زن و خانواده در سیره نبی اعظم (ص)

حمایت از زنان و حقوق آن ها در خانواده های مسلمانان از اخلاق جدی رسول خدا (ص) بود و همواره می کوشیدند تا ملاحظه و حیا در مقابل همسران را عرف مسلمین قرار دهند.

خبرگزاری شبستان: پایبندی به خانواده، احترام متقابل بین دو همسر از یکسو و والدین و فرزندان از سوی دیگر، پیشبرد امور بر مبنای مشورت، اعتنا به همسر به عنوان شخصیت مستقل، حاضر ومشهود در خانواده، توجه به نیازها و احساسات زنان و حمایت از زنان در مقابل آداب و رسوم ظالمانه جاهلی بخشی از سیره نبوی است. در کتاب "زن در سیره پیامبر اعظم (ص)" گوشه ای مباحث مرتبط با زن و خانواده در سیره نبی اعظم (ص) گردآوری شده است که بخش هایی از آن را منتشر می کنیم.
رسول خدا (ص) زمانی که خدیجه کبری را به همسری برگزیدند تا آخرین لحظه حیات خدیجه، همراز و پایبند به نظام زوجیت بودند. در امور تجاری با او مشورت می کردند و اخبار تجارت را به او گزارش می دادند و او را از اسرار نبوت آگاه می ساختند. از کمک های او بهره مند می شدند و به او و خاندانش احترام می گذاشتند.
هیچ گاه کلامی به درشتی به او نفرمودند، همان طور که این رفتار را با باقی همسرانش پس از خدیجه کبری داشت.
طبق متون تاریخی، برخی زنان رسول خدا (ص) گرداگرد او را می گرفتند و از او درخواست های متفاوت و نفقه بیشتر می کردند به حدی که برخی از اصحاب صدای آن ها را می شنیدند؛ رسول خدا (ص) از این برخورد غصه دار می شدند، ولی سکوت کرده و کلامی به زنان نمی گفتند.
گفتنی است در حالی که برخی از اصحاب به رسول خدا (ٌ) عرض می کردند اگر همسران ما از ما این درخواست ها را داشته باشند گردن آن ها را خواهیم زد، رسول خدا (ص) فقط تبسم می کردند.
رسول خدا (ص) در عین ملاحظه شان و موقعیت همسران خود، حکم اسلامی "قسم" را با عدالتی توصیف ناپذیر رعایت می کردند.
مراد از قسم این است که رسول خدا (ص) برای زنان خود اوقات و اموال را به طور مساوی تقسیم می کرد و به شدت مراقب بودند که احساسات یکی علیه دیگری تحریک نشود.
رسول خدا (ص) می کوشید تا ملاحظه و حیا در مقابل همسران را عرف مسلمین قرار دهد. مردان صالح را که شوهران وارسته ای بودند تشویق می نمود و همواره عموم مردان را به اخلاق کریمانه در حق همسران سفارش می نمود.
از آن جمله می توان به این قضیه اشاره کرد: خدیجه کبری خواهرزاده ای داشت که وی زنی غیر قریشی به همسری گرفته بود. دوستان و اقوام به او سفارش می کردند که همسر خود را طلاق داده و زنی از قریش اختیار کند. او پاسخ داد: "من هرگز شریک زندگی ام را ترک نخواهم کرد و حاضر نیستم که او را با زنی قریشی عوض کنم."
خبر به رسول خدا (ص) رسید، رسول خدا (ص) او را دعا کرد و فرمود: "همانا او دامادی کریم است که وفاداری را در حق زن و خانواده خویش تمام کرده است."
حمایت از زنان و حقوق آن ها در خانواده های مسلمانان از اخلاق جدی رسول خدا (ص) بود. ایشان علاوه بر نصایح و موعظه ای فراوان به رعایت حقوق یکدیگر به خصوص زنان، سفارش کرده در مواقع لزوم مستقیما دخالت می فرمود.
آیه اول سوره مجادله، از زنی حکایت می کند که شوهرش به رسم جاهلی او را ظهار کرد. به این معنا که به او گفت: تو برای من مانند مادرم هستی.
زن نزد رسول خدا (ص) شکایت کرد و گفت: این مرد جوانیم را گرفته، فرزندانش را بزرگ کرده ام و در زندگی یار او بوده ام و الان در دوره نیازمندی و میانسالی مرا به خود حرام کرده است.
رسول خدا (ص) منتظر وحی الهی شد، آیه اول سوره مجادله نازل شد:
"ای رسول ما خدا گفت و گوی آن زن با تو را شنید ..."
سپس رسول خدا (ص) شوهر زن را خواست و فرمود: این رسم باطل است تو باید کفاره بدهی و زن خود را به خانه ببری و چون مرد تنگدست بود، رسول خدا (ص) از بیت المال مسلمین کفاره را پرداخت نمود و زن را با مرد پشیمان به خانه شان بازگرداند.
این جریان غیر از آنکه حمایت رسول خدا (ص) از زنان و پیوندهای خانوادگی را ثابت می کند، به وضوح دلالت می کند که زنان حق مجادله و دادخواهی داشته و به راحتی به محضر آن بزرگوار می رسیدند و برای رفع مشکلاتشان از ایشان یاری می جستند.

بنابراین گزارش کتاب زن در سیره پیامبر اعظم (ص) به قلم فریبا علاسوند از سوی انتشارات آخرین پیام روانه بازار نشر شده است. از جمله مطالب گردآوری شده در این کتاب می توان به "تکریم و قدرشناسی از زنان و سیره نبی اعظم (ص)"، "تکریم زنان از طریق مشورت با آنان"، "دختران، دختربچه ها و سیره نبی اعظم (ص)"، "زنان و استقلال و سیره پیامبر اعظم (ص)"، "زنان، علم آموزی و سیره نبی اعظم (ص)" و "زنان و امنیت روانی و سیره نبی اعظم (ص)" اشاره کرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 328198

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha