هفت مهمان عرش/ خواص راستی!

مرد باید پیوسته راست بگوید و به دنبال راستی باشد تا نزد خداوند راست پیشه محسوب گردید و از دروغ بپرهیزید که دروغ به سوی بدکاری، و بدکاری به سوی جهنم می کشاند.

خبرگزاری شبستان: پیامبر رحمت لقبی است که می توان برای همه انبیای الهی در نظر گرفت؛ ولی آخرین پیامبر از سلسله پیامبران الهی، یعنی محمد مصطفی پسر عبدالله(ص)، شایسته ترین است برای داشتن این لقب. اگر به مستندترین کتاب آسمانی، یعنی قرآن محمد(ص) نگاهی بیندازیم، آن را سرشار از تعلیماتی می بینیم که همه در جهت انسانی تر کردن شرایط زیست و فراهم آوردن زمینه عمل خیر، مهرورزی و آسایش معنوی و مادی برای خلایق است. "نهج الفصاحه" مجموعه ای است از نفیس ترین سخنان پیامبر اعظم (ص). بخش هایی از کلمات قصار پیامبر(ص) گردآوری شده در این کتاب را در متن زیر منتشر می کنیم.

هفت مهمان عرش
هفت کسند که خداوند در روزی که سایه ای جز سایه او نیست، آنان را به سایه ی عرش خود می برد: مردی که دلبند مسجدهاست؛ مردی که زن صاحب مقامی از او کام می خواهد، ولی او در پاسخ می گوید: از خدا بیم دارم؛ مردانی که در راه خدا دوستی می کنند؛ مردی که از محرمات الهی چشم می پوشد؛ چشمی که در راه خدا نگهبانی می دهد و چشمی که از ترس خدا می گرید.

هفت مهمان خدا
هفت کسند که خداوند در روزی که سایه ی او نیست، آنان را به سایه ی خود می برد: پیشوای عادل؛ جوانی که در کار عبادت بزرگ می شود؛ مردی که هرگاه از مسجد بیرون می آید، دلش در بند مسجد است تا به آن بازگردد؛ مردانی که در راه خدا دوستی می کنند، لذا در راه خدا به هم می پیوندند و در راه خدا از هم جدا می شوند؛ مردی که در خلوت، خدا را یاد می کند و چشمانش اشک ریز می گردد؛ مردی که زن صاحب مقام و زیبایی او را دعوت می کند و او در پاسخ می گوید: من از خدایی که پروردگار جهانیان است، بیم دارم؛ و مردی که صدقه ی پنهان دهد، طوری که دست چپش متوجه نشود که دست راستش انفاق می کند.

پاداش هفت چیز
هفت چیز است که پاداش آن برای بنده بعد از مرگش در قبر نیز جاری ست: علمی که تعلیم دهد؛ نهری جاری نماید، چاهی حفر کند، نخلی بکارد، مسجدی بسازد، قرآنی به ارث بگذارد و یا فرزندی باقی گذارد که بعد از مرگش برای او طلب آمرزش کند.

روانشاسی بد و خوب
می خواهم درباره کارها و اخلاق مردم با شما سخن بگویم: مردی که زود خشمگین و زود آرام شود، که نه بد است و نه خوب، بلکه دو کفه ی برابر است؛ مردی که دیر خشمگین شود و زود آرام گیرد، خوب است و نه بد؛ مردی که حق خود را بخواهد و حق دیگری را بپردازد، نه بد است و نه خوب؛ و مردی که حق خود را بخواهد، ولی در پرداخت حق دیگران تعلل کند، بد است و نه خوب.

بدترین چیزها
بدترین چیزها، امور تازه و نوست و بدترین کوری ها، کوری قلب است و بدترین توبه ها، هنگامی ست که مرگ فرا رسد و بدترین پشیمانی ها، روز قیامت است و بدترین خوردنی ها، خوردن مال یتیم است و بدترین درآمدها، کسب رباست.

بدترین مردم
بدترین مردم کسی است که تنها غذا بخورد، از بخشش خودداری کند، بنده خود را بزند و بدتر از او کسی است که خطایی را نبخشد، عذری نپذیرد و بدتر از او کسی است که به خیرش امید و از شرش امان نیست.

بدترین غذا
بدترین غذاها غذای ولیمه است که سیران را به آن دعوت می کنند و گرسنگان را از آن باز می دارند.

اعمال نیک
اعمال نیک از سقوط های بد جلوگیری می کند و صدقه ی پنهانی خشم خداوند را فرو می نشاند و صله رحم عمر را طولانی می نماید. هر کار نیکی، صدقه ای است و نیکوکاران دنیا، نیکو کاران آخرتند و بدکاران دنیا، بدکاران آخرتند. نیکوکاران اولین کسانی هستند که وارد بهشت می شوند.

خواص راستی
راستی پیشه کنید، که راستی رهبری کننده به سوی نیکی ست و نیکی رهبری کننده به سوی بهشت است. مرد باید پیوسته راست بگوید و به دنبال راستی باشد تا نزد خداوند راست پیشه محسوب گردید و از دروغ بپرهیزید که دروغ به سوی بدکاری، و بدکاری به سوی جهنم می کشاند و مردی که پیوسته دروغ بگوید و به دنبال دروغ باشد، نزد خداوند دروغ پیشه محسوب می شود.

خاص خدا و خلق
خداوند می فرماید: ای فرزند آدم! سه چیز است: یکی خاص من، یکی خاص تو و یکی خاص من و تو. اما آن که خاص من است، این است که مرا بپرستی و چیزی را با من شریک نکنی؛ اما آن که خاص توست، این است که هر عملی کنی، سزای آن را می دهم و اگر بیامرزم، من آمرزگار رحیمم؛ اما آن که میان من و توست، از تو دعا کردن و خواستن، و از من اجابت و عطا کردن است.

بنابراین گزارش کتاب نهج الفصاحه، کلمات قصار پیامبر اعظم (ص) به همت کاظم عابدینی مطلق گردآوری و از سوی انتشارات فراگفت روانه بازار نشر شده است. از جمله ویژگی های این کتاب 399 صفحه ای می توان به فهرست موضوعی کامل به صورت الفبایی از سخنان رسول اکرم (ص) اشاره کرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 326377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha