اهدای زندگی در ماه بندگی در نمایشگاه معنوی

خبرگزاری شبستان: بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی قرآن می توانند هر روز از ساعت 19 تا 24 برای اهدای خون خود مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن می توانند برای کمک و اهدای خون خود به ایستگاه های در نظر گرفته شده مراجعه کنند.
بنابراین گزارش ایستگاه های اهدای خون از روز ابتدایی برپایی نمایشگاه بین المللی قران تا آخرین روز پاسخ گوی مراجعین است و بازدیدکنندگان می توانند از ساعت 19 تا 24 به این مراکز مراجعه کنند.گفتنی است در اوغات افطار این ایستگاه ها به مدت 45 دقیقه تعطیل هستند.
در این مهمانی پربرکت، مسلمانان گذشتن از خود و آنچه را که به آن علاقه دارند و وابسته‌اش هستند، تمرین می‌کنند.در این ‌ماه گذشتن از هر وابستگی‌ای زیباست؛ به‌خصوص اگر بدانی این گذشتن، به عده‌ای زندگی می‌بخشد. شب‌های قدر در ‌ماه مبارک رمضان، یکی از پاتوق‌های روزه‌داران، پایگاه‌های انتقال خون است.
در این شب‌ها پایگاه‌های انتقال خون آنقدر شلوغ می شوند که گاهی مجبورید برای اهدای خون در صف بایستید.این در حالی است که در روزهای دیگر ماه مبارک، معمولا با کمبود خون مواجهیم و سازمان انتقال خون از مردم درخواست می‌کند برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه کنند. اگر شما می‌خواهید از ثواب اهدای خون در این‌ماه پربرکت، بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم این کار خیر را به شب‌های احیا موکول نکنید و البته قبل از اهدای خون این مطلب را بخوانید.


مسئول ایستگاه های اهدای خون نمایشگاه قرآن با بیان این مطلب که اهدای خون در زمان روزه داری با زمان بعد از افطار تفاونت چندانی ندارد، گفت: اگر مراجعین قبل از افطار برای خون دادن حاضر شوند از آنها تست فشارخون و سایر آزمایشات گرفته می شود و سپس از آنها خون دریافت می گردد. گفتنی است تنها کسانی که دارای سنین 18 تا 65 سال باشند می توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با اشاره به حضور گسترده بازدیدکنندگان در ایستگاه اهدای خون نمایشگاه بین المللی قرآن تصریح کرد: رفته رفته با گذشت روزهای برگزاری نمایشگاه قرآن شاهد رشد روز افزون مراجعین هستیم به گونه ای که درحال حاضر بالغ بر 50 نفر در طول یک روز برای اهدای خون خود حاضر می شوند که قطعا این آمار تا طی چند روز آینده افزایش می یابد.
بنابراین گزارش بانک خون جمهوری اسلامی ایران از لحاظ سلامت و آمار حرف نخست را در بین کشورهای خاورمیانه می زند به گونه ای که ما تاکنون نیازمند واردات خون به کشورمان نبوده ایم.
با توجه به اینکه در شب‌های قدر اهداء خون توسط شهروندان بیشتر از روزهای دیگر ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد از مردم روزه‌دار خواست برنامه‌ریزی برای اهدای خون را به گونه‌ای انجام دهند که به شب‌های قدر منتهی نشود ، زیرا در این شب‌ها، تعداد زیادی از مردم برای اهداء خون داوطلب هستند و پایگاه‌های انتقال خون با تراکم جمعیت مواجه می شوند.

کانون های اهدای خون به عنوان یکی از دهها کانون سلامت خانه های سلامت با حضور 26 دبیر و بیش از یک هزارو 871 عضو در محلات شمال تهران مشغول فعالیت هستند.

مهمترین اقدام این کانون ها برگزاری همایش ها، دوره های آموزشی، آشنایی شهروندان به فواید اهدای خون ، نحوه استفاده از فرآورده های خونی و جلب مشارکت مردمی در اهدای خون است.
نکاتی بعد از اهدای خون

همانطور که ذکر شد، پس از اهدای خون باید حداقل 15 دقیقه استراحت کنید و بعد از خوردن شیرینی و آبمیوه خود با کمک مسئولان پایگاه و دستی که سوزن خونگیری به آن وصل نبوده است، به آرامی از روی تخت بلند شوید. حواستان باشد که برای پیشگیری از کبودی یا خونریزی محل سوزن خونگیری، حداقل تا 24ساعت از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید و تا 6ساعت هم چسب و پنبه روی ناحیه را برندارید. شما می‌توانید بلافاصله پس از اهدای خون به انجام کار و فعالیت‌های روز‌مره‌تان بپردازید و حتی پیاده‌روی هم بکنید اما انجام ورزش‌های سنگین یا فعالیت‌های بدنی شدید تا 24 ساعت ممنوع است. را‌ستی! این را هم بگوییم که اگر کار سخت یا حساسی دارید، مثلا خلبان، راننده وسایل حمل‌ونقل عمومی، آتش‌نشان، کارگر ساختمان، موتورسوار یا ورزشکار حرفه‌ای هستید و یا کار با دستگاه‌های برش انجام می‌دهید، بهتر است تا 24 ساعت پس از اهدای خون، قید کار کردن را بزنید تا در اثر افت احتمالی فشارخون، حادثه‌ای برای خودتان یا دیگران اتفاق نیفتد. این را هم فراموش نکنید که استعمال سیگار، چند ساعت قبل و 30 دقیقه بعد از اهدای خون ممنوع است.

فواصل اهدای خون باید چقدر باشد؟

برخی از افراد، یکی‌دو بار بیشتر در طول عمر خود اقدام به اهدای خون نمی‌کنند اما برخی دیگر جزو اهداکنندگان مستمر هستند. این گروه از اهداکنندگان باید برای حفظ سلامتی‌شان، فاصله مناسبی بین هر نوبت از خون‌دهی را رعایت کنند. براساس اعلام سازمان انتقال خون ایران، بهتر است بین هر بار اهدای خون 8هفته یا 56روز فاصله باشد. این در حالی است که آقایان اهداکننده، مجاز به اهدای بیش از 4بار خون در طول سال و بانوان اهداکننده هم مجاز به اهدای بیش از 3بار خون در طول یک سال نخواهند بود.

شایان ذکر است، ایستگاه های اهدای خون بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن پس از دریافت این خون ها پس از سه ساعت به ایستگاه مرکزی برای انجام آزمایش های سلامت، پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز ارسال می شود که به طور متوسط هر بسته خون دریافتی برای سه نفر قابل استفاده است.
پایان پیام/
 

کد خبر 383779

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha