استقلال و عزت و اقتدار جوامع منوط به روش های خردمندانه زندگی است

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: استقلال و عزت و اقتدار جوامع منوط به روش های خردمندانه زندگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، چند سالی است که بیش از پیش شاهد تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با سبک زندگی اسلامی هستیم که این مهم به عنوان یکی از دغدغه های جامعه اسلامی مطرح شده است.


در این خصوص گفتگویی با آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک و نگاهی به سبک زندگی از دیدگاه اسلام از دیدگاه ایشان داریم.

 سبک زندگی اسلامی چیست و چه راهکارهایی برای اشاعۀ سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی وجود دارد؟


پاسخ: سبک زندگی انسان ها نقش تعیین کننده ای در حیات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آنها دارد به گونه ای که استقلال و عزت و اقتدار جوامع منوط به روش های خردمندانه زندگی است  و اگر زندگی بر مبنای اخلاق و کرامت نفس و عفاف و کفاف پایه گذاری شود، هرگز انسان در برابر بیگانگان تسلیم نخواهد شد.



در جامعه اسلامی اساس بر ایمان و استغنای طبع و اتکال علی الله است و روش زندگی با عفاف و قناعت آمیخته است و در پس ناامیدی ها بسی امید است و در سایه عسرها، یسرها به دست خواهد آمد که "إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا"


آنجا که گوهر تابناک ایمان بدرخشد و مسیر زندگی را روشن سازد و عزت نفس حاکم باشد، هرگز انسان در برابر بیگانگان لباس طمع و ذلت نخواهد پوشید و جامه تملق بر تن نخواهد کرد و فریب زرق و برق و تجملات و تشریفات را نخواهد خورد و اسیر شهوات و تمایلات حیوانی نخواهد شد و حیات طیبه خود را فدای بازار مکاره دنیا نخواهد کرد و تسلیم تمایلات جنسی و غرایز حیوانی و زندگی های آلوده و اسارت بار ابنای دنیا نخواهد شد که خداوند می فرماید: وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ


وی افزود: ما مسلمان و پیرو قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) هستیم و باید راه ایشان را دنبال کنیم و ایشان اسوه حسنه برای ما هستند. باید از راه ایشان که راه خیر و سعادت است، پیروی کنیم.


امام جمعه اراک با بیان اینکه ما دارای سرمایه ها و تجارب بزرگ تاریخی و اجتماعی و اعتقادی و ملی هستیم، ادامه داد: باید سرمایه های عظیم خود را حفظ کنیم و بر رشد و توسعه و تعمیق و بارورسازی آن بیفزاییم، ما باید در برابر تهاجم بیگانگان روی پای خود بایستیم و قدرت و صلابت خود را اثبات کنیم.


آیت الله دری بر پاسداری از هویت ملی و دینی تاکید کرد و گفت: ما باید هویت عمیق دینی و اسلامی و ملی خود را پاسداری نماییم و در برابر نقشه های شیطانی بایستیم، ارتباط فرهنگی با ملتها و اقوام دیگر باید در راستای بالندگی و پویایی و همین فرهنگ دینی و اسلامی و ایرانی خود ما باشد.


ایشان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: باید عناصر مفید فرهنگ های دیگر را جذب کنیم و نباید در دیگران هضم شویم، باید تاریخ و تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی را برای نسل های آینده بسازیم و بسته های لازم را برای شکوه و عظمت اسلامی و ملی خود و منطقه هموار کنیم و از انفعال و خودباختگی در برابر بیگانگان برحذر باشیم.


آیت الله دری افزود: فرهنگ ما تمامی هویت ما را تشکیل می دهد. فرهنگ ما تجلیات روح ایمانی و اخلاقی، خودباوری و اتکای به نفس ملت بزرگ ما در طول قرن های متمادی است، فرهنگ ما گوهره حرکت و حیات طیبه ماست و کانون نور و هدایت و سربلندی و عزت ماست، باید آن را پاس بداریم و در برابر تهاجم بیگانگان و خودباختگان از آن صیانت کنیم.

 

 چرا باید به «سبک زندگی» اهمیت داد؟

 

وی در پاسخ به این سوال گفت: اول اینکه سبک زندگی ما باید نشأت گرفته از فرهنگ انسان ساز، حیات بخش، عزت آفرین، نشاط آفرین و هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی ما و نشان دهنده هویت و فرهنگ ، آرمانهای بزرگ و هویت و عزت، تبلور ارزش های فرهنگی و باورهای اعتقادی و اخلاقی جامعه ماست.


با حضور مظاهر تمدن و تکنیک های صنعتی و هنری و فرهنگی غرب در جامعه ایجاب می کند تا ما هرچه هوشیارتر با دستاوردهای تمدن و فرهنگ غربی برخورد نموده و در مواجهه و پذیرش بی چون و چرای فرهنگ غربی هوشیاری و احتیاط لازم را رعایت کنیم و اجازه مداهنه و سازش و تسلیم و خودباختگی ندهیم. بلکه با امتعه غربی در هر صورت آن به شکل انتخابگر و گزینشی عمل کنیم، نه به صورت خودباخته و انفعالی و تسلیم محض.


دوم اینکه یکی از مسائل بسیار مهم موضوع اقتصاد و اخلاق اقتصادی و مصرف است، مسائل اجتماعی و خانوادگی، مسائل هنری و ورزشی، روابط جنسی و اختلاط زن و مرد، شغل ها و مکاسب حرام، نظم و انضباط اجتماعی، روابط تجاری و بازرگانی و پولی و بانکی، بازیها و سرگرمی های رایانه ای، شبکه های ماهواره ای و مجازی و ده ها موضوع دیگر هست که در دنیای غرب برای آن محدودیتی ندارد اما در فرهنگ اسلامی هر یک محدوده روشنی دارد که این یعنی سبک زندگی اسلامی.


امام جمعه اراک ادامه داد: دنیای اسلام در مواجهه با این پدیده های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی باید بر اساس اصول روشن و انسانساز اسلامی عمل نماید و از تأثیرپذیری و غفلت و نسیان و از خودبیگانگی پرهیز نماید و اسیر دست دلالان اسلحه و دلار و نفت نگردد و فریب دغلکاران هالیود وCIA و اینتلجنت و ام ایکس 6 را نخورد.


دنیای اسلام از تجمل گرایی، تشریفات غلط و اسراف پرهیز می کند

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک ادامه داد: دنیای اسلام باید از تجمل گرایی و تشریفات نابجا و غلط و اسراف و تبذیر و دنیا پرستی و شهوت پرستی و خودباختگی در برابر بیگانگان و انفعال و اسارت در برابر دشمنان پرهیز نماید.


وی با اشاره به اینکه باید نقشه راه را آنچنان که قرآن و عترت فرموده اند، ترسیم کند، ادامه داد: نباید فریب تبلیغات دروغین و شیطانی شیطان بزرگ را بخورد و در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی بر عزت و هویت و شخصیت عظیم الهی خود تکیه نماید و از غرق شدند در هوا و هوس و شهوات پرهیز نماید.

برای تبیین اهمیت سبک زندگی چه راهبردی لازم است؟

آیت الله دری در پاسخ به این سوال گفت: باید با عزم و اراده ملی و تلاش و جهاد همه جانبه و امید و ایمان به خداوند بزرگ فرهنگ و تمدن اسلامی را احیاء نماید و الگوی جدیدی از کرامت و عدالت و حریت و انسانیت را به جهانیان ارائه نماید.
 

وی با بیان اینکه فرصت انقلاب اسلامی یکی از بهترین فرصتهای تاریخی برای ملت بزرگ ماست، ادامه داد: ما باید از این فرصت افتخارآمیز بیشترین استفاده را کرده و در این رابطه رسالت علماء و نخبگان و فرهیختگان بسیار خطیر و سنگین است.
 

امام جمعه اراک اضافه کرد: باید حوادث روزگار را بشناسیم، فرصتها را قدر بدانیم و بر خداوند توکل نمائیم. چراغی را که امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) روشن فرموده و با خون مقدس شهداء آبیاری شده و امروز نیز به برکت هدایتهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همچنان می درخشد، ما آن را بر افروخته داریم و به دست

آیندگان بسپاریم و اجازه خاموشی آن را به دشمنان ندهیم. یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ
 

و بسان بزرگان دین و مرزبانان توحید عمل نمائیم و با مجاهدت همه جانبه زمینه مجد و عظمت و اتحاد دنیای اسلام را فراهم سازیم و امت اسلامی را سامان دهیم و نقشه های شیطانی شیطان بزرگ را نقش بر آب کنیم و از تجارب تاریخی درس آموزی کنیم و سرنوشت امت اسلامی را خود رقم بزنیم و به شیاطین مجال فتنه گری و فتنه انگیزی و منافق پروری ندهیم و بر خداوند سبحان توکل کنیم. وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ

 

 دغدغه‌های مهم در زمینه سبک زندگی چیست؟

وی پاسخ داد: امروز فضای مجازی خود دارای ابعاد گسترده و تأثیر فراوان علمی و اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی در فرهنگ جوامع و ملت ها دارد و باید با حساسیت در مواجهه با آن تدبیر و برنامه ریزی کرد و هوشیارانه و حکیمانه برخورد شود.


امام جمعه اراک ادامه داد: در برابر طوفان تهاجم سایت ها، ماهواره ها، شبکه ها، اینترنت، فیس بوک و مراکز مشابه دیگر راه روشن و عزت و حیات طیبه اسلامی را انتخاب کنیم و اجازه ندهیم تا دشمنان فضای ما را آلوده کنند و چراغ های عزت و شرف ما را خاموش کنند و کالاهای شهوت انگیز و آلوده خود را در میان ملت های مسلمان تبلیغ نمایند و برای ادامه سلطه استعماری و استکباری خود باز برنامه ریزی و سیاستگذاری و تقنین کنند و این موضوع بسیار مهم و حساس است و هرگونه غفلت از آن سم کشنده ای برای عزت و استقلال ماست.
 

پایان پیام/

کد خبر 371628

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha