قابلیت ثبت گلزار شهدا به عنوان میراث فرهنگی

خبرگزاری شبستان: شهدا پرچمداران دفاع از ولایت، فرهنگ و انقلاب اسلامی و ارزش های اسلامی هستند و بسیاری از گلزار شهدا قابلیت ثبت به عنوان میراث فرهنگی را دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک// شهدا پرچمداران دفاع از ولایت، فرهنگ و انقلاب اسلامی و ارزش های اسلامی هستند که هنوز شمع وجودشان گرما بخش محافل ماست و چه زیبا واژه آزادی را بر پیکر کشورمان سرودند.
 

گرامیداشت یاد و خاطره شهدا برای نسل امروز و نسل‌های آینده بسیار ضروری است و باید معرفی ابعاد شخصیتی و زندگی این بزرگ مردان تاریخ انقلاب بپردازیم و زوایای مختلف ایثارگری‌های آن دوران را به نسل جوان منتقل کنیم.

 

شهدا مظهر عزت و افتخار جامعه اسلامی ما هستند و بر این اساس همه ما باید ادامه دهنده راه این عزیزان که در راستای حفظ، کیان از دستاوردهای انقلاب اسلامی تلاش کردند باشیم.

 

زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان، راهی برای ترویج آرمان‌های شهدا است و در میان نسل جوان و فعلی انقلاب است تا بدانند آرامش امروز، مدیون خون شهیدان و ایثارگری جانبازان در هشت سال دفاع مقدس است.


حفظ و نگهداری مزار و یادمان شهدا ضرروری است


ضرورت حفظ و نگهداری مزار و یادمان شهدا که برای پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی از جان خود گذشتند، وظیفه ای خطیر بر عهده امت اسلامی اعم از حال یا آینده است تا به عنوان چراغی تابناک در فراسوی ره پویان اسلام ناب محمدی (ص) قرار گرفته و بهره برداری معنوی از این اماکن را به منظور تحقق بیان عرفانی و الهی حضرت امام خمینی (ره) درخصوص تربت پاک شهیدان فراهم سازد.

اهمیت ساماندهی فرهنگی، عمرانی و خدماتی گلزارها و ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت ایجاب می نماید تا از عوامل فرسایش و تخریب مزارها جلوگیری بعمل آید.


داود مهرجو، سرپرست معاونت عمران و مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک با اشاره به اهمیت ساماندهی گلزار شهدا گفت: با توجه به ردیف 1 بند الف ماده 5 از قانون اساسنامه بنیاد شهید که اشاره به بسیج کلیه امکانات نظام و جامعه اسلامی بویژه نهادهای فرهنگی، اجتماعی، هنری، آموزشی و وسایل ارتباط جمعی دارد و ردیف 2 از بند ب ماده 5 فصل دوم قانون مذکور که حفظ قداست و منزلت گلزار شهدا و محور قرار دادن این مراکز در برگزاری مراسم رسمی و مردمی و پیگیری مرمت و ارائه خدمات شایسته به مراکز مذکور توسط شهرداری ها و سایر نهاد های ذیربط بر اساس ضوابطی که بنیاد اعلام می کند را مورد توجه قرار داده است ، ضرورت ساماندهی را تبیین می نماید.

 

392 گلزار شهید در استان مرکزی ساماندهی شده است


داود مهرجو، سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر 632 گلزار و 5 هزار و 454 مزار شهید در شهرهای سراسر استان وجود دارد، گفت: از این تعداد 392 گلزار و 2 هزار و 528 مزار ساماندهی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز طرح ساماندهی 7 گلزار و یک هزار و 850 مزار در دست اقدام است، ادامه داد: 233 گلزار هم اینک آماده اجرای طرح ساماندهی هستند که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز بلافاصله ساماندهی خواهند شد.

 

این مقام مسئول سیاست های کلی ساماندهی گلزار مطهر شهدا را استفاده از مفاهیم ساده معماری اسلامی در کفسازی ( انضباط و هندسه مشخص به همراه طرح های اسلیمی در معماری اسلامی )، تاکید بر استفاده از عناصر طبیعی در طرح ها ( حفظ و ارتقاء فضای سبز ) و ایجاد فضایی دلنشین، استفاده همگانی جامعه هدف علی الخصوص جانبازان ویلچری ، قطع عضو و والدین مسن، استفاده از معماری مردم گرا، حفظ تمامی مشخصات، تابلوها و پرچم ها و درختها و عناصر قبلی، استفاده از مصالح بوم آورد و ماندگار، تعبیه نشیمن گاه و نیمکتهای ساده در محوطه گلزار برای استفاده والدین و زائرین و احداث المان و یا کتیبه و سردرب متناسب با خود گلزار دانست.

 

پی گیری گلزار شهدا دارای قابلیت ثبت ملی با همکاری میراث فرهنگی


حجت الاسلام حسن هنرمند، مدیرکل بنیادشهید وامورایثارگران استان مرکزی ضمن تاکید بر ساماندهی گلزار شهدا، گفت: گرامیداشت یاد و خاطره شهدا امری ضروری است و باید به هر شکل ممکن انجام شود.


وی با اشاره به اینکه بعضی از گلزار شهدا دارای قابلیت ثبت به عنوان میراث فرهنگی هستند، ادامه داد: ارزش و اهمیت شهدا به اندازه ای است که می توان آنها را به عنوان آثار ملی به ثبت رساند و برای آیندگان به یادگار گذاشت.


این مقام مسئول ادامه داد: پیشنهاد ثبت گلزار شهدا به عنوان میراث فرهنگی در کارگروه ساماندهی گلزار مطهر شهدای استان مرکزی مطرح شده است و پس از شناسایی و بررسی کارشناسی آنهای که قابلیت ثبت ملی را دارند معرفی می شوند.


هنرمند با تاکید بر اینکه مهمترین قدم در ساماندهی گلزار شهدا آشنا کردن افکار عمومی و مسئولان به اهمیت و جایگاه اجرای طرح مرمت گلزار شهدا است، ادامه داد: گر چه هر چیزی با گذشت زمان کمرنگ و بی‌اثر می‌شود، اما یاد و نام شهیدان، روز به روز و لحظه به لحظه در چشم اهل دل و در متن تاریخ ما، برجسته‌تر و درخشان‌تر می‌شود.


پایان پیام/

کد خبر 371363

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha