آموزش کم سوادان زیر 20 سال یکی از اولویت های آموزش و پرورش است

خبرگزاری شبستان: معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: یکی از اولویت های سال 93 این نهاد آموزش کم سوادان و بی سوادان 10 تا 20 سال است.

خیر علی مینایی، معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از اولویت های کاری این نهاد در سال جاری طرح آموزش بی سوادان و کم سوادان زیر 20 سال است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: سوادآموزی به این افراد به ویژه معلولان جسمی حرکتی گام مهمی در توانمندسازی این قشر از جامعه است.


وی با اشاره به اینکه این افراد به عنوان سرمایه های اجتماعی کشور باید مورد آموزش قرار گیرند، افزود: آموزش علاوه بر توانمند سازی آنان سبب خلاقیت و ایفای نقش آنها در بخش های مختلف جامعه می شود.

 

مینایی با بیان اینکه افراد مورد آموزش در این طرح در قالب سه گروه هستند، گفت: گروه اول کودکان و نوجوانان کار هستند که به دلیل مسایل و مشکلات اقتصادی خانوادگی از تحصیل بازماندند.
 

وی کودکان و نوجوانان معلول جسمی و حرکتی را گروه دوم دانست و ادامه داد: معلولان نیز خود به دو گروه جسمی و حرکتی که از لحاظ ذهنی مشکلی ندارند و به دلیل وضعیت جسمی از آموزش در مدرسه بازمانده و معلولان ذهنی تقسیم می شوند.
 

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اینکه گروه سوم نیز کودکان بد سرپرست و بی سرپرست هستند، خاطر نشان کرد: این سه گروه مشترک بین معاونت سواد آموزی و بهزیستی هستند که قرار است باهمکاری یکدیگر این طرح اجرا شود.
 

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه کشوری مابین معاونت سواد آموزی و بهزیستی، بیان کرد: در این خصوص جلسه مشترکی بین معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره کل بهزیستی و نماینده اداره آموزش و پرورش استثنایی به منظور بحث و بررسی موافقت نامه در دفتر معاونت سواد آموزی تشکیل شده است.
 

این مقام مسئول ادامه داد: در جلسه مذکور مقرر شده است که بهزیستی لیست و مشخصات این افراد را برای انجام کارها در خصوص تفکیک آنان و چگونگی آموزش به آنها در اختیار این معاونت قرار دهد.
 

مینایی با اشاره به اینکه این طرح در طی چند گام به انجام می رسد، ادامه داد: در گام اول در حال جمع آوری اطلاعات و پالایش هستیم و پس از آن افراد در سه گروه کودکان کار، معلولان جسمی و حرکتی و افراد بی سرپرست و بد سرپرست قرار می گیرند.
 

وی با اشاره به پرداخت حق الزحمه آموزشی به آموزش یاران گفت: حق الزحمه آموزش به بیسوادان عادی 570 هزار تومان است، که بر اساس تصمیم دولت حق الزحمه آموزش به معلولان جسمی و حرکتی 10 درصد افزایش یافته و علاوه بر آن مبلغ یکصد هزار تومان نیز برای ایاب و ذهاب این افراد در نظر گرفته شده است.

 

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت اجرای این طرح و همچنین آموزش معلولان، اظهار کرد: سوادآموزی معلولان جسمی حرکتی گام مهمی در توانمندسازی این قشر از جامعه است.
 

مینایی ضمن تاکید بر اهمیت سواد آموزی بر حضور دواطلبانه افراد بیسواد به منظور فراگیری علم و دانش، گفت: افراد بیسواد زیر 20 سال برای فراگیری آموزش می توانند با در دست داشتن شناسنامه و مدارک خود به واحد سواد آموزی ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها مراجعه کنند.


 وی در پایان تصریح کرد: شهروندان با آگاه کردن والدین این دانش آموزان و تشویق آنان برای تحصیل فرزندان می توانند گام موثری در کاهش بیسوادی این قضر آسیب پذیر بردارند.

پایان پیام/

کد خبر 376617

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha