گردید، پیکر بی‌جان و خونین عزیزان خود را بر شتر حمل کرد و به سوی مدینه بازمی‌گشت، در نیمه راه به یکی از همسران رسول اکرم برخورد نمود، همسر پیامبر که نگران حال آن حضرت بود، پرسید: چه اطلاعی از رسول خدا داری؟ این بانوی مصیبت‌دیده در حالی که مهار شتر را در دست داشت و قطرات خون از اجساد بر زمین می‌چکید با متانت و آرامش خاصی که از ایمان محکم و استوارش سرچشمه می‌گرفت، پاسخ داد من مژده‌ای برای شما دارم و آن اینکه در جنگ به پیامبر آسیبی نرسیده است و در برابر چنین نعمت گران‌قدر و بزرگی هرگونه مصیبتی کوچک و قابل تحمل است!

همسر پیامبر از او پرسید: این اجساد چه کسانی هستند؟ در پاسخ گفت: یکی جسد شوهرم و دیگری فرزندم و سومی برادرم است و همه را با خود به مدینه می‌برم تا به خاک بسپارم.

 

تسلیم و رضا

کسی از سرمایه ایمان بهره‌ای ندارد در برابر عوامل نامساعد طبیعت آسیب‌پذیر است، او خود را اسیر طبیعت و محکوم قوای قهار آن می‌داند و اگر نخستین صحنه نبرد با مصایب و دشواری‌های عقب‌نشینی کند سرانجام در نقطه مخوف حمله امواج خروشان حوادث روزگار در سردار ژرف و عمیقی فرو خواهد رفت.

اما آنکه متکی به منطق دین است در نظام آفرینش هیچ چیز جز اراده خداوند را مؤثر نمی‌شناسد، او معتقد است رنج‌های خارج از اختیار انسان از جانب پروردگار مهربان و برای تطهیر قلب و تهذیب روح‌اش مقدر گردیده لذا هرگز اجازه نمی‌دهد مصایب و مشکلات، قدرت روحی او را فلج کند؛ بلکه در هر شرایطی متانت خود را همچنان حفظ خواهد کرد و کشتی وجود خود را در هر حادثه‌ای به استمداد از نیروی لایزال الهی به ساحل آرامش و صفا و موفقیت و سعادت می‌رساند و حتی با سنگینی بار رنج‌ها، کامیابی‌ها و لذات روحی او را افزایش خواهد یافت.

جابر بن عبدالله که یکی از شخصیت‌های پرورش‌یافته در مکتب اسلام بود، وقتی به بیماری مبتلا گردید پیشوای پنجم مسلمین امام باقر (ع) به منظور عبادت به منزل جابر تشریف‌فرما شدند و از حال وی پرسش فرمودند. جابر به عرض رسانید: حالتی یافته‌آم که پیری را بر جوانی و بیماری را بر تندرستی و مرگ را بر زندگی ترجیح می‌دهم.

امام (ع) فرمودند: ما خاندان پیامبر چنین نیستیم، اگر خداوند بیماری یا تندرستی، جوانی یا پیری، مرگ یا زندگی را برای ما اراده فرماید از دل و جان می‌پذیریم و در برابر مصایب دنیا اصل رضا شیوه ماست.

 

بنابراین گزارش، کتاب رسالت اخلاق در تکامل انسان به قلم سید مجتبی موسوی لاری، به همت انتشارات بوستان روانه بازار نشر شده است. از جمله مباحث پرداخته شده در این کتاب می توان به طبیعت و انرژی های بشر، عقل و وجدان دو سرمایه سعادت بخش، پرورش و تکامل شخصیت، گردش زندگی بر محور وظایف، سرچشمه آرامش کجاست؟ تجلی نیکی ها در افق زندگی، قدردانی عامل بزرگ تحرک اجتماع، شکیبایی پل پیروزی است، عزت و شرافت واقعی و اعتماد به نفس؛اعتماد به حق اشاره کرد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 320934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha