فروش تابلو 7000دلاری درطبقه منهای یک سالن همایش های باغ موزه دفاع مقدس

خبرگزاری شبستان؛ بخش بین الملل بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در حالی از نیمه نمایشگاه آغاز به کار کرد که در مقایسه با سال قبل تغییرات ماهوی را به خود می بیند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ بخش بین الملل نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در سال های گذشته با حضور و همکاری جامعةالمصطفی العالمیه قم که مرکز آموزش علوم اسلامی و انسانی برای دانش پژوهان خارجی است و بیش از 50000 دانش پژوه مرد و زن را از 122 ملیت از کشورهای مختلف جهان، تحت تعلیم و تربیت قرار می دهد، برگزار می شد. چنانچه حدود 40 تا 50 غرفه از کشورهای مختلف دنیا که نمایندگان فرهنگی شان تحت قالب دانش پژوه در ایران مشغول به تحصیل بودند حضور پیدا می کردند.


غرفه داران بخش بین الملل نمایشگاه های سابق به سبب حضور چند ساله خود در ایران و مطالعه علوم قرانی و اسلامی، قرابت فرهنگی خوبی با روزه داران ایرانی در فضای معنوی نمایشگاه برقرار می کردند و گاها روابط دوستانه ای شکل می گرفت و به همین جهت نمایشگاه قرآن سال های قبل از جنب و جوش خاص خود برخوردار بود.
غرفه داران خارجی بخش بین الملل در سال های قبل همگی مسلط به زبان فارسی بودند و به گفت و گو با بازدیدکنندگان می پرداختند و ارتباطات فرهنگی خوبی در این میان برقرار می شد به طوری که بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم طی سال های قبل بارها عنوان "بزرگترین گردهمایی معنوی جهان اسلام" را مزیّن نام خود کرد.
 

علاوه بر آن در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن که در سال های قبل با عنوان بخش "فرهنگ و ملل" نامیده می شد، غرفه داران خارجی کتاب ها و فعالیت های علمی و اسلامی کشور خود را نیز در معرض بازدید می گذاشتند و صدها عنوان کتاب اسلامی به زبان های مختلف دنیا در اختیار دوست داران قرار می گرفت.
همچنین این غرفه ها طی دو سال اخیر فعالیت ویژه ای در مباحث بیداری اسلامی داشتند و در سایر محورهای فرهنگی، پژوهشی، پایان نامه‌های برتر، ارائه گزارش و دستاوردهای قرآنی نمایندگی‌های خارجی در نمایشگاه فعال بودند و اساتید قرآنی و اعضای هیأت علمی و دانش پژوهان جامعه المصطفی در برنامه‌ها و مسابقه‌های علمی نمایشگاه حضور مفید داشتند و همچنین آثار هنری کشور خود را نیز در معرض دید قرار می دادند.
 

اما در سال جاری در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم خبری از جامعه المصطفی و دانش پژوهان خارجی آن نیست و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تنهایی بار بخش بین الملل را به دوش می کشد و به گونه ای دیگر برنامه های این بخش در نیمه دوم نمایشگاه طراحی شده است.
مهرداد آگاهی مدیرکل همکاری های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مدیر کمیته بین الملل نمایشگاه بین المللی قرآن در گفت و گو با خبرنگار قرآن معارف خبرگزاری شبستان گفت: بخش بین الملل بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در دو بخش پژوهشی و هنری با حضور پژوهشگران و هنرمندان قرآنی از 16 کشور جهان برگزار شد.
 

وی افزود: حدود 11 سال بخش بین الملل نمایشگاه در اختیار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار داشت و در سال های اخیر جامعه المصطفی نیز در این بخش همکاری می کردند و امسال دوباره بخش بین الملل به تنهایی به سازمان سپرده شده است.
وی در مورد فعالیت های این بخش افزود: آثار هنرمندان قرآنی با موضوعات خوش نویسی، نقاشی خط، تذهیب و آثار حجمی در کنار 4 نشست پژوهشی توسط پژوهشگران قرآنی کشورهای روسیه، تونس، مالزی، پاکستان و عراق برگزار می شود.
 

آگاهی در خصوص نحوه انتخاب و دعوت از میهمانان خارجی بخش بین الملل گفت: میهمانان بخش بین الملل به همت رایزنی جمهوری اسلامی ایران از 80 نمایندگی در 60 کشور جهان و با اعلام فراخوان انتخاب شده اند و به ایران دعوت شدند.
مدیر کل همکاری های فرهنگی سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی همچنین گفت: سایر برنامه های جنبی تدارک دیده شده برای میهمانان شامل بازدید از حسینیه جماران، دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری، موزه ملی قرآن، موزه ملی ایران، برج میلاد و شهر مقدس قم است.
 

شایان ذکر است آثار هنری به نمایش گذاشته در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم در معرض فروش نیز قرار گرفته اند به طوری که یک تابلو خوشنویسی با تذهیب اثر یک هنرمند فلسطینی با قیمت 7000 دلار و یک تابلو بسم الله الرحمن الرحیم دیگر بدون تذهیب به قیمت 3000 دلار برای فروش گذاشته شده بود و بازدیدکنندگان با تعجب نسبت به قیمت های بالای این آثار با توجه به کیفیت های پایینشان در مقایسه با نمونه های ایرانی با یکدیگر بحث می کردند.
همچنین بازدیدکنندگان از ضعف اطلاعرسانی مکان بخش بین الملل که در طبقه منهای یک سالن خلیج فارس برگزار شده است انتقاد داشتند و از بابت نبودن مترجم برای ارتباط گیری با برخی میهمانان خارجی دعوت شده نیز ابراز ناراحتی می کردند.
 

گفتنی است در حاشیه برگزاری این بخش در نمایشگاه قرآن یکی از مسئولان این بخش در پاسخ خبرنگار ما مبنی بر چرایی دعوت نشدن جامعه المصطفی قم با توجه به عملکرد مناسب این موسسه در نمایشگاه سال قبل در بخش بین الملل گفت: نمایندگان کشورهای خارجی های که از سوی جامعه المصطفی در نمایشگاه حاضر می شدند به سبب حضور چند سالشان در ایران، دیگر شباهتی به یک فرد خارجی ندارند و امسال سعی بر آن بود از خارجی های در نمایشگاه استفاده شود.
لازم به ذکر است با توجه به هزینه های بالای بلیط رفت و برگشت دعوت شدگان خارجی و هزینه های هتل و ... این افراد، پسندیده بود بسان سال های گذشته از نیروهای جامعه المصطفی قم که حضور مفیدی نیز در سال های گذشته در نمایشگاه داشته اند بهره گیری می شد.
 

کد خبر 384153

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha